F1 2010

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 1. oktober 2010 - kl. 20:29
Del denne artikel:
9 0

Så har du chancen for at mænge dig med verdens hurtigste drenge. Det nye officielle Formel 1 spil, F1 2010 er på gaden og vi har givet den gas som pretty boy’en Mark Webber.

Formel 1 er motorsportens kongeklasse, som her i efter-Michael Schumacher-tiden, er blevet mere åben og mere spændende end nogensinde. Godt nok er Schumacher igen med i hele F1-cirkusset, men denne gang som statist og ikke som hovedattraktion, da hverken han selv, eller hans bil, kan følge med de hurtigste.

Den officielle Formel 1 spillicens har ligget hos både Electronic Arts og hos Sony, som begge i en årrække har produceret de officielle Formel 1 spil til forskellige platforme – og på en eller anden måde, lykkedes det især Sony, at trække enhver spænding og underholdning ud af Formel 1 sporten med en række middelmådige spil. I midten af 2008 kunne Codemasters så, lidt overraskende, meddele, at de havde overtaget rettighederne til F1-sporten fra Sony. Denne nyhed bragte glæde blandt de fleste Formel 1 fans, da Codemasters har en lang historie med en række fremragende bilspil bag sig, både de realistiske (som de første TOCA-spil) til de mere arkade-præget, som Colin McRae-serien.


Spillet er udviklet af Codemasters i Birmingham og lad mig sige det med det samme; det er et af de bedste Formel 1 spil i mange år, på trods af en række alvorlige fejl. Da spillet er det officielle Formel 1 spil, indeholder det alle de rigtige kørere, alle de rigtige baner og alle de rigtige sponsorer. Selv det fulde regelsæt er inkluderet, med flag regler, drive-thruough straffe og lignende.

Fra starten bliver man smidt ind i spillets karrieredel, hvor man som up-and-coming racerkører skal forsøge at give de store racerstjerner kamp til stregen, hvilket er svært, da man starter i et af de lavere rangerende hold. Derfra deltager man i enten 3, 5 eller 7 sæsoner og lever man op til teamets forventninger, vil man i løbet af årene modtage jobtilbud fra andre teams og på den måde klatrer man mod toppen af sporten i bedre og bedre teams. Som en sjov lille detalje, skal man pleje pressen, stille op til interviews og deltage i pressekonferencer mellem løbene – det er muligt det kun er en gimmick og ikke har den store indflydelse på spillet, men det er med til at give følelsen af at være en rigtig racerkører.


Foruden karrieredelen er der Grand Prix, Time Trial og Multiplayer. Grand Prix minder en del om karrieredelen, bortset fra, at man her har muligheden for at køre for sit favoritteam med ens favoritkører. Man kan enten spille et enkelt løb, en fuld sæson eller skræddersy sin egen sæson bestående af ens favoritbaner. I multiplayer kan man spille over Xbox Live eller System Link mod op til 11 andre spillere i fire forskellige gamemodes; Sprint (3 omgange), Pole Position (der i princippet er det samme som en kvalifikation; spilleren med den hurtigste omgangstid vinder), Endurance og Grand Prix.

Når man skal prøve at gengive en virkelig sportsgren, så er realisme ofte en vigtig ting – det er det i høj grad i et Formel 1 spil. F1 2010 giver dig al den realisme du vil have, både i form af en troværdig styring, en glimrende AI hos modkørerne og muligheden for at indstille sværhedsgraden så både hardcore entusiaster af sporten, men også mindre øvede spillere, kan få den ultimative Formel 1 oplevelse.

På højeste sværhedsgrad er alle hjælpemidler slået fra, alle skader, regler, simulering af dækslid og brændstofsforbrug er aktive. I garagen har man mulighed for at lægge en dækstrategi, man kan vælge i hvilken retning teamet skal udvikle sine biler og man kan ændre på bilens opsætning indenfor en række områder som f.eks. aerodynamik, balance, bremser, motor, gearkasse og affjedring.


Har man ikke selv lyst til at rode med alle disse ting, kan man blot bede ens race engineer om at gøre det og er bilen for svær at styre på banen, kan man gøre brug af spillets mange hjælpemidler, lige fra traction control, ABS og brake assist, til at bestemme hvor svære modkørerne skal være, hvor automatisk pit stoppene skal afvikles, om skader på bilen udelukkende skal være kosmetiske eller påvirke bilen og hvor strenge reglerne i løbet skal være. Man skal dog blot være klar over, at spillet aldrig bliver en arkaderacer, heller ikke med alle assist slået til – man skal stadig tænke sig godt om undervejs og f.eks. ikke trykke på speederen mens man har hjulene på curben, for så er risikoen for at man få sekunder senere befinder sig med næsen i den forkerte retning, ret stor. Med de mange indstillingsmuligheder skulle det være muligt at finde lige præcis en sværhedsgrad som passer til ens niveau – selv om det kan tage noget tid og nogle forsøg før man har fundet den.

Helt overordnet, er F1 2010 ganske realistisk, dog uden at det går ud over underholdningsværdien. Der er dog et par steder, hvor realismen ikke helt er på plads og det er bl.a. omkring skader på bilerne. Man kan miste frontvinger og andre dele hvis man rammer andre biler, hvilket er fint nok, men hvis man rammer autoværnet med fuld kraft, betyder det også blot en brækket frontvinge og måske et ødelagt forhjul, som hurtigt kan fixes i pit’en. Lidt skuffende når Codemasters tidligere har vist, at de godt ved hvordan en god skadesmodel skal laves.


Når vi nu er ved de negative ting ved spillet, skal det nævnes, at flere spillere rundt omkring i verden har indrapporteret en række alvorlige fejl, som bl.a. gør at man ikke kan vinde et løb da modkørerne ikke kører i pit som de skal, at omgangstider ikke afspejler løbet på banen eller at man mister sit save game hvis man fortager en række bestemte valg i menuerne. Jeg har personligt ikke oplevet nogle disse fejl, men jeg har til gengæld oplevet, at spillet kunne fryse sig fast i op mod 1-2 sekunder, for derefter at køre videre uden problemer. Codemasters arbejder hårdt på en patch som skulle rette disse fejl og vi håber på, at de får den udgivet hurtigt, da nogle er fejlene er temmelig kritiske.

Grafikken i F1 2010 er virkelig flot. Der er kælet for alle detaljer på både bilerne og banerne, begge dele ser realistiske og flotte ud – og Codemasters har formået, at skabe lidt stemning på tribunerne på racerbanerne. Men der hvor man virkelig må blinke en ekstra gang med øjnene, er når det begynder at regne. For det første betyder det en helt del for gameplayet, da banerne bliver virkelig glatte, men det ser altså også fremragende ud. Der samler sig små pytter på banen og de forankørende biler sender store vandskyer op i ansigtet på en. Det er måske det mest troværdige regnvejr jeg nogensinde har set i et racerspil. En anden ting er menuerne, som ligeledes ser rigtigt flotte ud – i Codemasters’ sædvanlige minimalistiske stil. Lydsiden er ikke helt på niveau med det grafiske, men den fungerer som man kunne forvente i et Formel 1 spil, med gode motorlyde og ellers passende lydeffekter.


F1 2010 er et af de bedste Formel 1 spil i mange år. Styringen er knivskarp, karrieredelen er spændende, realismen er i højsædet, men alligevel kan både F1-entusiaster og nybegyndere være med – og spillet ser virkelig godt ud. De grimme fejl ødelægger desværre dele af spillet, hvilke er særdeles kritisk, men vi går ud fra, at det kun er et spørgsmål om tid, før Codemasters får dem rettet. Som nævnt tidligere, har jeg personligt kun oplevet en lille del af de fejl som angiveligt skulle være i spillet og derfor er det kun dem, som indgår i min vurdering af spillet.

F1 2010 er et spil for alle, som har den mindste interesse i motorsportens kongeklasse – og uanset om du vil skabe dig selv en karriere, give den gas som en kendt kører eller spille online mod dine venner, er du i godt selskab med F1 2010. Jeg krydser fingre for, at Formel 1 licensen bliver liggende hos Codemasters i en del år, for så har vi udsigt til en række fremragende Formel 1 spil i fremtiden.
Gameplay:8.0
Grafik:9.0
Online:8.0
Holdbarhed:8.5
Overall 8.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.