Dragon's Dogma: Dark Arisen

Anmeldt af: Alan Vittarp Rasmussen - 9. maj 2013 - kl. 09:05
Del denne artikel:
2 0

Capcoms underholdende – men fejlbehæftede - ekstravagante digitale rollespils hack’n’slash vender tilbage. Kæmpe monstre står i kø for at blive mørbanket.

Det originale Dragon’s Dogma fra japanske Capcom var lidt af en underlig størrelse. Det var en lettere besynderlig cocktail af vestlig åben arkitektur blandet med udviklernes egen Monster Hunter. Der var bred enighed om, at når begivenhederne først kørte, og man blev fanget i gigantiske kampe, var morskaben virkelig smittende. Det var simpelthen så overvældende og medrivende, den måde hvor de oftest gigantiske fjender bevægede sig og udfordrede en. Opgørene blev hurtigt et spørgsmål om at hoppe rundt på den opfindsomme forhindring, imens man eksempelvis svingede panisk med et sværd.

Oplevelsen var dog ikke uden slanger i paradis. Hele konceptet med AI styrede medhjælpere var egentlig i orden, men udførelsen efterlod bare meget tilbage at ønske. Den kunstige intelligens var nemlig under middel, og det kunne hurtigt ende i frustration imens ens konstant pivende og ævlende medløbere pludselig gjorde alt andet end forventet af dem. Når de nu ellers kunne være en ganske vigtig faktor i mange opgør, var det så meget desto mere irriterende når ubehjælpeligheden skinnede igennem på de mest enerverende tidspunkter.




Samlet var det dog en fin oplevelse, som helt klart har fået sin skare af dedikerede tilbedere. Capcom vælger nu at genvække den kærlighed, og forhåbentligt lokke nye ofre til i slipstrømmen med Dark Arisen. Det sker med en udvidelse til originalen, som på lidt anderledes facon kommer på sin egen skive – inklusiv originalen. Med andre ord er det ikke en udvidelse, man kan hente isoleret digitalt. Positivt kommer originalen samt udvidelsen nu til en samlet budgetpris, hvilket naturligvis åbner for, at åbne øjnene hos nye spillere. Negativt så er denne åbenlyse mulighed for at rette nogle af originalens fejl ikke udnyttet.

Man serveres med to skiver, hvor man nu har muligheden for at installere spillet til harddisk, og dermed kan optimere læsehastighed – og få en anelse skarpere teksturer. Dertil kan man nu spille på originalsproget, nemlig japansk. Ændringerne herudover er mestendels kosmetiske. Der er rettet lidt til i de noget klodsede menuer og man har inkluderet muligheden for uendeligt at kunne rejse hurtigt i selve spillet. Sidstnævnte er reelt set eneste mærkbare forbedring for folk, der tidligere har underholdt sig i denne verden.




Dark Arisen byder selvfølgelig også på nyt spilmæssigt indhold. Ud for Gransys har en mystisk ø kaldet Bitterblack rejst sig. Under denne forgrener en dyb labyrint sig, som mildest talt er fyldt til randen med udfordringer. Du – i rollen som The Arisen – skal altså atter i kamp, imens du forsøger at afdække dybets hemmelighed. Udvidelsen er skræddersyet til at blive spillet efter man allerede har spillet mange timer i originalen. Sværhedsgraden er skruet hårdt op, og helte under level 50 vil ikke få mange ben til jorden. Samtidig stiger udfordringen også markant mod slutningen af rejsen, hvor kravet til dig måske nærmere er en helt på over level 70.

Fortællingen tager lidt bagsædet her. Mytologien og baggrunden bliver ikke penslet videre ud, og man fraviger det mere åbne banedesign som prydede originalen. I stedet er der tale om en mørk gang lineær dungeon hack, hvor man med sved på panden konstant bombarderes med modstand. Der er en del monstergenbrug her, men der er også flere, nye originale monstrøsiteter, der kræver sin mand. Samtidig har man valgt at inkludere selve Døden som modstander – et tip er her, at når manden med leen træder ind i arenaen, så gælder det bare om at få benene på nakken.






Det her er en benhård, dyster rejse, hvor man hurtigt vil blive fanget af angstens klaustrofobi i de evindelige, trange gange. Baggrundene er i sagens natur ikke videre varierede, men de er flot udførte – man føler virkelig man træder direkte ind i håbløshedens grotter. Det bakkes fornuftigt op, af en fint udført lydside, hvor kun de evindeligt plaprende ”pawns” kan gå en lidt på nerverne.

Dragon’s Dogma: Dark Arisen er en lidt spøjs udgivelse. På den ene side appellerer den først og fremmest til spillere, der allerede har forbrugt timevis af slid i spillets univers. De her grotter er nemlig et skridt længere væk fra casual gaming over mod tænderskærende udfordring. Disse spillere vil så samtidig ikke få noget videre ud af, at man får det originale spil med. For helt nye er den nedsatte pris selvfølgelig et nyt indgangsbræt, men man skal være opmærksom på, at der ikke er noget yderligere her, som beretter købet i forhold til tidligere. Med det sagt, så er det bestemt glimrende underholdning, som fortjener en bred fanskare.
+ God udfordring, spændende nye omgivelser, hele originalen inkluderet
Pawns kan stadig irritere, diverse teknisk fnidder
Gameplay:8.0
Grafik:8.0
Online:-
Holdbarhed:8.5
Overall 8.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.