Dragon Ball Z: Burst Limit

Anmeldt af: Rasmus Abildgaard Slot (Gamemakerman) - 21. juni 2008 - kl. 01:38
20 0

Dragon Ball er blevet til et stort navn her i vesten og nu er Atari endeligt parate med det første spil i serien, til den næste generation af konsoller. Er spillet et hit eller fuser?

Dragon Ball er blevet til en meget stor serie rundt om i verden, en serie som har været med til at udbrede kendskabet til japanske tegneserier her i vesten. Den store popularitet har medført, at der er blevet lavet et hav af ting bygget over serien, blandt andet computerspil. Namco Bandai har forsøgt sig med at lave deres svar på, hvordan et Dragon Ballspil skal se ud til den næste generation af konsoller, men er det nu også lykkes for dem?

Burst Limit!
Dragon Ballspillet har fået undertitlen ”Burst Limit” og omhandler selve ”Z” kapitlet i Dragon Ball historien, så det er begrænset, hvor langt spillet kommer ud i det ellers store Dragon Ballunivers. Kender man til Dragon Ball i forvejen, ved man, at serien har et stort fokus på dets intense kampscener, hvilket Namco Bandai har valgt at lave et kampspil over.

Selvom kampspilgenren er normalt meget begrænset i forhold til historier, så nu prøver Burst Limit at fortælle ”Z” kapitlet af Dragon Ball på sin egen måde. Spillets historiedel er bygget op om de tre første sagaer af Dragon Ball Z, hvilket set i lys af serien godt kan virke som en del indhold. Problemet er blot, at en saga er bygget op af ca. 20 små events/kampe, hvoraf en kamp typisk varer mindre end 90 sekunder, hvilket betyder, at man er relativt hurtigt færdig med den del af spillet.

Når man starter et event er der også en fin lille medhørende mellemsekvens omkring det sted i historien, og det er en ganske god ting i teorien, men desværre har udviklerne været lidt for dovne på dette punkt. Problemet er, at med mindre man kender historien, får man intet ud af disse mellemsekvenser, da en helt ny fjende kan poppe ud af den blå luft, personer dør uden af du ved det og i det hele taget er det en meget forvirrende oplevelse for personer, der ikke er inde i serien.

Kamehameha!
Der er tale om et kampspil, og derfor er det vigtigt, at gameplayet holder. Som så mange andre kampspil er det nemt at gå til, men også meget svært at mestre, dog på en lidt anden måde. Der er kun 16 spilbare personer, og alle disse personer har ganske få angreb de kan bruge samt 2-3 forskellige ultimative angreb. Når man kommer ind i styringen, så flyver det rundt med angreb, og tempoet er uhørt hurtigt.

Netop tempoet er noget der gør, at spillet skiller sig en del ud fra de normale kampspil såsom Tekken, Dead or Alive og Virtua Fighter, da man her skal kunne lægge mærke til de mindste bevægelser fra modstanderen for at kunne forsvare sig imod et angreb. Så snart man har lært, hvordan man forsvarer sig imod angrebene, går det virkelig stærkt, og man kan hurtigt rykke op i sværhedsgraden.

Spillets AI kan dog til tider virke lidt for fej, og det kan virkelig blive til nogle spændende kampe. Man kan selvfølgeligt også altid spille imod en ven på den samme Xbox 360 eller over Xbox Live. Det fungerer fint, og der er ingen nævneværdige problemer der.

Udover selve historiedelen er der også et par ”time attack” modes, hvor man kan se, hvor hurtigt man kan nedlægge 10 fjender, hvor sværhedsgraden løbende går op. Der er også en overlevelsesdel, hvor du møder 100 fjender, og så må du se, hvor langt du nu kan komme.

It’s over nine-thousand!
Burst Limit er skam et meget sjovt spil, men desværre også et meget kort spil. Historiedelen kan nemt gennemføres på en 3-4 timer, og der låser man stort set også op for alt der er i spillet. Der er kun 16 personer, man kan kæmpe som og et fåtal af baner. Kampsystemet er ganske godt lavet, men det ville ikke skade med lidt mere indhold til spillet.

Grafisk er spillet dog rigtig pænt, og det minder meget om stilen fra tegneserien, hvilket jo er en meget rar ting. Spillet kører også uden nogle problemer, og loadetiderne er relativt korte samt interaktive. Inde i kampene er det også et paradis af farver og blændende lyseffekter, som holder sig meget tro til serien.

Stemmeskuespillet er ikke specielt godt, og det er heller ikke specielt godt synkroniseret med mundbevægelserne. Specielt i saga 2 kan det mærkes, at der ikke er brugt specielt langt tid på at lægge stemmer på spillet. Musikken er ikke nævneværdig god, men den er heller ikke specielt dårlig. Selv effekterne ved slag og angreb er rigtig gode og følger serien ret godt.

En hurtig fornøjelse
Burst Limit er langt fra at være et dårligt spil, men desværre har det også en del mangler, der holder spillet tilbage. Den store mangel på mere indhold er spillets største problem, men ting såsom stemmeskuespillet og det forvirrende design af historien kan godt virke meget forvirrende for folk, der ikke kender universet.

Spillet er dog et rigtigt godt og let tilgængeligt kampspil, som man kan få en masse gode timer ud af. Vil man have noget ud af historien i spillet, så skal man desværre kende en del til universet i forvejen.
Dragon Ball Z: Burst Limit

Dragon Ball Z: Burst Limit

UdviklerDimps Corporation