Death Tank

Anmeldt af: Dennis Haagensen - 13. marts 2009 - kl. 08:25
5 0

Der er dømt hæsblæsende action i kampvogne, når Death Tank ruller over skærmen.

Death Tank startede oprindeligt livet som et såkaldt ”easter egg” i Sega Saturn-spillet PowerSlave, der udkom i 1996. Efterfølgeren Death Tank Zwei var ligeledes en skjult feature i Saturn-versionen af Duke Nukem 3D fra 1997. Nu er Death Tank så blevet shinet op og udgivet som download på Xbox Live Arcade.

Spillet minder meget om titler som Scorched Earth og Worms, med en todimensionel slagmark hvorpå et antal modstandere kæmper om at være den sidste overlevende. Men i modsætning til førnævnte titler er Death Tank i realtime i stedet for at være turbaseret. Det gør kampene betydeligt mere intense og får adrenalinen til at pumpe.

Samtlige baner er generet tilfældigt når spillet starter og kampen blæses i gang når alle spillernes kampvogne har fået tildelt en tilfældig startposition. Så går det ellers slag i slag med at forsøge at udrydde fjenderne med velplacerede skud forbi banens forhindringer. Efterhånden som kampen skrider frem, tildeles de bedste spillere point og kontanter for hver modstander de nedkæmper. Pointene bruges til at finde den endelige vinder, hvorimod de opsparede penge kan fyres af i spillets våbenbutik, der dukker op mellem hver runde. En spilserie i Death Tank kan indstilles efter ønske og man kan vælge helt op til 100 runder.

Våben-udvalget er meget varieret, ligefra den simple minigun til miner og masseødelæggelsesvåben som atombomber og ”Death’s Hand”. Sidstnævnte er et missil der virker ganske tilforladeligt når det affyres, men spreder sig som en dødbringede regn over modstanderne når det når højdepunktet i projektilbanen. Der er også et par passive opgraderinger til din kampvogn, såsom en ”Targetting Computer” der viser dig dit projektils præcise bane hele vejen til modstanderen og ”Jump Jets” der lader dig lette fra jorden i kortere tid, mens du leder efter en mere sikker og beskyttet position.

Som det efterhånden er blevet en regel for genudgivelser af klassiske titler på Xbox Live Arcade, har grafikken i Death Tank fået et gevaldigt pift. Det er tredimensionelt men med et fast kamera, låst i jordhøjde, tro mod den oprindelige todimensionelle version. Lydeffekterne fra de forskellige våben og specielt eksplosionerne er fantastiske og realistiske, mens de individuelle kampvogne er meget detaljerede, deres størrelse taget i betragtning.

I singleplayer byder Death Tank på både en tutorial, 20-runders kampe mod computerstyrede modstandere og Arcade Mode, som er en konstant strøm af fjender der skal nedkæmpes med de tilgængelige våben. Men Death Tank’s absolutte force ligger i multiplayer, hvad enten det er med op til otte spillere på samme konsol eller via Xbox Live. Specielt hvis man kan blive enige om at begrænse brugen af ”Targetting Computeren”. Intensiteten i kampene er genial og de taktiske aspekter, både når det drejer sig om valg af våben og valg af umiddelbare mål for dine skud, spiller en stor rolle. Ydermere er der muligheden for at opdele de otte spillere i to hold, der så må samarbejde for at bringe modstanderne ned med nakken.

Death Tank er et simpelt spil uden de store dikkedarer, men gameplayet er i top og intet kan slå følelsen af at se din modstander flyve over hovedet på dig ved hjælp af sine Jump Jets, for sekundet efter at pløkke ham ned med et velplaceret skud. Death Tank holder i længden såfremt man kan finde værdige modstandere, men den høje pris på 1200 MS Points kan virke noget afskrækkende. For der er i bund og grund tale om et simpelt og gammelt spil i nye klæder.
Death Tank

Death Tank

UdviklerSnowblind Studios, Inc.