Counter-Strike

Anmeldt af: Anders Pedersen (Anastacio) - 5. januar 2004 - kl. 14:33
14 0

Endnu engang bliver det mest populære online spil på PC udgivet, men denne gang til det sorte krys. Spillet blev udviklet, som et mod til Half Life på PC for 5 år siden, og spillet bliver stadig spillet den dag i dag. Nu er det blevet xbox spillernes tur til, at lege terrorister i Valve’s seneste udgave af Counter Strike. Counter Strike er et FPS spil, som mest bliver spillet online, for single-player delen er ikke meget værd.

Mange FPS spil har en historie, men her er Counter Strike en ondtalelse, der behøves dog heller ingen historie i dette FPS spil, når spillet udelukkende konsentrere sig mest om Live delen.

Der er desværre ikke meget at komme efter i Counter Strike’s single-player del. Den minder utroligt meget om spillets online del. Der er, som sagt ingen historie, og det gør spillet mindre interessant. Det er kortere sagt, bare bots man spiller mod i stedet for rigtige mennesker. Du kan vælge en bane fra starten af, derefter for man muligheden for at købe sig nogle våben for derefter, at løbe ud og skyde bots med sine holdkammerater.

Det er sjovt de første 10 minutter, men single-player delen går kun ud på, at skyde bots. Samtidig er AI’en overraskende dårlig af et nutidigt FPS spil at være. Fjender kan stå over for hinanden uden, at ramme og endda tøve med at skyde. Det absolut dårligste AI denne anmelder har set længe i et FPS spil. Dog har Valve prøvet, at få disse bots til, at reagere på en menneske måde. De tager kniven frem når de skal løbe for, at kunne løbe hurtigere, de camper og de behøver nødvendigvis ikke, at løbe i grupper, men de tør også at løbe på egen hånd. Single-player delen burde man ikke have kaldt for single-player, men nærmere practice eftersom det er online banerne du spiller på bare mod bots. Men, hvis du ikke er god nok over Live kan man altid øve sig i single-player delen mod nogle bots.

Grafikken er dårligere end gameplayet i single-player delen. Grafikken er grum og kantet, og der er ikke gjort brug af anti-aliasing nogen steder, selv ikke på personerne. Der er heller ikke gjort brug af bump-mapping, og det hele virker ret old school når du sidder og spiller spillet foran dit TV. Animationerne er meget værere, og de er så kiksede, at man bliver skuffet ved første syn. Men samtidig er det umådeligt skuffende, at Valve ikke har forbedret grafikken, animationerne eller noget andet inden for grafikken når de har haft så meget tid til, at få udviklet Counter Strike til vores sorte kasse. Der ingen skygger, måske nogle på omgivelserne, men de er hverken flotte eller i real-time.

Musikken er den velkendte musik fra Counter Strike på PC, men det er ikke noget, at råbe hurra for. Du kan dog ligge dine egne soundtracks ind, som er en fed og nyttig feature, hvis du gerne vil lytte til din egen musik. Lydene fra våbenene har meget ens lyde, og derfor virker lydeffekterne ikke så varierende. Man kan kort sagt sige, at lydsiden i Counter Strike ikke revolutionere sin genre, men er god nok. Eksplosioner har heller ikke nogen særlig fed lyd, men stemmen, der siger ”Counter Terrorists win” er rigtig god.

Som anmelderen her skrev for en kort stund siden, har Valve lagt mest vægt på online mulighederne i Counter Strike. Her må det siges, at online delen overraskede denne anmelder en del efter noget tids spil. Der er mange varierende baner du kan vælge imellem, og der er yderligere 2 nye baner du kan tage, at downloade på Live. Noget, som manglede specielt i Rainbow Six 3 var et vote system, og det har heldigvis fundet vej til Counter Strike. Det er meget sjovere, at spille denne titel over Live end det er, at spille single-player fordi modstanderne ikke styres af en sindssyg dårlig AI. Du kan meget nemt med et enkelt tryk på back knappen komme ind og se, hvor mange du har dræbt og hvem der er på, hvilket hold osv. Det er ravende sjovt, at gå rundt og plykke folk ned, men desværre skal ens fjender have urealistisk mange skud. Der er mange våben, men for at få et støre udvalg af våben kræver det også penge, og derfor skal du have skudt nogle fjender. Det gælder mange gange om, at enten skyde alle fjenderne eller redde alle gidslerne. Spillet kan til tider begynde at fryse helt i stå, men det kan være på grund af denne anmelders forbindelse, som er en 256/256 ADSL.

Konklusion
Hvis du leder efter et godt single-player spil er Counter Strike ikke spillet du leder efter, men hvis du mere leder efter et action baseret Live spil så synes jeg du skulle tage, at kigge lidt nærmere på denne titel. Dog er grafikken pokkers gammeldags, ingen historie og vanvittigt dårlige animationer. Der er heller ingen cut scenes, Valve må tage sig længere tid, hvis de vil have en single-player del med i det kommende Counter Strike 2, som indtil videre kun kommer til PC. Spillet er dårligt på rigtig mange punkter, men Live delen overskygger mange af disse dårlige og manglende elementer, at du højst sandsynligt vil glemme dem efter langt tids spillen over Live.
Counter-Strike

Counter-Strike

UdviklerValve