Contrast

Anmeldt af: Kristian Mikkelsen - 28. november 2013 - kl. 19:22
3 0

Træd ind i den mørke og dunkle verden i Contrast, og gør dig klar på en spændende og ikke mindst original spiloplevelse. Læs mere i anmeldelsen her.

Contrast er et af de spil, der måske ved første øjekast ikke virker så interessant, men som alligevel formår at fange dig ind i en original verden, fyldt med stemning og atmosfære. Det er Compulsion Games, der står bag dette spil, hvilket i øvrigt er deres debutspil.

Contrast er historien om Didi, en pige, der bliver svigtet af sine forældre og som derfor kun har sin ven, Dawn, der har evnen til at skifte form til sin egen skygge. Didis familie er i store problemer, da moderen er ude hver nat for at realisere sin drøm som sangerinde, mens faderen er væk med sit cirkus. Derfor foregår det meste af Didis tid sammen med Dawn, der prøver at hjælpe Didi med at løse hendes mange familiære problemer.

Spillet foregår i 20’ernes USA, stærkt inspireret af den gamle noir stemning, med de dunkle gadehjørner og de mange skygger. Her spiller du som Dawn, der efter eget valg kan skifte fra den normale verden og over til sin skygge. Dette er en rigtig nyttig evne, idet hun let kan komme forbi selv de sværeste forhindringer ved hjælp af sin skygge. Det er dog ikke altid lige let at se hvordan man skal bruge skyggen til at komme forbi en forhindring, og derfor bliver man som spiller også udfordret og tvunget til at bruge de små grå for at komme videre. Det kan for eksempel være, at man skal op på en afsats, men den eneste mulighed for at komme derop er at flytte rundt på en kasse, så den danner en skygge på væggen, som man kan kravle op på. Som spiller er man altså nødsaget til at tænke anderledes og kreativt, hvilket er et af spillets helt store kvaliteter.

Spillet bygger nemlig på en række gåder, hvor du som spiller skal finde en løsning på at komme i gennem en række baner ved hjælp af din skygge. Til tider kan disse baner være utroligt svære, og man skal derfor være klar på, at det i nogen tilfælde kan tage rigtig lang tid før man er videre til næste bane. For nogen vil det altså være underholdende, mens det for andre nok nærmere vil skabe en vis form for irritation. Så hvis du er til spil med gåder og udfordring, vil denne side af Contrast helt sikkert kunne underholde dig.

Det er dog ikke kun i udfordring, men også som før nævnt i stemning og atmosfære at Contrast har sin force. Spillet er nemlig utroligt fængende, da omgivelserne er gennemførte med de mørke gader og jazz musikken, der bliver spillet fra de forskellige hoteller og teatre. Spillet har en utrolig charme men samtidig også en meget fængende og ikke mindst sørgelig historie om en pige, der bliver svigtet af sine forældre på det groveste.

Hvis man ser på grafikken i spillet er denne også ganske udmærket i forhold til, at det er en arcade udgivelse. Omgivelserne i spillet er ganske flotte, og de mørke og dunkle detaljer er veludførte. Grafikken er samtidig en af de faktorer, der er med til at skabe den uhyggelige stemning og spiller en vigtig rolle i den gode fortælling af historien. Samtidig tilføjer grafikken også noget charme til spillet, da karakterne og omgivelser ligner noget fra en mørk og dunkel tegneserie.

Selvom spillet på flere måder leverer i stor stil med den originale tænkning og den gode stemning, virker det lidt som om, at spillet enten er blevet sendt ud for hurtigt, eller der simpelthen ikke har været penge eller ressourcer nok til at gøre spillet helt færdigt. Contrast lider nemlig under en række fejl, en dårlig kamerastyring og en dårlig fysik, der blandt andet gør, at Dawn nærmest føles helt vægtløs. Det er desværre med til at ødelægge den ellers gode spiloplevelse, da det i stedet går hen og bliver frustrationen, der tager over, hvilket er rigtig ærgerligt. Fysikken bliver især sat i skak, når der skal klatres op af diverse ting, da der er en risiko for at hoppe forkert på grund af den til tider lidt mærkelige styring.

Contrast er på mange områder et rigtig godt spil, der for mit eget vedkommende fangede mig med det samme. Den originale tænkning og gode historie er bestemt noget, der skal opleves, hvis man er til denne slags spil. Som nævnt virker det som om, at spillet ikke er helt færdigt hvilket er en skam, da det ellers har et kæmpe potentiale og sagtens kunne have været en toptitel, hvis arbejdet var gjort helt færdigt. Når det så er sagt, er Contrast et godt og underholdende spil, og til en pris af 115 kroner, skal det helt klart overvejes, hvis du er til denne type spil.
Contrast

Contrast

UdviklerCompulsion Games