Charlie Murder

Anmeldt af: Jens Nørup - 13. august 2013 - kl. 22:03
0 0

Find plastret frem og vær klar til at forbinde den hårde hud på din tommelfinger, Charlie Murder byder på button-mashing i den helt store stil. Tag med på en punkrock odyssé i underverdenen.

Da Charlie Murder første gang starter op i min Xbox, er min første tanke: "Åh nej, endnu en Castle Crashers klon". Men selvom der er visse lighedspunkter mellem de to, står Charlie Murder i allerhøjeste grad på egne ben og den bedste parallel til Castle Crashers er, at begge spil byder på masser af fantasifuld underholdning.

Vi følger punkbandet Charlie Murder på en rutsjebanetur i gennem en postapokalyptisk verden befolket af zombier, samtidig med at vi får fortalt historien om, hvordan bandet blev stort, sideløbende med at den guitarist de fyrede blev til et ondt, ondt monster. Ved begyndelsen af spillet vælger du ét af de fem bandmedlemmer og skal herefter kæmpe dig vej gennem historien.

Klassisk beat'em up er nok det, der beskriver Charlie Murder bedst, og så alligevel ikke. Umiddelbart skal du bekæmpe bunkevis af monstre ved at hamre løs på dit joypads X og Y knap, men hurtigt finder du ud af at Charlie Murder gemmer på mere end det.

Efterhånden som du indtjener erfaringspoint, kan du justere på din figur i bedste RPG stil, ved at fordele points på fire forskellige egenskaber. Ønsker du for eksempel et stærkere angreb, kan du lægge point i Attack og så fremdeles. Med tiden får du låst op for særlige angreb, samtidig med at du hele tiden får råd og vejledning fra din figurs Windows 8 telefon.

Som i virkelighedens verden, har din figur i Charlie Murder altid sin smartphone ved hånden. Her får du tips og tricks, og du kan holde øje med hvor mange followers du har på spillets Twitter parodi. Telefonens bedste gimmick er dog kameraet, der giver dig mulighed for at skanne QR koder, der er gemt rundt om i spillet og på denne måde berige din figur med nye ting til garderoben.

Det store udvalg af beklædningsgenstande er et andet RPG element, der er med til at adskille Charlie Murder fra hoben. Konstant finder du nye genstande du kan tage på; en hættetrøje, der giver dig bedre forsvar eller tape du kan vikle om knoerne for at tilsætte dine angreb et rask lille lynnedslag og så videre. Der er uendelige muligheder for at justere på din figur, enten gennem drops fra modstandere eller i en af de mange butikker du kommer forbi.

Men tilbage til kampene, som er det der fylder absolut mest i Charlie Murder. Som nævnt er verden befolket af zombier, uden vi skal besværes med nogen yderligere forklaring om hvorfor. Der er dog en uendelig variation af fjenderne du møder, hvilket er med til at gøre spillet dejligt afvekslende og udfordrende. Som altid i denne type spil, er der den store uundgåelige bosskamp i slutning af hver bane. I Charlie Murder er din fremdrift dog krydret med adskillige minibosser, som du får lov til at nedkæmpe på din vej.

Hver type fjende byder på sin egen udfordring, og tvinger dig til undervejs at tænke lidt taktisk over hvordan du vil angribe. Du kan bruge dine næver, eller samle et af de mange våben op, du kommer forbi på din vej. Min favorit indtil nu, er at slå en af spillets mange hekse ned, og tage hendes automatpistol fra hende, for efterfølgende at tømme magasinet i hende og en fremstormende ninja - ja, du læste rigtigt; der er både ninjaer, hekse og andet godtfolk på spil i Charlie Murder.

På samme måde som Castle Crashers har du mulighed for at spille co-op med op til tre andre spillere, både lokalt og via Xbox Live. Det har ikke været muligt at tjekke live funktionen, men den fungerer efter bogen når man spiller lokalt. Jeg glædede mig særligt over muligheden for at den enkelte spiller kan hoppe ind og ud af spillet, uden at afbryde det for andre spillere.

Udvikleren Ska Studios, som indtil nu er mest kendt for Dishwasher serien, har lagt stor energi og kærlighed i udviklingen af spillets univers. Det ses i den store variation af fjender, men især i den gennemførte verden du bevæger dig i. Grafisk ligger vi i den rigtigt høje ende af arcadeudgivelserne, den særlige stil rammer punk scenen lige i øjet og der er utrolig mange små detaljer der gør det sjovt at spille. For eksempel når Charlie Murder skal optræde hos en tv-vært, der helt tydeligt er inspireret af David Letterman, hvorefter spillet skifter over til et minispil á la Rock Band, hvor du med timede knaptryk skal ramme de rigtige noder. Eller når du med dine indsamlede materialer i favnen hopper ind i et lille mikrobryggeri for lige at brygge en specialøl til at booste dine stats. Spillet vrimler med den slags detaljer, der er med til at gøre det til en fornøjelse at være anmelder.

Jeg kunne blive ved med at opremse Charlie Murders mange kvaliteter, men vil til sidst nøjes med at dvæle ved spillets soundtrack, der er intet mindre end eminent. Jeg vil ikke tøve med at kalde det for det bedste soundtrack til et arcadespil – overhovedet. Som en sidebemærkning kan nævnes at soundtracket kan hentes via Ska Studios’ hjemmeside for et frivilligt bidrag, og at musikken også fungerer uden for spillets kontekst.

Som du nok har regnet ud, er jeg svært begejstret for Charlie Murder. Ikke fordi det er fejlfrit, for der er bestemt ting der kunne være forbedret. For eksempel er spillets autosave funktion, med meget langt i mellem checkpoints, lettere irriterende, det samme kunne siges om spillets mellemsekvenser, der ikke kan skippes. Men i det store billede er den slags ting mindre væsentlige - Charlie Murder emmer af energi og overskud og efter en, spilmæssigt, flad sommer, er der ikke nogen bedre måde at bruge 800 MSP på end at fyre dem efter Charlie Murder.
Charlie Murder

Charlie Murder

UdviklerSka Studios