
Navnet CastleStorm forklarer egentlig ret godt, hvad det er, spillet handler om. To slotte, med hver deres katapult står over for hinanden. Det går nu ud på at smadre modstanderens slot, inden han smadrer dit, eller at banke porten ind og stjæle hans flag ved hjælp af landtropper. Der er altså tale om 2D fysik-baseret ødelæggelse, og det er tydeligt, at der er hentet inspiration fra Angry Birds-spillene.
Hoveddelen af CastleStorm er helt klart spillets historiedel, hvor man tager rollen som Sir Gareth, en ridder, som skal forsvare det store kongerige mod banditter og invaderende vikinger. Man bruger for det meste sin katapult, kombineret med muligheden for at lave diverse slags fodsoldater, samt muligheden for at påkalde Sir Gareth til kampen, som var det en god omgang 2D hack-and-slash, til at gennemføre sine missioner. Der er ikke den helt store variation mellem disse - for det meste skal man enten smadre modstanderens slot, eller bare stjæle deres flag, som står inde bag slottets port, eller dræbe alle fjenderne, inden de når at invadere ens slot, eller lignende. I bund og grund skal man skyde en masse ting med sin katapult.

Det er så heller ikke en skidt ting, for CastleStorm er faktisk meget sjovt. Man låser op for flere ting jo længere frem man kommer i spillet. Nogle af dem er mere seriøse, såsom store stenblokke, men der er noget helt særligt over at kunne skyde en varmesøgende ørn efter modstanderen, eller at bombardere hans slot med et får med afføringsproblemer. Hvis man trykker A, mens man har sådan et får i luften, så hører man naturligvis en høj pruttelyd og straks flyver fåret hurtigere. Det er barnligt, men det er godt nok også sjovt.
Spillet bliver også mere humorpræget af, at hver mission indledes med en god mellemsekvens. I en af de tidlige baner ser man f.eks. ens tropper holde strejke, og marchere rundt med store skilte, hvorpå der naturligvis står printet "make love, not war" og lignende. Det er sødt og sjovt, og det bliver kun bedre, når det faktisk betyder, at man i den mission ikke kan påkalde tropper. En senere mission indledes med, at man bliver kontaktet af en deprimeret fodsoldat, og så er ens ekstra, optionelle mål for den bane, at man gør soldaterne til "Troop of the Day", ved at bruge dem mest.
Det er dejlig humor, som giver historiedelen et ekstra pift, ud over det fremragende gameplay. Det bliver ikke ligefrem gjort dårligere af, at der efter første kampagne gemmer sig en hel ekstra, hvor man tager kontrollen over vikingerne i stedet. Det er godt nok gennemført.

Desværre er der bare ikke så meget at komme efter, når historien er helt færdig. Selve online-delen fungerer fint - det vil sige at den fungerer på præcist samme måde resten af spillet, altså at man forsøger at smadre modstanderens slot, inden han smadrer ens eget. Det kører fint, og har ikke de store problemer, ud over at det strategimæssigt ikke er så godt balanceret. Der er simpelthen ingen gameplaymæssig grund til ikke bare at læne sig tilbage og forsøge at smadre modstanderens slot med ens katapult, frem for at gøre det med tropper. Online-delen er en dejlig ting lige at kunne runde af på, men så heller ikke mere end det. Spillet indeholder ganske vist også en Survival Mode, som også kan spilles ko-operativt online, men heller ikke denne formår at give spillet særligt meget længere levetid, end det tager at spille gennem spillets historie.
Grafikken i CastleStorm er meget farverig, og baggrundene er oftest fyldt med små detaljer for eksempel en fodboldbane eller en nedstyrtet UFO. Det er detaljer, som man ikke bemærker mens man forsøger at skyde med katapulten, men det er dejligt, når man endelig bemærker dem. Tropperne er ligeledes godt lavede, og vikingernes kvindelige krigere, som kommer ridende på deres blodindsmurte bjørne, ser rent faktisk drabelige ud. Det samme kan siges om fx griffen, mens de svagere tropper rent faktisk ser svage ud. Det er en dejlig lille detalje.

Desværre føler man sig ofte forstyrret af figurernes stemmer. Jo, for det meste er de meget dejlige, men når man har 7 bueskytter som står og råber med kommentarer man allerede har hørt hundrede gange før, så føler man sig en kende irriteret over, at de ikke bliver overdøvet af den næsten uendelige lyd af spyd og andre skyts der skydes efter fjenden. Heldigvis er det meste af lydbilledet i CastleStorm godt lavet, hvilket jo er meget dejligt, når de fleste af tingene er noget man skal høre på gennem alle spillets baner ting som netop at skyde et skyts af sted, for eksempel.

CastleStorm er et godt skud fra Zen Studios, men i modsætning til Pinball FX2, så er det ikke noget, som man altid bare lige kan vende tilbage til. Alt i alt er det en fin oplevelse, med en velstruktureret singleplayer-del, hvor godt gameplay og god humor er prioriteret, men ud over denne, så er resten af spillet ikke meget værd - sjovt at prøve, men intet der holder på en i mange runder.
CastleStorm er ude nu, og kan købes på Xbox Live Marketplace for 800 Microsoft Points.