Call of Duty: Modern Warfare 3

Anmeldt af: Morten Skou - 8. november 2011 - kl. 00:01
46 0

I dag får Call of Duty-fans over hele verden, endelig mulighed for at få fingrene i det nye Modern Warfare 3. Vi har kigget på spillet.

Det er nu to år siden, at vi sidste gang stiftede bekendtskab med Call of Duty: Modern Warfare-serien, og selv om det endnu en gang er Infinity Ward, der står bag en del af spillet, så er det ikke det samme team, som har stået bag de forrige. En uoverensstemmelse imellem stifterne af Infinity Ward og Activision førte nemlig til, at en stor del af det hold, som havde lavet Modern Warfare 2, forlod firmaet. I stedet hyrede Activision spiludvikleren Sledgehammer til at bistå det nu svækkede Infinity Ward med udviklingen af Modern Warfare 3.

Det store spørgsmål er nu, om Modern Warfare 3 kan leve op til de tårnhøje forventninger, der klart nok er til spillet, eller om spillet rent faktisk lider under de mange ændringer, som der har været hos Infinity Ward.

Historien i Call of Duty: Modern Warfare 3 fortsætter lige på og hårdt fra der, hvor Modern Warfare 2 sluttede. Til at starte med følger man Price og Soap i hvad der kunne have været slutningen på historien i Modern Warfare 2. Der kommer en række flashbacks fra det forrige spil, og så er det ellers i gang med første mission. Terroristen Vladamir Makarov er igen på spil og har formået at kidnappe den russiske præsident. Efterfølgende har Makarov initieret storstilede terrorangreb på en række lande. De angrebne lande tror, at russerne står bag, og så lyder startskuddet ellers for tredje verdenskrig.

Efterhånden som man kommer længere ind i historien, styrer man forskellige personer fra forskellige landes eliteenheder igennem en flot og ikke mindst actionspækket historie. Historien er opdelt i tre forskellige kapitler, som igen er inddelt i 16 forskellige missioner. Der er stor variation i de mange missioner, som byder på alt lige fra hårrejsende ”sniger”-missioner til mere eller mindre Rambo-agtige scenarier, hvor kuglerne konstant flyver om ørene på dig. Der bliver også rig mulighed for at prøve kræfter med en lang række forskellige gadgets og køretøjer, som man ikke tidligere har set i Call of Duty spillene.

Selv om historien er ganske kort, så byder den alligevel på en actionpræget afrunding på Modern Warfare-triologien, og det er trods alt bedre, at der er 6-7 timer med hæsblæsende action i stedet for 10 timer, hvoraf 5 af dem er langtrukne og kedelige. Derudover er der jo mulighed for at prøve kræfter med en højere sværhedsgrad, hvis man gerne vil have mere ud af historiedelen – der er som altid fire forskellige sværhedsgrader, hvoraf Veteran er den sværeste. I øvrigt er det også fedt, at historien igen foregår steder som mange af os rent faktisk har besøgt – eller i det mindste har en idé om, hvad er for noget. Vi kæmper blandt andet i Londons subway, i centrum af Paris med Eiffeltårnet som baggrund og mange andre kendte steder.

Spillet byder igen på co-op i form af ”Spec Ops”-spiltypen. Denne gang gemmer der sig to forskellige spilmuligheder under Spec Ops; den klassiske ”missions”, hvor man skal komme igennem en række forskellige små missioner på tid og forsøge at få så mange stjerner som muligt. Den anden - og nye - spiltype er ”Survival”, og her er der virkelig action for alle pengene. Survival går ud på, at man enten alene eller sammen med en kammerat skal forsøge at komme igennem så mange ”bølger” af fjender som overhovedet muligt, inden man dør. Til at starte med er modstanden fra fjenderne ganske lille, men efterhånden som man når op på den anden side af bølge nummer 20, begynder adrenalinkicket at gå i gang, og man skal virkelig kommunikere med sin partner for at komme igennem de efterfølgende bølger.

Efterhånden som man får kæmpet sig igennem fjenderne, tjener man penge, som man efterfølgende kan bruge til at købe forskellige former for udstyr, våben samt opgraderinger til disse, som kan være med til at sikre længere overlevelse. Der er i alt 16 forskellige slags baner i Survival-mode, som er inddelt i fire forskellige sværhedsgrader. Men tag ikke fejl, selv om man spiller en af banerne i ”Easy”-kategorien, så bliver det meget svært hen af vejen. Undertegnedes rekord er lige nu at have været nået til omgang 33 i ”Resistance”.

Ligesom det er tilfældet med den normale multiplayerdel af spillet, så skal man også optjene XP i Spec Ops, før man kan få låst op for alle banerne, de lækre gadgets og bedre våben. Spec Ops Survival er virkelig en underholdende spiltype, men det er brandærgerligt, at det ikke er muligt at spille mere end to spillere af gangen – det er ellers oplagt. Derudover er det synd, at man er relativt begrænset når det kommer til, hvilke gadgets man kan få til at hjælpe dig. Det er eksempelvis ikke muligt at tilkalde helikoptere, AC-130’eren eller andre pointstreaks. Sentry Gun, Air Strikes, Riot Shield Team og Delta Squads er de vildeste ting, man kan opnå, og det er en skam. Der er selvfølgelig online leaderboards til det hele, så man kan blære sig med, hvor langt man er nået – og bevise det – overfor sine venner.

Selv om spillet byder på både en god historiedel og Spec Ops, så er det uden tvivl den normale online multiplayerdel, der får de fleste fans til at kaste penge efter en Call of Duty-titel og med god grund. I Call of Duty: Modern Warfare 3 er onlinedelen blevet kraftigt forbedret, der er kommet nye spiltyper, nye våben og meget andet.

Multiplayerdelen byder på 16 forskellige baner, og alle de klassiske spiltyper som Team Deathmatch, Capture the Flag og Domination er selvfølgelig med. Ud over de normale spiltyper er der kommet to nye til; ”Kill confirmed” og ”Team Defender”. Specielt Kill Confirmed er et friskt pust og indbyder til flere nærkampe end de øvrige multiplayer-spiltyper. Der er mulighed for at spille op til 18 spillere online samtidig.

Ligesom det har været tilfældet med de tidligere Call of Duty-spil, så handler det selvfølgelig om at tjene en masse XP, så man kan få bedre våben, bedre killstreaks og ultimativt at gå prestige. Der er 80 forskellige levels og 10 forskellige prestige niveauer, som man skal igennem, hvis man vil helt til tops. Ud over de normale XP-point, som vi kender fra de tidligere spil, så samler man nu også XP til sine våben – disse låser op for de forskellige tilføjelser til våbnene. Til gengæld skal man ikke længere bruge penge til sine opgraderinger, og våben bliver tilgængelige umiddelbart efter, at man har opnået høj nok level til, at der bliver låst op for dem.

En af de ting som jeg ser som en forbedring, der gør, at spillet kan blive sjovere for de mindre gode spillere, er den nye inddeling af ”Killstreaks”. Der er nu tre forskellige kategorier, kaldet ”Strike Packages”, nemlig Assault, Support og Specialist. Assault-klassen byder på de klassiske killstreaks som eksempelvis Predator missiler, helikoptere, bombefly – og selvfølgelig en lang række nye fede muligheder. Spiller man med Assault-klassen, så bliver ens killstreak nulstillet hver gang man dør – og man skal derfor være dygtig for at komme op på den højest mulige, Osprey Gunner, som kræver 17 dræbte fjender.

Support-klassen derimod, den indeholder en række ting, der kan hjælpe dit hold som helhed, det kan være UAV radar, advanceret UAV, EMP, skudsikre veste og lignende. Bortset fra, at belønningerne i support-klassen er anderledes, så er der også den store forskel, at ens killstreaks ikke bliver nulstillet, når man dør – og dermed er der også lagt op til en lidt sjovere onlineoplevelse for de mindre dygtige spillere – de dygtige vil selvfølgelig også bruge disse til taktiske fordele.

Den sidste klasse er Specialist. Her optjener man forskellige perks ”on the fly”, efterhånden som man får skudt fjenderne. Denne klasse er uden tvivl rettet imod de bedre spillere, som rent faktisk kan få fordele af de forskellige ekstra perks, som klassen midlertidigt udløser i kamp. Værd at bemærke er det også, at det ikke kun er muligt at få killstreaks ved at skyde fjender – nu optjener man dem også ved eksempelvis at skyde fly ned.

Er man til de lidt mere seriøse klankampe eller måske bare sjov sammen med sine venner, så er der igen mulighed for at lave private kampe. Her er der rigtig mange forbedringer, man kan selv definere forskellige spiltyper og endda lave restriktioner på, hvilke våben, perks osv., som man kan bruge i sin egen spiltype. Dette er uden tvivl noget som gør det nemmere at holde LAN-fester, følge MLG-regelsæt og lignende. Når man har lavet sit eget game setup, kan man gemme det og endda dele det online med andre via sit ”Valut”. Vi kan nok forvente, at der her kommer til at ligge forskellige MLG settings og andet, præcis som vi har set det i eksempelvis Halo-spillene.

Endnu en lille lækker nyhed er, at der nu er mulighed for at sætte killstreaks og deathstreaks op til hver enkelt klasse. Det betyder, at man nu kan have favoritklasser til forskellige spiltyper med de killstreaks, som man mener bedst passer til den enkelte spiltype.

Generelt er der rigtig mange forbedringer i multiplayerdelen set i forhold til de forrige udgivelser og det er fedt, at det ikke bare er mere af det samme. Som prikken over i’et er der selvfølgelig det nye Call of Duty Elite, som nærmest kræver en hel anmeldelse for sig selv. Call of Dute Elite er den nye feature, hvor man kan holde øje med en lang række statistikker, sammenligne med sine venner, lave våbenklasser via sin PC eller sågar mobiltelefon. Elite findes i to forskellige udgaver, en der er gratis, og en som koster et årligt beløb. Vælger man at betale, så får man adgang til alle de nye pakker, som løbende kommer til spillet ganske gratis – men der er også mange andre fordele ved at være Elite Premium medlem. Om det er pengene værd, er selvfølgelig afhængigt af, hvor meget man spiller Call of Duty. Folk der kun er interesseret i historiedelen skal selvsagt ikke bruge penge på det.

For dem som er interesserede i at dele deres kampe med resten af verden, er der igen indbygget en mulighed for at optage kampene og sende dem direkte online via Elite-featuren. Den store forskel på Modern Warfare 3 og Black Ops på dette område er, at der nu er mulighed for at optage i HD-kvalitet. Desværre er der kun mulighed for at gemme 6 forskellige film af gangen, til gengæld kan man få direkte adgang til de film, som ens venner har gemt i deres såkaldte ”Vault”.

Det grafiske i spillet er selvsagt væsentligt pænere end Modern Warfare 2, men selve den grafiske stil ligner det, vi har set før – blot med flere detaljer. Faktisk er der områder, hvor der er overvældende mange detaljer, og det er kun ganske sjældent, at man oplever fejl som eksempelvis at komme til at kigge igennem en væg. Desværre er der også plads til forbedringer – det er stadigvæk ikke muligt at ødelægge omgivelserne i særlig stor grad, og hvis man skyder en rude i en bil, så ser det decideret grimt ud. Dertil kommer, at der er rigtig mange steder, hvor det kunne være lækkert at kunne hoppe op på og som ville have været muligt i Black Ops, men det er desværre ikke muligt i Modern Warfare 3. Et eksempel på dette kan være containere eller afsatser rundt omkring, som kunne give taktiske fordele at kunne kigge ud over.

Lydsiden er rigtig fin uden at det virker decideret overvældende. Lyden af de forskellige våben lader dog til at have fået et pænt løft i forhold til Call of Duty Black Ops.

Når det kommer til levetiden på et Call of Duty-spil, så er der ingen tvivl om, at det ligger i den absolut høje ende. Traditionelt set ender fans af serien ofte med at bruge flere hundrede timer online. Den nye Spec Ops Survival gemmer helt sikkert også på rigtig mange timers underholdning.

Selv om Call of Duty: Modern Warfare 3 er et rigtig godt spil, så ærgrer jeg mig faktisk lidt over, at der ikke er kommet flere af de positive elementer med fra Call of Duty Black Ops. For eksempel er der ikke længere mulighed for at spille imod ”bots”, og det er heller ikke muligt at lave sine egne emblemer. Til gengæld er der kommet de, i mine øjne, totalt meningsløse ”Accolades” eller udmærkelser om man vil, som ikke bidrager med noget som helst meningsfyldt.

Spillet byder dog stadig på så mange opdateringer, tilpasninger og ændringer, ikke mindst i online multiplayerdelen, som gør, at de ting, der trækker ned, bliver retfærdiggjort af de ting, som er blevet bedre.

Alt i alt et rigtig underholdende spil, som fans af serien uden tvivl vil elske, og som hardcore fans af Battlefield-serien vil elske at hade.
Call of Duty: Modern Warfare 3

Call of Duty: Modern Warfare 3