Burnout Crash!

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 25. september 2011 - kl. 20:10
6 0

Med Burnout Crash til Xbox Live Arcade får Burnout-fans nu muligheden for at spille den elskede ”Crash”-spiltype, læs vores anmeldelse her.

Med Burnout Crash til Xbox Live Arcade får Burnout-fans nu muligheden for at spille den elskede ”Crash”-spiltype, som har været med i forskellige afskygninger af Burnout-spillene siden Burnout 2, som blandt andet udkom til den originale Xbox. Det er selvfølgelig igen Electronic Arts og spiludvikleren Criterion, som står bag arcadespillet.

Burnout Crash! handler udelukkende om, at man skal lave så store trafikuheld, som overhovedet muligt. Man starter med en bil i bunden af skærmen og kører så op imod trafikken i eksempelvis et højt trafikeret vejkryds, og så er det ellers bare om at smadre så mange biler og selvfølgelig også så meget af omgivelserne, som overhovedet muligt. Til sin hjælp har man mulighed for at bruge en ”Crash breaker”, der gør det muligt for dig, igen og igen, at få din bil til at eksplodere og dermed ødelægge mere. Det er også denne ”Crash breaker”-funktion, som i øvrigt aktiveres med et tryk på ”A”-knappen, der gør, at man kan bevæge sin bil rundt på banen – for når man først er kørt galt en gang, så kan bilen naturligvis ikke køre af sig selv mere.

Der er i alt seks forskellige lokationer, og hver lokation har tre forskellige vejkryds, som man kan rode rundt på. Alle lokationerne er ikke låst op til at starte med, men det bliver de, efterhånden som man optjener nok stjerner til, at man kan komme videre i spillet. Stjernerne optjenes ved at gennemføre forskellige udfordringer i de forskellige baner – det kan eksempelvis være, at man skal optjene et bestemt antal points, smadre et bestemt antal biler, opnå en bestemt multiplier eller gennemføre banen og dermed få muligheden for at opleve en af de store ”super breakers”, som ganske enkelt smadrer alt, der befinder sig på skærmen.

Ud over de i alt 18 forskellige vejkryds, som måske ikke lyder af så meget, så er der mulighed for at spille hvert vejkryds i tre forskellige spiltyper. Road Trip er den første spiltype, som man får mulighed for at gennemføre i hvert vejkryds. Her får man mulighed for at smadre så meget som muligt, lige indtil at fem biler er sluppet forbi dig. Det lyder måske simpelt, og det er det i virkeligheden også – men når man kommer længere ind i spillet, så stiger sværhedsgraden en del, og det er svært at være overalt på banen på samme tid.

Den anden spiltype er Rush Hour. Her har man 90 sekunder til at smadre så meget, som man overhovedet kan. Her betyder det ikke noget, hvis der er biler, som slipper forbi dig – men til gengæld er tiden selvfølgelig et vigtigt element.

Den sidste spiltype er Pile Up. Her gælder det om at opbygge en stor bunke ud fra et begrænset antal biler og samtidig forsøge ikke at smadre alt for meget. Når alle de biler, som skal være på banen, er kommet frem, så får man en multiplier og skal nu forsøge at holde ild i så mange ting som muligt samtidig. Når ilden stopper, har man 4 sekunder til at brænde noget nyt ned, ellers ender spillet. Pile Up er en ganske underholdende spiltype, men den er en smule mere taktisk end de to andre.

Fælles for de tre spiltyper er, at det gælder om at samle så mange points som muligt – ikke kun for at opsamle de førnævnte stjerner, men også fordi man via spillets Autolog-mulighed kan dyste imod sine venner om at have fået flest point på de forskellige baner. For at få lidt hjælp til at opsamle flere point, får man forskellige former for bonusser, når man har crashet nok biler til at opfylde sit ”Crashmeter”. Et eksempel på en bonus kan være, at der kører en bankbil på banen, som smider pengeposer som giver point, eller man får måske en meteorstorm, der smadrer en stor del af banen. Den man oplever oftest er nok pizza-vognen, som er et slags lykkehjul, hvor man kan vinde en af de øvrige bonusser.

Der er i alt 8 forskellige biler, som der bliver låst op for, efterhånden som man optjener nok stjerner til det. Hver af bilerne har deres stærke og svage sider – de er af forskellige størrelser, kører forskellige hastigheder og så er der forskel på, hvor hårdt de eksploderer. Det er lidt forskelligt hvilke biler, der passer til hvilke scenarier, og jeg tror egentlig, at det er op til en selv, hvilke biler man har det bedst med i de enkelte spiltyper.

Som tidligere nævnt så indeholder Burnout Crash! også Autolog-muligheden. Det er efterhånden tilfældet for de fleste spil fra Electronic Arts og med god grund. Det er nemlig enormt motiverende og en rar fornemmelse, når man lige har fordoblet en highscore, som en ven tidligere har sat. Det hele kan ses på online leaderboards, men desværre er det kun muligt at se sin score i forhold til sine venner, så der er altså ingen mulighed for at se, hvor man ligger placeret i forhold til alle de andre spillere i verden, som man ikke har på sin venneliste.

Burnout Crash! er det første spil fra Electronic Arts til Xbox Live Arcade som indeholder support for Kinect-controlleren. Desværre er det ikke lavet så godt, som man kunne håbe på – det er eksempelvis ikke muligt at navigere rundt i menuerne i spillet uden en normal controller. Derudover er styringen med Kinect ikke præcis nok til, at det er sjovt at styre bilen rundt på den måde. Selve styringen går i øvrigt ud på, at man til at starte med skal lade som om, at man holder på et rat og så styrer bilen. For at få bilen til at eksplodere skal man hoppe – og for at styre bilen under en eksplosion skal man gå til den side, man vil have bilen til at bevæge sig i. I mine øjne er spillet fint nok uden Kinect-understøttelsen, og det er egentlig lidt synd, at de har valgt at tage det med, når det nu ikke er lavet ordentligt og dermed ikke giver mere værdi til spillet.

Soundtracket i spillet er helt fantastisk. Nu er musiksmag selvfølgelig meget individuel, men udvikleren har genfundet en lang række ældre hits og har formået at bruge musikken på den helt rigtige måde. Eksempelvis kan man høre ”Ice Ice Baby”-sangen med Vanilla Ice, når man lige har fået en snestorm-bonus. Der er tilstrækkeligt meget forskelligt musik i spillet til, at det ikke begynder at virke for ensformigt.

Selv om der kun er 18 forskellige baner i spillet, så kan man som sagt spille alle tre spiltyper på hver bane. Dertil kommer, at det faktisk er ganske svært at opnå fem stjerner i alle banerne, og sværhedsgraden stiger, efterhånden som man kommer længere ind i spillet. Dermed er holdbarheden ganske fin, ikke mindst set ud fra, at prisen på spillet over Xbox Live Arcade kun er 800 Microsoft Points. Om der senere kommer nye baner, som man eksempelvis kan købe via Xbox Markedspladsen, er der ikke nogle annonceringer om endnu – men det kunne være ret fedt, hvis det var tilfældet.

Desværre er der ingen online multiplayer i Burnout Crash! Det kunne sikkert ellers have været sjovt at spille et spil som dette i Co-op. Det betyder altså, at den eneste online mulighed, der er i spillet, er autolog.

Burnout Crash! er et virkelig underholdende spil. Det er den type spil, hvor man lige kan spille i en halv time, uden at man behøver at bekymre sig om at følge med i en historie. Derudover er der mulighed for, at man kan skiftes til at spille med sine venner eller familie, for hvert enkelt spil tager måske kun en 3-4 minutter at gennemføre – og igen kan man jo dyste om, hvem der kan få flest point.

Jeg synes absolut, at det for mig har været et af de bedre og mere underholdende Xbox Live Arcade-spil, som jeg har prøvet det sidste stykke tid. Og til 800 Microsoft Points, så er prisen ganske rimelig.
Burnout Crash!

Burnout Crash!

UdviklerCriterion Games