Borderlands: The Handsome Collection

Anmeldt af: Jakob Tofte - 17. april 2015 - kl. 20:27
3 8

Vi har kigget nærmere på Borderlands: The Handsome Collection, som er en gavmild pakke af solid underholdning, bestående af Borderlands 2, Borderlands: The Pre-Sequel samt alt ekstraindhold.

Der er ingen tvivl om, at det er en imponerende mængde indhold, Gearbox og 2K Games her serverer. Med begge spil og alt tilgængeligt indhold udgivet, sniger vi os op på mere end 100 timers underholdning, og potentielt en hel del mere, hvis man virkelig vil gå på jagt efter alt, hvad spillene gemmer på.

Der er ikke lavet om på spillene og deres overordnede indhold. Borderlands 2 er historien om fire vault hunters, som i deres søgen efter en angiveligt endnu mere værdifuld boks end den, der blev fundet i det oprindelige spil, kommer til at krydse klinger med den selvudnævnte diktator, Handsome Jack. I efterspillet fra det første Borderlands begyndte et meget værdifult mineral kaldet Eridium at flyde ud på planeten Pandora. Handsome Jack holder planeten i et jerngreb under dække af at ville civilisere Pandora. Men dagsordenen er en helt anden.

Borderlands: The Pre-Sequel foregår før Borderlands 2, men efter Borderlands, og giver os historien om, hvordan Handsome Jack udviklede sig fra en lille, ubetydelig programmør hos våbenproducenten Hyperion, til den modbydelige satan vi kender ham som i Borderlands 2. Det meste af spillet foregår på Elpis, som er Pandoras måne. Her tillader Elpis’ anderledes klima og tyngdekraft et nyt og anderledes gameplay, idet tyngdekraften er mindre og ilten mere sparsom. Man skal som spiller derfor sørge for at indtage ilt når man kan, dels ved hjælp af såkaldte oz-kits, dels ved hjælp af luftlommer i månens overflade. Den lavere tyngdekraft gør det desuden muligt at implementere et gameplay, hvor spilleren og fjenderne kan springe højt over månens overflade og kæmpe oppefra og ned.

Spillene er begge first person shootere med actionelementer og dybe rollespils-elementer. De dybe udviklingstræer tvinger spilleren til at vælge målrettet fra starten, idet det for de fleste vil være en nærmest umulig opgave at tilegne sig alle evner. Dette sikrer også, at spiloplevelsen er frisk og skræddersyet til spillerens spillestil, ligesom genspilningsværdien er høj. De mange kister, skabe, tønder og andre gemmesteder, hvor man konstant søger i håb om at finde noget sjældent eller værdifuldt er vanedannende og aldrig en større distraktion for spillets primære handling.

Men hvad er det så lige præcis, 2K Games har gjort for at retfærdiggøre endnu et køb af deres allerede populære spilserie? Jo, udover de to spil, som i sig selv indeholder virkelig mange timers fremragende underholdning, så er alt tidligere udgivet ekstramateriale som nævnt inkluderet i pakken, og det er alligevel blevet til en rundhåndet portion over årene. Fælles for de fleste ekstramissioner er desuden, at de rent faktisk er underholdende og velproducerede. Der kan spilles med i alt tolv karakterer; de fire oprindelige fra hvert spil samt to ekstra til hvert spil.

Spillene er nu udgivet i 1080p og med en framerate på 60 billeder i sekundet, hvilket for det meste kører fint. Den tidligere lokale multiplayer, hvor det var muligt for to spillere at samarbejde på splittet skærm, er nu ført skridtet videre, således, at fire spillere kan spille sammen på en skærm. Dertil skal lige nævnes, at frameraten automatisk nedgraderes til 30 billeder i sekundet når fire spillere spiller samtidig. Til sidst vil jeg nævne, at Gearbox og 2K Games i deres genialitet har sørget for, at spillere, som har gemte spil på deres gamle konsol, kan overføre deres fremskridt og udvikling til den nye generation. For god ordens skyld skal det dog nævnes, at man ikke kan krydse konsolmærker. Det vil sige, at man ikke kan overøre spil til Xbox One fra PlayStation 3 og til PlayStation 4 fra Xbox 360. Det skal også nævnes, at man skal være i besiddelse af spillene til begge konsoller, idet de skal være ajour med seneste opdatering, medmindre man tidligere allerede har uploadet sit spil fra sin gamle konsol.

Grafisk er det svært at se en markant forbedring i The Handsome Collection. Dette skyldes nok primært spillenes grafiske udtryk, som i den velkendte tegneseriestil ikke rigtig viser de samme, tydelige forbedringer, som man ville kunne forholde sig til, hvis et spil var mere fotorealistisk. Når det så er sagt, så er der ingen tvivl om, at spillets teksturer er skarpe og præcise i kanterne, farverne er kraftige og levende og det er pragtfuldt at være tilbage i Borderlands-universet efter noget tids fravær. Borderlands 2 lader til at køre noget mere upåvirket af den højere opløsning end The Pre-Sequel. Når man spiller alene går det meget godt, men især når man begynder at tage lokal multiplayer i brug, synes The Pre-Sequel at have sine problemer. Det viser sig primært når der sker en masse på skærmen og tempoet er højt. Her hakker spillet desværre til tider mere end hvad der er acceptabelt. Jeg har kun spillet spillene i splittet skærm for to spillere, og jeg frygter, at især The Pre-Sequel vil have meget svært ved at følge med, hvis spillerantallet blev doblet.

På lydsiden leveres et fremragende stemmeskuespil, og lydeffekter fra både fjender, våben, diverse spøjse væsener og andet, er levende og afvekslende. Soundtracket til Borderlands 2, som i bedste guitarspillende countrystil, stadig står for mig som et af de stærkeste soundtracks i spilhistorien, er ligeså stemningsfyldt og velskrevet som jeg husker det, hvor soundtracket til The Pre-Sequel er mere elektronisk og futuristisk. Der er ingen tvivl hos mig om, at The Pre-Sequel ikke magter at skabe den samme indlevende lydkulisse som Borderlands 2 gør. Men musikken passer til spillets stemning og overordnede tema, som på alle måder virker mere kold og industriel, hvis man kan udtrykke det sådan.

Borderlands: The Handsome Collection er et overflødighedshorn af gode sager stoppet ned i én meget gavmild pakke. Prisen retfærdiggøres mere end rigeligt af den kæmpe mængde indhold man får. Udover to spil, hvor især Borderlands 2 vel nærmest stadig kunne være en ny udgivelse til fuld pris, så er der så meget ekstraindhold, at prisen ikke nærmer sig værdien. Hvis man skulle lave en udregning på kroner pr. times underholdning, så findes der ikke mange andre ting i underholdningsbranchen, som ville kunne hamle op med prisen. Har du aldrig før prøvet kræfter med Borderlands 2 eller The Pre-Sequel, så er dette det perfekte tidspunkt at komme i gang på. Har du været på Pandora før, men kan du bare ikke få nok? Ja, så er prisen egentlig stadig acceptabel, primært på grund af mængden af indhold. Det er mere en samling af en masse allerede velfungerende indhold, end det er en meget synlig forbedring. Og det faktum at vi kan overføre vores gamle spil er nok for mange en meget kærkommen mulighed. Borderlands: The Handsome Collection kan købes i Xbox Store for 500 kroner.
Borderlands: The Handsome Collection

Borderlands: The Handsome Collection

UdviklerGearbox Software