Bloodforge

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 30. april 2012 - kl. 20:30
Del denne artikel:
2 0

Hvad får man, hvis man blander filmen 300 med God of War? Man får noget der minder om Bloodforge, men desværre kan spillet ikke måle sig med de to forbilleder.

For tiden vælter det frem med gode spil på Xbox Live Arcade, se bare indenfor den sidste måneds tid, hvor vi har fået perler som Fez, Trials Evolution og Sine Mora. Bloodforge sætter dog en kæp i hjulet på den gode stime, da det viser sig at være en ensformig og frustrerende oplevelse. Hvorfor Microsoft har valgt at lade Bloodforge indgå i Arcade NEXT kampagnen, side om side med det fremragende Trials Evolution og kommende lovende spil som Fable Heroes og Minecraft, er en gåde. Der har ikke været gjort det store ud af markedsføringen af Bloodforge og det burde måske have været et varsel om, at der var noget galt.


Bloodforge er et hæsblæsende og ultra voldeligt hack’n’slash spil, hvor man tager rollen som Crom og han kæmper med Kratos fra God of War om, at være spilhistoriens vredeste mand. Der er måske heller ikke noget at sige til at han er en smule gnaven, da guderne har snydt ham til at slå sin egen kone ihjel – et tarveligt trick, som Crom naturligvis ikke finder sig i. Derfra er der ikke meget historie i spillet, men det er okay, da man formentlig ikke spiller denne type spil, for de lange og tunge historier, men for actionens skyld.

Nu begiver Crom sig så afsted for at få hævn over guderne og det gøres i starten med hjælp fra et kæmpe sværd, som senere får følgeskab et sæt enorme kløer og en kæmpe hammer. Crom har ligeledes adgang til en lille håndfuld Rune Attacks, hvor han f.eks. kan frembringe en tornado hvor der kommer en kæmpe næve ud af, der kvaser fjenderne. Crom har desuden en Berserk måler, der fyldes op efterhånden som fjenderne dør og udgyder blod – og jo mere af fjendernes blod Crom opsluger, jo hurtigere bliver Beserk måleren fyldt op. Man kan aktivere Beserk når man ønsker det og det gør Crom hurtigere og stærkere i en kort periode.

På papiret lyder alt dette meget godt, men så snart man begynder at spille, opdager man hurtigt spillets problemer. Kampsystemet er hurtigt og flydende og man kan svinge ens enorme sværd med imponerende hastighed, men problemet er, at det ikke er muligt at blokere modstandernes slag og der ikke er en egentlig lock-on funktion, hvor man kan fokusere på en enkelt fjende.


Det betyder at kampene bliver utroligt rodet og hvis man forsøger at begive sig i kamp med mere end 2-3 fjender ad gangen, får man virkelig noget at se til. Det betyder så igen, at kampene udvikler sig til nogle ”hit and run” kampe, hvor man nærmer sig fjenden, får et par slag ind og så stikker man af igen. Det fungerer ikke specielt godt og det ender med at blive pænt ensformigt med tiden, da det er den eneste taktisk, der for alvor fungerer.

Kombinerer man det tynde kampsystem, der tvinger spilleren til ovenstående taktik, med et af de mest forfærdige kameraer i mange år, så har vi et spil, hvor gameplayet stort set er blevet ødelagt af underlige designbeslutninger. Climax har formentlig lavet kameraet så livligt som der er, for at skabe nogle drabelige action-vinkler men resultatet er, at det snurrer forvirret rundt om Crom, igennem træer, klipper og fjender, så man har svært ved at se hvad der sker på skærmen. Man mister desuden ofte orienteringen på grund af kameraet, men også på grund af omgivelserne, som mere eller mindre ligner hinanden hele vejen gennem spillet.

Grafisk ser Bloodforge spændende ud og det er her at inspirationen fra film som 300 og Sin City er tydelige. Grafikken er nærmest sort/hvid eller brun/grå, bortset den megen blod, som er knaldrød. Og blod er der masser af, da spillet er utroligt voldeligt og det flyver rundt med afhuggede arme og ben samt kroppe, der bliver delt i to. Visse steder er grafikken dog meget mørk og man kan have lidt svært ved at adskille de forskellige ting på skærmen fra hinanden.


Lydsiden er ganske fin, med et actionfyldt soundtrack og nogle gode og tunge lydeffekter når sværdet svinges og kroppe bliver flået fra hinanden. Stemmeskuespillet er også godkendt, hvor Croms og dybe vrede stemme, er mest fremtrædende.

Sammenlagt er Bloodforge desværre en skuffende omgang. Spillet kan gennemføres på omkring 5 timer og der er ingen multiplayer man efterfølgende kan kaste sig over. Gameplayet fungerer desværre ikke særlig godt, pga. et kampsystem, der bl.a. mangler muligheden for at blokere og fokusere på en enkelt fjende og et kamera, der pisker rundt og det hele bliver meget sværere af alle de forkerte grunde. Der mangler desuden også variation i spillet, der stort set er det sammen fra start til slut, og strømmen af fjender afbrydes kun af boss-kampe af og til.

Bloodforge kan købes på Xbox Live Marketplace og koster 1200 MSP. Er du stor fan af hack’n’slash skulle du prøve at downloade demoen, mens andre nok bør holde sig væk og i stedet se på nogle af de mange spændende spil, der er udkommet på Xbox Live Arcade i seneste uger.
Gameplay:5.0
Grafik:7.5
Online:-
Holdbarhed:5.5
Overall 5.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.