Blinx 2: Masters of Time & Space

Anmeldt af: Sune Meyer (Goose Fraba) - 10. januar 2005 - kl. 16:43
Del denne artikel:
4 0

Tilbage i 2003 udkom Blinx: The Time Sweeper som platform spil på Xbox. Dengang var det også japanske Artoon, der stod bag spillet, som var omgivet af en hel del hype. Med sit revolutionerende tidsmanipulation koncept og hovedfiguren Blinx, var der mange som regnede med, at Xbox havde fundet sin egen platform maskot, som kunne måle sig med Nintendo’s Mario, Sega’s Sonic og Sony’s Crash Bandicoot.

Desværre skuffede det første Blinx spil de fleste gamere. Dårlig kameraføring bidragede til frustrerende gameplay med masser af trial and error. Det kedelige level design og uinteressante figurer på trods af gode grafiske effekter, gjorde heller ikke meget for at øge spillets værdi. Ikke desto mindre forsøger Artoon sig nu igen med et nyt eventyr i Blinx universet.





I Blinx 2 styrer du, til trods for navnet, rent faktisk ikke den tidsrejsende kat Blinx, men derimod de andre katte fra Blinx verdenen og de onde grise fra Tom Tom-banden. Kattene overvåger som sædvanligt tiden fra deres fabrik, da der pludseligt går uorden i alting. De grådige Tom-Tom grise har forsøgt at stjæle den helt store tidskrystal, men krystallen er i stedet eksploderet og har spredt sig i i fragmenter udover en masse forskellige områder. Dette sender tidsfabrikken ud i en kaotisk tilstand, og grisene er ikke langsomme til at udnytte situationen og forsøge at indtage fabrikken. I mellemtiden har både kattene og grisene sendt særlige agenter ud, i et forsøg på at generobre stumperne fra den store tidskrystal.

Gameplay
I Blinx 2 lægger man ud med at kreere sit eget hold, bestående af fire katte, eller Time Sweepers som de også kaldes, hvoraf den ene kat bliver hovedpersonen man selv kommer til at styre, mens de tre andre fungerer som ens side kicks. Variationsmulighederne er mange, når du skal skræddersy dit eget hold. Alt lige fra ansigtstræk til beklædningsgenstande og navne kan ændres frit efter behag.




Når selve missionerne går i gang med ens Time Sweeper hold, så minder gameplayet dog stort set om det, man kender fra det første Blinx spil. Man styrer en spøjs kat med flyverbriller og et el-guitar lignende støvsuger våben. Med støvsugeren kan man så suge diverse genstande og våben, så som affald og bomber, for derefter at skyde dem i hovedet på time monsters og ærkefjenderne fra Tom Tom-banden. Fjenderne kan så smide forskellige genstande, så som health og ikke mindst time crystals. Time crystals, smidt af monstre, lader ens tidsmanipulations egenskaber op, alt efter om man finder crystals til at spole frem, spole tilbage, pause eller optage tiden. Det er denne feature, der adskiller Blinx franchisen fra de andre platformspil, og man må sige at det er et alternativ og friskt tiltag indenfor genren. Tiden skal typisk modificeres, når man enten skal overvinde puzzles eller usædvanligt svære monstre. Eksempelvis kan det være nødvendigt at spole tiden tilbage, for at krydse en bro som i mellemtiden er brudt sammen, eller måske skal man lave en optagelse af sig selv, fordi der skal trykkes på to knapper for at åbne en dør. I modsætning til Blinx: The Time Sweeper, er der også tilføjet muligheden for at lave melee attacks, lidt i stil med det man kender i Halo spillene, men i praksis er det dog ikke så fristende at anvende, eftersom risikoen for at få skade er forholdsvis stor, og der i forvejen er rigeligt med ammunition at skyde med rundt omkring på banerne.




Man spiller dog kun som et medlem af Time Sweeper banden halvdelen af tiden i Blinx 2: Masters of Time & Space. Som noget nyt får man nemlig også lov til at prøve rollen som skurk, i form af en lusket rocker gris i Tom Tom-banden. Også her skal man først lige lægge sig fast på udseende og navn på ens egen figur og de tre AI medhjælpere i gruppen. I modsætning til de tidskontrollerende katte, så er grisene mestre af rum og dimension. Disse bliver også nødvendige, fordi spillet her skifter over til en blanding af platform action og stealth game. Du kan springe igennem warp huller, for at komme uset forbi time sweeper vagter, eller du kan fange fjenderne i black holes, spacial bubbles og i øvrigt aflede deres opmærksomhed eller slå dem bevidstløse på forskellige andre måder. Forskellige våben, så som sling shots med sovemiddel og baseball bats, har man også til rådighed. Nøgleordene er list, snuhed og en god portion tålmodighed, hvis man vil klare sig igennem missionerne med sin Tom Tom gris. På den måde har man den bedste chance for at rende væk med tyvekosterne, i form af en stor sæk, som hindrer ens mobilitet og gør det noget sværere at slippe uskadt igennem forhindringerne og hen til målet.





Man fornemmer, at stealth klassikere som Metal Gear Solid og Splinter Cell har været forbilleder for Tom Tom delen af Blinx 2, men det bliver også kun ved fornemmelsen. Der er nemlig faktorer, som bevirker, at både Time Sweeper og Tom Tom delene falder lidt til jorden, og ikke formår at løfte Blinx 2 gameplayet ret meget over forgængerens niveau. En af grundene hertil er, at forskellene imellem at styre sin time sweeper kat eller Tom Tom gris i realiteten er minimale. På papiret lyder det måske som to vidt forskellige ting at beherske tid og rum, men når det kommer til stykket, så er gameplay mekanismen stort set identisk, hvadenten man bruger tiden til at ændrer på omgivelserne, eller selv indvirker aktivt på dem via rum og dimension. På plus siden kontrolleres spillet mere eller mindre på samme måde, hvadenten man er kat eller gris, men det ændrer altså ikke på at de to spil dele i bund og grund føles ens. Noget andet og mere graverende er, at Blinx 2 fra start til slut mest af alt føles som en lang tutorial. Lige så snart man møder den mindste udfording i form af fjender og puzzles, så dukker der et bubble head af henholdsvis Time Sweeper eller Tom Tom lederen op, som fortæller en præcist hvad man skal gøre for at komme forbi forhindringen og videre frem i spillet. Det er mildest talt irriterende og fjerner i høj grad udfordringen og tilfredsstillelsen ved at spille Blinx 2.
Gameplay mæssigt bliver slutresultatet, at man føler man sidder og spiller en krydsning af platform og stealth gaming, som aldrig bliver andet end et overfladisk bekendtskab, på trods af at figurerne har mange gode og inspirerede redskaber til rådighed for at klare sig igennem spillet. At spillets level design stadigvæk er for simpelt i sin opbygning og mangler kreativitet, ligesom det var tilfældet i etteren, fremmer heller ikke spillets sag. Endnu et kritikpunkt er spillets save funktion, hvor checkpoints undervejs i missionerne kun tjener som respawn points, hvis man dør. Der bliver med andre ord ikke savet permanent ved et check point, og man er derfor nødt til at spille hele levels igennem ad gangen, før man slukker sin Xbox.

Multiplayer muligheder har man dog sørget for i Blinx 2. Dels i form af en co-op splitscreen mulighed, hvor spiller nummer to kan joine når man loader et story mode spil op, dels i form af deathmatch multiplayer med op til fire spillere i splitscreen. Co-op mode er faktisk ganske godt implementeret, eftersom player two kan joine undervejs i et story mode spil, uden at skulle have spillet med helt fra starten. Puzzles bliver også tilpasset two player mode, dog uden at blive spor sværere af den grund. I deathmatch spiller man på multiplayer maps, som i story mode benyttes når Time Sweeper holdet dyster mod Tom Tom-banden i 4 mod 4 action. Af uforklarlige årsager er der dog hverken inkluderet system link eller Xbox Live understøttelse.




Grafik
Grafikken i Blinx 2: Masters of Time & Space fortsætter på godt og ondt, hvor det første Blinx spil slap. Effekter er meget vellykkede og udnytter Xboxens hardware potentiale godt. Vand ser flydende og realistisk ud, skyerne bevæger sig på himlen, og plantevæksten ser troværdig ud. Desværre er level designet lige så trist som hidtil. Opbygningen er for uinspireret og formår ikke at variere gameplayet. Figurerne i spillet er heller ikke specielt imponerende, omend de heller ikke er gyselige. Detaljer og animation holder sig på det jævne niveau. Kameraføringen er dog forholdsvis problemfri og fører kun sjældent til irritationsmomenter. Desuden kører frameraten noget bedre end i forgængeren, selvom der kan forekomme problemer, især i four player deatmatch.

Lyd
Lydmæssigt er der desværre ikke det store at komme efter i Blinx 2. Voice acting er ikke decideret dårlig, men figurerne er bare så uinteressante og dialogen er så kunstig, at det er svært at komme med en overbevisende præstation, når materialet er forholdvis tyndt. Musikken i spillet er heller ikke noget særligt, blot nogle monotone elektro beats, som kører diskret i baggrunden, uden at imponere eller afskrække synderligt. 5.1 dolby digital understøttelsen er dog udmærket og er med til at give lydeffekterne et lille pift opad.




Holdbarhed
Mange klagede over at det første Blinx spil var for frustrerende at spille, ikke mindst fordi der var en 10 minutters time limit, som satte en under et frygteligt tidspres for at komme videre til næste mission. Det har man heldigvis fjernet i Blinx 2. Men nu bliver man istedet for holdt i hånden hele vejen igennem spillet, og får løbende en række tips til at klare alle problemer. Således kan man løbe igennem alle levels uden at skulle tænke sig synderligt om, hvilket resulterer i en gennemgangstid på omtrent 10 timer i story mode. Spillet får ganske vist tilføjet lidt levetid igennem sin two player co-op mode og sin four player splitscreen deathmatch mode, men det falmer hurtigt i forhold til multiplayer muligheder i andre spil.




Overall
Endnu engang må man konstatere, at et Blinx spil ikke har indfriet sit potentiale. Idéen om manipulation af tid og rum er lovende, men det bliver oftest ikke brugt på nogen udfordrende eller underholdende måde. I øvrigt er spillet som platformspil ret middelmådigt. Figurerne er, ligesom i etteren, nærmest ligegyldige, så man ender med at være ligeglade med dem og det forholdsvis monotone level design og gameplay. Spillet er for nemt og relativt hurtigt overstået, til trods for lidt udbygning af gameplay muligheder i forhold til etteren. Derfor kan Blinx 2: Masters of Time & Space kun anbefales til små børn og de mest barnlige sjæle, som kan sætte sig udover spillets begrænsninger.
Fakta
Blinx 2: Masters of Time & Space

Blinx 2: Masters of Time & Space

Platformnone
UdviklerArtoon
UdgiverMicrosoft
Spillere1
UdgivelsesdatoUde nu
Officiel websiteKlik her
PEGI:
Følg Xboxlife her
Xbox Support
Gameplay:6.1
Grafik:7.2
Online:-
Holdbarhed:5.9
Overall 6.4
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.