Anthem

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 3. marts 2019 - kl. 13:35
Del denne artikel:
3 4

Bioware er kendt for at levere gode singleplayer spil, men deres seneste udspil, Anthem, er et online co-op spil. Kan de levere deres magi i et format, der ikke fokuserer på singleplayer?

Bioware er kendt for deres gode singleplayer spil med fokus på en god historie og spændende karakterer at interagere med. Derfor blev der hævet lidt øjenbryn, da de første gang viste Anthem frem. Et online co-op action rollespil; ville det virkelig kunne levere en historie på niveau med de spil, Bioware tidligere har leveret? En frygt der blev forstærket af, at deres seneste udgivelse, Mass Effect Andromeda, ikke just havde imponeret. Det var fyldt med fejl, og historien var noget rod og helt uden de stærke og interessante karakterer, som Bioware er kendt for at levere. Så det er med en vis skepsis, at der bliver taget imod Anthem, et spil, som Bioware selv siger de har en 10-års plan for, og dermed sagt, er det et spil, som de satser meget på.




I Anthem er du Freelancer. Den verden du befinder dig i er bestemt ikke for sarte sjæle, og befolkningen bor bag store solide mure for at beskytte sig mod de mange farer, der findes. Som Freelancer er det din opgave at drage ud i vildmarken og beskytte karavaner, ekspeditioner og generelt blot være med til at holde farerne på afstand af byen. For at hjælpe dig med den opgave er du udstyret med en såkaldt Javelin, en armeret dragt, som giver dig superkræfter og evnen til at flyve - tænk Ironman her. Freelancers er ikke længere de helte, de tidligere har været kendt som. Ikke siden en katastrofal mission til Heart of Rage, hvor mange mistede livet, men hvor du var én af de få overlevende. Så du arbejder hårdt på at genopbygge Freelancers gode navn og rygte.




Historien kan godt være lidt af en mundfuld, da der slynges om sig med nye begreber, som man skal have på plads. Så i starten kan man godt føle sig lidt uvidende, men langsomt får man hældt flere og flere detaljer på, som giver en god forståelse af den verden, man befinder sig i. Samtidig bliver ens kodex fyldt ud med materiale man kan læse, og det kan bestemt anbefales at bruge noget tid på at kigge det igennem. Ikke kun fordi det hjælper med forståelsen af begivenhederne omkring sig, men også fordi det er godt skrevet og ret interessant at læse. Jeg vil ikke komme ind på plottet i detaljer her, da jeg ikke vil afsløre handlingen, den skal bestemt opleves, ikke fortælles i en anmeldelse. Men interessant er den med gode drejninger og overraskelser, uden at den dog på nogen måde vinder priser for originalitet.




Historien opleves mest imellem missionerne, når du befinder dig i byen, og det er her man virkelig har tid til at dyrke den. Der fortælles også historie i missionerne, men på grund af co-op elementet, hvor du aldrig er alene på en mission, kommer det nogle gange til at virke lidt forhastet, og man har fornemmelsen af ikke at få alle detaljerne med. Folk har ofte mere travlt med at afslutte missionen end at opleve den, og da bageste mand i gruppen automatisk teleporteres hen til gruppen, hvis han sakker for meget bagud, så fungerer det ikke helt optimalt at fortælle historien under missionerne. Det er ofte blot radiokommunikation, der fortæller hvad der sker, og i kampens hede kan man nemt gå glip af noget og dermed ikke helt forstå, hvad man egentlig laver og hvorfor. Men så kan man heldigvis slå det op i sit kodex, når man er tilbage i byen og har lidt ro på. I byerne har man god tid til at snakke med folk, og det kan bestemt anbefales. Det er her Biowares magi udfolder sig. Det er her de viser deres evne til at opbygge interessante karakterer, som man føler med, og vil man have fuldt udbytte af historien, så er det i byen man skal skaffe sig det.




Du starter spillet med at have kontrol over en ud af fire forskellige Javelins og låser langsomt op for resten, så du til sidst ender med at have alle fire at vælge imellem, når du skal på mission. De er ganske forskellige og vil have stor betydning for, hvordan du gebærder dig på slagmarken. Actionsekvenserne er ganske underholdende, og det faktum, at man kan flyve rundt, er virkelig med til at levere nogle fantastiske og medrivende kampe, hvor man hele tiden er udfordret. De fire forskellige typer af Javelins indfører et taktisk element til spillet, hvor deres samarbejde betyder meget. Jo bedre de fire spillere er til at samarbejde, udnytte deres styrker og dække hinandens svagheder, jo nemmere kommer man igennem missionen. Hver Javelin kan medbringe to våben samt forskelligt udstyr, såsom granater, skjolde og diverse opgraderinger. De våben og det udstyr du har med har selvfølgelig også betydning for, hvordan opgaven løses. Det giver en rigtig god dynamik, hvor man aldrig keder sig, selvom man egentlig laver det samme igen og igen. Jeg er i hvert fald ikke begyndt at kede mig, selvom jeg har tilbragt mere end 30 timer i spillet.




Skal man komme med lidt kritik af actionsekvenserne så er det, at fjenderne ikke altid er lige smarte. De er faktisk lidt dumme og nemme at gennemskue. Den eneste reelle udfordring de giver er at finde ud af, hvilke fjender man først skal have has på. For eksempel er de fjender, der paralyserer dig, ofte en god ide at fjerne først, så der er frit slag til at slagte resten. Så at skaffe sig et hurtigt overblik over slagmarken og fjenderne er godt men kan ofte være udfordrende, men når man har det, så er det ikke fjendens intelligens eller taktiske egenskaber der imponerer.

Grafisk og lydmæssigt formår Anthem virkelig at imponere. Man har virkelig en god fornemmelse af fart og magt, når man suser rundt i sin Javelin i de utroligt flotte omgivelser. I sagens natur kan det ofte være svært at spotte detaljerne, når man suser rundt flere hundrede meter over landjorden, men stopper man op og kigger efter, så er de der bestemt. Anthems verden er utrolig flot, og det er en fornøjelse blot at flyve rundt og opleve den, hvilket man også har mulighed for i spillet, da man kan begive sig ud uden en bestemt mission, men blot for at flyve rundt og se hvad man kan finde. I actionsekvenserne sker der virkelig meget med masser af effekter på samme tid. Det er nogle imponerede effekter, og der er ikke sparet på noget. Første gang virker det ret kaotisk, men langsomt lærer man at tyde alle effekterne, så man får begreb om hvad der sker omkring én. Så begynder man at bruge effekterne til at forudsige slagets gang og bestemme, hvornår man flytte sig og hvor man flytter sig hen, og det må være hovedformålet med effekterne; ikke blot at se godt ud, men også at give taktiske input. Lyden er absolut topklasse. Lydeffekterne imponerer og er med til at opbygge en følelse af egne superkræfter, men samtidig også total kaos, når man i kampene bliver bombarderet med lyde. Lyden er bestemt én af grundene til, at kampene aldrig bliver kedelige, men altid føles intense. Musikken er ligeledes helt i top. Jeg er typen der ofte slår den fra i spil, men det har jeg endnu ikke gjort i Anthem. Den er bare behagelig at lytte til og er med til at opbygge stemningen.




Afslutningsvis vil jeg nævne to ting, som trak ned på min samlede oplevelse. Der er altså for mange tekniske fejl. I et onlinespil skal onlinedelen bare virke, og det gjorde den ikke altid. Heldigvis kan man hurtigt komme tilbage, hvis forbindelsen ryger, og så ryger man tilbage til den mission man forlod, men træls er det og noget der ikke bør ske i et spil, hvor man altid skal være online. Jeg oplevede også at lyden pludselig forsvandt. Så var en genstart af spillet nødvendig for at få den tilbage. Missioner kunne også fejle, så man ikke kunne afslutte dem. Nogle gange kunne en respawn løse det, andre gange var der ikke andet at gøre end at genstarte spillet. I løbet af mine 30+ timer oplevede jeg at skulle genstarte 2 gange, som måske ikke er så slemt, men når der så også opleves fejl, som ikke er så slemme, at de kræver genstart, så er det nok til at det generer. Det andet kritikpunkt er koblingen mellem missionerne og pauserne i byen. Indbyggerne nævner en gang imellem dine missioner, men generelt havde jeg lidt en fornemmelse af, at indbyggerne og livet i byen var fuldstændig uberørt af, hvad du rendte og lavede. Det virker lidt som om to forskellige teams har stået for hver sin del og så til sidst har man lige skulle finde ud af, hvordan man skulle koble det sammen. Det giver selvfølgelig en rigtig god og medlevende historie imellem missionerne og godt gameplay og action i missionerne., jeg ville blot ønske, at det var bundet lidt bedre sammen.




Men det er mindre kritikpunkter. Jeg har virkeligt nydt at spille Anthem. Jeg syntes faktisk det er lykkedes at lave et Bioware spil, som man kender det, selvom det er et online co-op spil og ikke et singleplayer spil. Bevares der er lidt, der skal finpudses, men Bioware har store planer for spillet og masser af muligheder for at få det rettet til. Det er måske lidt sværere at finde den gode historie, for giver man sig ikke tid til at tale med indbyggerne og slappe af mellem missionerne, så er historien egentlig ikke noget særligt. Men det er vel også fair nok. Så kan action-tilhængerne koncentrere sig om det de kan lide, og os der kan lide en god Bioware historie kan også få vores ønsker opfyldt. Anthem er ikke perfekt, men det er bestemt en god start, og jeg er ret spændt på at se, hvad Bioware formår at bygge op med dette spil i fremtiden.
Fakta
Anthem

Anthem

PlatformXbox One
UdviklerBioware
UdgiverElectronic Arts
Spillere1-4
Udgivelsesdato22-02-2019
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 16 Vold
Følg Xboxlife her
Xbox Support
+ Solidt og underholdende gameplay, spændende karakterer, god historie
Tekniske fejl, for ufokuseret
Gameplay:9.0
Grafik:9.0
Online:8.0
Holdbarhed:8.5
Overall 8.5
Log ind og stem
4
Der er 4 brugere som med til at gøre Xboxlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.