2URVIVE

Anmeldt af: Morten Skou - 12. juni 2019 - kl. 22:00
0 2

Der findes efterhånden et hav af zombiespil, både fra de helt store udviklere og fra de mindre indieudviklere. I denne anmeldelse kigger vi nærmere på et spil udviklet af en helt ny fransk indieudvikler der hedder 2BAD GAMES.

I 2URVIVE er verden mere eller mindre gået under på grund af en virus, der meget traditionelt forvandler folk til omvandrende, hjernespisende zombier. Sammen med en række andre overlevende skal du kæmpe dig vej igennem horder af zombier i en historie, som er ganske fint sammenhængende og som byder på nogle interessante twists hen af vejen, men der er selvsagt ikke tale om en AAA-titel med et kæmpe millionbudget i ryggen.

Spillet er et top-down zombie action skydespil, med rig mulighed for at pløkke kugler efter horder af zombier. Der er i alt tre forskellige spilmodes i 2URVIVE, og man kan spille på to forskellige sværhedsgrader. Til at starte med er det kun den første historiedel som er tilgængelig, men når man har gennemført de 10 kapitler, så bliver der låst op for en forhistorie, der hedder ”28 days before” og en missionmode, som jeg vil komme mere ind på lige om lidt.

Helt generelt fungerer gameplayet på den måde, at man selvfølgelig skal skyde sig igennem forskellige bølger af zombier for at forsøge at holde sig i live. Til sin disposition har man mulighed for at anvende forskellige granattyper og våbentyper, og man kan også købe nogle forskellige våbentårne, der automatisk angriber zombierne. Både våben og granater kan man købe imellem bølgerne for de penge, som man optjener ved at nakke zombierne. Der er et utal af forskellige våben, lige fra de normale automatrifler til de mere imponerende rullekanoner og raketkastere – igennem spillet er der rig mulighed for at få afprøvet dem alle sammen. Efterhånden som man kommer længere og længere ind i historien, vil man også få brug for at reparere sine våbentårne.

Heldigvis render man ikke alene rundt - på de forskellige baner får man hjælp af de øvrige karakterer i historien, som rent faktisk også er ret effektive, når det kommer til at dræbe zombier. Særligt på den høje sværhedsgrad er det en god ting, for den største forskel på de to sværhedsgrader lader til at være, hvor hurtigt zombierne kommer løbende imod en.

Nu har jeg fortalt lidt om de to historiedele, men der er som sagt også en tredje spiltype, som hedder Mercenaries. I Mercenaries er der seks forskellige spiltyper: Survival, Infection, Protection, Econonic, In the dark og Alone. Alle spiltyperne er sjove på hver deres måde, og der bliver stille og roligt låst op for flere og flere af dem, efterhånden som man får nakket zombier og dermed stiger i rang. Det samme gælder i øvrigt for våbnene, som der ligeledes først bliver låst op for, når man stiger i rang. Mercenariesdelen er ret sjov, ikke mindst hvis man spiller i co-op.

Spillet har også mulighed for at man kan spille lokal co-op - en ting der heldigvis er ved at vende tilbage til rigtig mange spil. I co-op har man mulighed for at spille igennem de samme historier og missioner, som man kan spille hvis man er alene, og det fungerer faktisk ganske glimrende.

Den grafiske stil i spillet er holdt i rimelig retro-agtigt pixel art, hvilket selvfølgelig er noget man ser i mange indiespil. Jeg synes dog, at stilen er rigtig fin gennemført. Der er dog en enkelt ting, der irriterer mig voldsomt omkring det grafiske, og det er, at efterhånden som man skyder så ryster skærmen, og der kommer ligesom en slags sløret effekt hen over det hele. På en eller anden måde så driller det mine øjne lidt, og det er synd. Udvikleren har dog nævnt, at det muligvis kunne komme med som en indstilling i en kommende opdatering af spillet, så man kan slå det fra.

Lydsiden er desværre relativt ensformig, og særligt i den del af spillet hvor man læser om historien, er det irriterende at det er den samme lyd der går igen og igen. Selve soundtracket er noget afdæmpet elektronisk musik, der hele tiden kører i baggrunden, dog som regel nærmest overdøvet af lyden fra våbnene, som man praktisk talt holder aftrækkeren i bund på igennem hele spillet.

Holdbarheden er desværre ikke voldsomt lang, og når man først har høstet den sidste achievement, så er der ikke særlig meget at komme tilbage efter. Her kunne det måske have været interessant med nogle highscorelister eller lignende på missionerne, men det er der altså ikke. Jeg gennemførte spillet stille og roligt på omkring 4 timer.

2URVIVE er udviklet af en enkelt fransk gut i løbet af cirka to år. Tony de Lucia, som før arbejdede med at sælge telefoner, var ganske enkelt ikke glad for hans normale job og sagde derfor op, for i stedet at forfølge hans drøm med at åbne hans eget spilstudie. 2URVIVE er det første spil, som han har lavet, men mon ikke der er flere på vej.

Alt i alt synes jeg faktisk at spillet var ganske underholdende – det fængede mig faktisk så meget, at jeg gennemførte det i en gennemspilning, og når man tænker på, at det er udviklet af en enkelt person helt alene, så synes jeg faktisk at det er rigtig godt gået. Der er helt sikkert smidt en masse blod, sved og tårer ind i udviklingen af spillet, og resultatet er absolut hæderligt.

Spillet koster 54 kroner og kan købes til Xbox One og PC fra i dag.

2URVIVE

2URVIVE