De fleste har nok allerede haft fingre i den nyligt udsendte prøveversion, og gang på gang trukket Chris Redfield og Sheva Alomar igennem de to baner som demoen tilbød. Den lille forsmag er blevet mødt med begejstring, men også en del forbehold, særligt for spillets specielle styring. Styringen er utrolig lig den i Resident Evil 4, altså nærmest en krydsning mellem hvad man finder i de klassiske survival/horror-spil og moderne skyde- og actionspil. Denne blanding har dog forvirret mange, der ønsker at spillet var enten i den ene eller den anden grøft, helt og aldeles.

Styringen var ganske rigtigt også et emne som Capcom fokuserede meget på til fremvisningen, og gjorde sig store anstrengelser for at forsvare. Det blev beskrevet som et meget bevidst valg, der blandt andet skyldes intentionen om at bevare spilleren i en anspændt situation, for at forstærke følelsen af afmagt. Løb du frit frem og tilbage mens du tømte det ene magasin efter det andet mod horderne, ville det simpelthen ikke være nær så nervepirrende.
Vigtigheden af at disse principper blev fastholdt, var noget der for alvor kunne mærkes her i den næsten færdige udgave af spillet. Der var ikke mange sekunder tilovers, til at stoppe og få pulsen ned for de to partnere, og det var en hæsblæsende og urolig oplevelse at kæmpe sig igennem spillets første kapitler.

Det var nu aldrig så slemt, at man følte spillets begrænsninger for overvældende eller frustrerende, og løb man for fjerde gang tør for ammunition eller helende urter var der kun én selv eller partnerens ubetænksomhed at bebrejde. Hele spillet balanceres så uendelig fint, og der opretholdes den konstante afmagtsfølelse der får alle sanser til at stå i fuld beredskab. Ensformigt blev det ikke på noget tidspunkt, for ligesom i forgængeren er gameplayet i Resident Evil 5 i evig forandring.
Det er de små og store detaljer, som et nyt våben, et angreb fra en uventet vinkel, de mange fantastiske fjender og gennemarbejde banedesign der gør, at man aldrig kan forudsige hvad det næste bliver.
Spillets introsekvens er ulmende stemningsfuld og dynamisk, og man føler sig i sandhed som jaget vildt, på det fremmede kontinent. Uforklarlige hændelser i perifærien, mens du og din partner tøvende og uden midler til forsvar baner jer vej forbi de ugæstfri indbyggere. I kan ikke slippe den instinktive fornemmelse af at noget er helt galt.

Forbi et slagteri, noget i forrådnelse og fluernes summen i den ulidelige varme. Endelig et våben til jer hver, og det var lige på et hængene hår, for pludselig bryder helvede løs. Ren og utæmmet aggression vælter lige imod jer og synes at komme fra alle sider. Der er for mange til at nedkæmpe, og flugt er den eneste mulighed for overlevelse.
Sammen kæmper i jer frem, og stadig mere af mysteriet afdækkes i takt med at stadig mere grufulde skabninger kravler frem fra mørket.
Resident Evil 5 har det hele og mere til, og fra fredag den 13. marts kan alle der tør, være med.