Red Faction: Guerrilla

Skrevet af: Tommy Ågren - 21. august 2008 - kl. 19:00
Del denne artikel:
0 0
I mere end 4 år har udviklerfirmaet Volition arbejdet på at skabe den ultimative spilmotor, der for alvor skal vise, hvilke kræfter der ligger og gemmer sig under motorhjelmen på de nye hjemmekonsoller.

Red Faction: Guerrilla er Volitions og THQ’s forsøg på at løfte gærdet for, hvad spil skal kunne byde på, hvis de vil være med helt fremme teknologisk. Miljøer der kan reduceres fuldstændigt til støv og stærk kunstig intelligens er blandt andet nogle af de ting, spillet kommer til at byde på.

Handlingen i det nye Red Faction udspiller sig 50 år efter historien i det første spil, og man skal endnu en gang tage kampen op mod undertrykkerne fra Earth Defence Force(EDF), når man forsøger at overtage kontrollen med Mars og opnå frihed for folket.





Vi fik vist spillet frem af spillets ansvarshavende chef, Rick White, og lad det være sagt med samme, man skal have set Red Faction: Guerrilla live for at kunne forstå, hvor skelsættende en teknologi spillet baserer sig på! Alting kan destrueres. Alt der er menneskeskabt kan systematisk og detaljeret nedbrydes og ødelægges; broer kan smadres til ukendelighed eller kun en enkelt jernpille fjernes med klinisk præcision. Selv store bygninger kan sprænges, til der kun er murbrokker tilbage. Sammenlignet med Red Faction virker det nyligt udkomne Bad Company’s forsøg på destruktive miljøer spædt og uambitiøst.

Som man nok kan forestille sig, giver Volitions spilmotor masser af nye muligheder og udfordringer for dig som spiller. Dækning er kun meget lidt værd, fjender kan mases under store bunker af mursten og snedige baghold kan planlægges, hvor vakkelvorne bygninger kun lige skal have det sidste puf for at vælte ned over en fremstormende tankkolonne.

Red Faction: Guerrilla byder ikke kun på ny spændende teknologi. Vi fik rent faktisk syn for, at spillet også gemmer på et ret solidt tredjepersons skydespil med et dybt taktisk og strategisk indhold.





Kampene med EDF afvikledes flydende og virkede utroligt intensive og engagerende. Udover kamp med våben byder spillet også på køretøjer, der spænder lige fra store tunge kamprobotter til hurtige lette sandbuggyer. Hvis man ikke kan klare sig ved egen hjælp, så kan civilisterne, der er fanget mellem guerillakæmperne og EDF, også bruges til ens egen fordel. Når man får bekæmpet EDF tilpas meget i et område, højnes de civiles moral, og de vil så gribe til våben og måske hjælpe dig i din kamp.

Volition går efter, at spillets missioner skal kunne gennemføres på et væld af måder. For eksempel med hjælp fra civile, men også ved, at man strategisk udvælger sig EDF bygninger, der skal ødelægges. Hvis man for eksempel sprænger et kommunikationstårn tilpas hurtigt, kan der ikke tilkaldes EDF forstærkninger og ens opgave blive, alt andet lige, lettere derefter. Om man prøver at udføre sine opgaver i fuld dagslys eller i nattens mulm og mørke får også indflydelse på strategi og taktik, da for eksempel fjendtlige patruljer ændrer adfærdsmønster alt efter tidspunkt på dagen.

Rick White berettede yderligere om Red Faction’s omfangsrige flerspillerunderstøttelse, hvor man både kommer til at se alle de klassisk spilformer så som death match og capture the flag men også spilformer, der gør unikt brug af de destruerbare miljøer. White understregede, at flerspiller har overrasket ham positivt undervejs i spillets udvikling.





Alt i alt var indtrykket af Red Faction: Guerrilla meget positivt; teknologisk nyskabende, solidt spilindhold og med en spiltid på 15 til 20 timer. Med februar 2009 som planlagt udgivelsesdato på Xbox 360, Playstation 3 og PC har Volition stadigvæk en stor portion meget hårdt arbejde foran sig, inden Red Faction: Guerrilla’s verden er helt færdig, men indtil videre lover fremtiden godt for det ambitiøse spil.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.