Obscure

Skrevet af: - 4. august 2004 - kl. 18:50
Del denne artikel:
0 0
Obscure, er et 3D survival horror spil. Det er inspireret af atmosfæren i ungdoms horror film. Obscure, betyder tilsløret på dansk, og det dækker spillets plot meget godt. Det er 3D survival horror i en skummel gymnasium skole.




Historien
Spillet foregår på gymnasiet Leafmore i Amerika.
Alt virker normalt, og flere hundrede gymnasium elever studerer der hver dag, men…
Som spillet starter, og du tager over spilleren, finder du hurtigt ud af at der foregår noget mystisk på skolen om aftenen. Nogen vil finde ud af hvad, ikke mindst for at finde ud af hvor deres forsvundne klassekammerat er blevet af.

Gennem spillet, tager du styringen over 5 studenter som går på skolen. Disse, er på hver sin måde involveret i spillets historie, og har hver deres specielle evne/færdighed. En af dem er f.eks. god til selvforsvar, mens en anden har overblik, og en tredige kan dirke låse op (hurtigere end de andre).




Den specielle evne, bruges ved et tryk på ’y’. Personen med det gode overblik, vil fortælle om der er noget man mangler at gøre i det rum man er i, mens personen der er god til forsvar, med en kombination af højre trigger og ’y’ vil lave et kraftigere angreb. Personen der har erfaring med låse, vil give dig viden om der er låse tilstede som han kan dirke op. Personernes færdigheder, kan altså bruge til at tjekke om et rum er tomt for muligheder for spillets proces.

Alle 5 elevers færdigheder, er beskrevet kort på en lille lap papir i menuen, som man kan læse ved et tryk på ’back’. De har forskellige historie, kender hinanden og klarer sig forskelligt på skolen, samt har forskellige attituder. Det gør spillet mere levende, og er samtidigt med til at give det mere troværdighed.
Spillets gameplay fejler heller intet. Du befinder dig på aflåste Leafmore om natten.




Der har du så til opgave at gennemsøge rum, for at finde ting som du skal bruge for at komme videre i spillet og finde ud af hvad der er sket med jeres forsvundne kammerat. Det er ikke lige så komplekst som vi kender fra Silent Hill 2. Selvom du både skal finde nøgler, håndtag mm. for at komme videre, virker det alligevel en anelse simpelt og lineært. Puzzles er der ikke det store af, og dem der er, er ikke komplicerede.
Du har også en ’examine’ knap, men den bruges (indtil videre) kun til at se tingen i et større billede.
Spillets simpelhed og lette puzzles, kan være en gene for erfarne spillere, det er dog vigtigt ikke at sammenligne Obscure med andre spil i samme genre.




Du har uendeligt plads til de ting du samler op, og efterhånden som du kommer videre, finder du kraftigere våben og tilbehør til dem. Det er ikke kun projektil våben, baseballbats og jernstænger der kan skade fjenderne, men hvad og hvorfor vil jeg ikke røbe.
Ingame grafikken på characterne kan virke noget simpel og for ”tegneserieagtig”, til tider, specielt når kameravinklen skifter til fugleperspektiv, men ellers er de faktisk flot detaljeret, og animationerne gode. Omgivelserne er ligeledes flotte, og objekter som stole, krus, dåser, skulpturer mf. kan væltes og skubbes, spillet bliver mere dynamisk og levende.




Det ses også sjældent at en hånd går gennem væggen, holder du en pistol og går op mod væggen, flytter personen automatisk hænderne med pistolen op i luften. Man kan dog tvinge en pistol gennem en af de andre spillere. Spillet har dets grafikfejl, men de kan sagtens blive rette, da spillet stadigt er i udvikling. Jeg har haft det fornøjeligt med at leje ungdoms agent sammen med min medspiller.
Spillets indlednings sekvens og cut-scenes er derimod rigtigt flotte, stemningsgivende og humoristiske. Det giver spillet et ekstra pift, og giver spilleren lyst til at komme videre med historien. Ærgerligt er det dog, at forskellen mellem in-game og cut-scenes er så stor.
Man kan nemlig side med en lidt flad fornemmelse i munden når man får styringen over spilleren igen, som dog bliver fejet bort når man går gennem mørke klaustrofobiske gange bevæbnet med en pistol med fasttapet lygte. Det er nemlig ret lækkert og lidt uhyggeligt at gå gennem mørke gange, kun oplyst af ens egen lygte, uvidende om der pludselig springer noget på en.





Kameraet kan være en irritations factor nogle gange, hænder det nemlig at man løber i en gang, hvor man ikke kan se hvad der sker foran. Det er en farlig situation hvis man støder på fjender. Fænomenet kendes fra Dino Crises 3, det sker dog heldigvis i meget sjældnere grad i Obscure, så det er ikke noget der skal afskrække en fra at købe spillet når det udkommer d. 24 september.
Styringen er heldigvis også god. Med et tryk på højre trigger går du i angrebsposition og kan angribe fjenderne med et tryk på ’a’. ’x’ bruges til at vælge i dit item lager, hvorimod ’b’ bruges til våbenlageret. Det kræver lidt øvelse, men man finder hurtigt ud af at scrolle frem og tilbage.

En ekstra spiller er altid velkommen

Hvis du har flere spillere at vælge imellem, kan du med et tryk på ’a’ skifte mellem dem, dog skal du stå op af den spiller du vil vælge for at bruge ham/hende. Personen som følger en (kun 2 uanset antal andre personer), kan beordres til at følge dig, holde en position, give en tips (med hans/hendes speciellt evne) og bevæbne personen med et våben. AI’en er dog ikke særlig god til at forsvare sig selv, eller andre. Disse kommandoer udgiver du med D-paddet i en af de 4 retninger.
En lækker ting ved spillet er at det understøtter hvad der kan beskrives som en slags co-op (kun 2 player).




Du starter spillet som ene mand, men en medspiller kan til hver en tid trykke sig ind og deltage (hvis der altså er flere personer i din varetægt). Det er en rar funktion for bangebukse som mig, men det er også sjovt hvis man har en kammerat på besøg. Man kunne tro at man med 2 spillere ville gå på kompromis med kameravinklens funktionalitet, men sandhed er en anden. Èn af spillerne styrer hele tiden billedet, hvor spiller 2 er nødt til at være i nærheden for at få effektivitet mod fjenden, men ham/hende kan bevæge sig frit på området uden for hans/hendes synsvinkel. Den sorte knap på joypaddet kan bruges til at tage kontrollen over billedet. Det er en lækker feature og kan bruges til bangebukse taktikker, eller for at udnytte spillernes liv bedst muligt.
En eksklusiv ting i spillet, som bestemt er værd at nævne er det faretegn som du får når en fjende nærmer sig. Gulv, vægge, skraldespande og div. objekter bliver overvældet at tusmørke, og mere end det, når en fjende er i nærheden. Dog kun i et begrænset omfang, men som regel faretruende tæt på dig.





Da spillet p.t. kun er 50% færdigt, var det desværre ikke muligt for mig at gennemføre spillet, alligevel tog det ca. 7 timer, sværhedsgrad easy, 2 spillere, for at arbejde os frem mod noget der lignede en form for slutning. Det føles en anelse kort, men da spillet ikke er færdigt kan det være svært at sige noget om det endelige resultat.
Uanset hvad, glæder vi os til at få den færdige version af spillet i hænderne.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.