Medal of Honor - multiplayer

Skrevet af: Simon Wiencken (Valyc) - 5. oktober 2010 - kl. 19:19
Del denne artikel:
0 0
Da vi tidligere på efteråret var i Stockholm for at se nærmere på det nyeste spil i Medal of Honor serien, så fik vi selvfølgelig også lejlighed til at se nærmere på multiplayerdelen, som EA har fået DICE til at stå for.

Multiplayerdelen i Medal of Honor er formentlig skyld i, at spillet har fået voldsom stor opmærksomhed i år, både i pressen og sågar også helt oppe på regeringsniveau i forskellige lande. Årsagen til dette er, at man i multiplayerdelen får mulighed for at spille som oprørerne i Afghanistan, som hos de fleste nok er bedre kendt som Taliban. Electronic Arts har dog siden vi så spillet, valgt at ændre navnet på disse oprørerer fra Taliban til Opposing Force.


Efter som krigen i Afghanistan jo stadig er meget aktuel, så har der været meget snak omkring, hvorvidt det er umoralsk at rende rundt og skyde på soldater fra koalitionsstyrkerne eller ej. Under vores besøg i Stockholm, fortalte Greg Goodrich fra EA og Patrick Liu fra DICE, at deres mål har været at vise soldaterne fra koalitionsstyrkerne ære og respekt. Spillet skal fokusere på at vise spilleren krigen fra en soldats synspunkt, og ikke så meget på hvem der kæmper på hver side.

Nok om det i denne omgang. Lad os i stedet se på hvad multiplayerdelen af Medal of Honor indeholder. Man kan i alt vælge mellem at spille 4 forskellige game modes: Team Assault, Sector Control, Objective Raid og Combat Mission.

Team Assault er det velkendte team deathmatch, som vi kender fra alle andre first-person shooters. Sector Control er efterhånden også velkendt – her gælder det om at score flest point ved at erobre og holde forskellige sektioner på banen. Objective Raid er den hurtigste og mest intense game mode i spillet, og her handler det for den ene side om at nå frem og bombe to lokationer, mens den anden side selvfølgelig skal forhindre at dette sker.


Den nye og mest spændende game mode er Combat Mission. Her får det ene hold en overordnet mission, som f.eks. at indtage en lufthavn. For at dette kan lykkedes, så skal holdet undervejs klare flere delmissioner, og hele missionen skal være fuldført inden man f.eks. løber tør for tid. I andre missioner er der ikke tid på, men her er man begrænset af et bestemt antal forstærkninger, det vil sige, hvor at der er begrænsning på hvor mange gange det angribende holds spillere må respawne før missionen er fejlet. I Combat Mission er det derfor en fordel, hvis man kan arbejde sammen som et hold.

Inden spillet starter, skal man vælge hvilken klasse man har lyst til at spille med, og allerede her ser man det første indikation af, hvor simpelt EA og DICE har valgt at multiplayerdelen skal være. I Medal of Honor er der nemlig kun 3 forskellige klasser at vælge imellem: Soldier, Spec-Ops eller Sniper. Der er egentlig ikke den helt store forskel på Soldier og Spec-Ops klasserne. Soldier klassen render rundt med tunge rifler, mens Spec-Ops har maskinpistoler og raketter. Ud over at man kan vælge våben til den enkelte klasse, har man også mulighed for at vælge imellem 3 forskellige modifikationer til hvert enkelt våben. Hvert med sine fordele og ulemper, som f.eks. større skade men mindre rækkevidde osv.

Herefter starter kampen på de meget varierede baner. Man kan bla. udkæmpe intense kampe i små landsbyer med mange små ødelagte huse, på store snebaner, eller på en militærbase. Fælles for alle banerne er, at man kan spille op til 12 mod 12 på dem alle.


Hvis man er vant til at spille andre first person shooters som f.eks. Modern Warfare 2 eller Battlefield 2: Bad Company, så finder man hurtigt ud af, at Medal of Honor er meget hurtigere og mere brutalt. Man dør nemlig meget hurtigt her, og det skyldes bla. ’hurtigere kugler’, som DICE har valgt at kalde det, og de begrænsede muligheder for at få energien tilbage efter man er blevet ramt. Derudover er der meget lidt rekyl på de forskellige våben, og det er derfor ikke så svært at skyde modstanderne blot ved at holde skydeknappen inde. Så forvent at dø en masse gange i hvert spil.

Undervejs i hvert spil optjener man XP-point, og de optjenes bla. ved at skyde fjender (man får lidt ekstra hvis man laver et headshot), ved at fuldføre de forskellige opgaver og ved at vinde kampene. Når man har optjent XP nok, så stiger man i rang i den pågældende klasse man spiller, og man får låst nye våben og modifikationer op. Der er kun 15 rang pr. klasse, men DICE mener at det vil tage ca. 80-100 timer at nå den højeste rang på hver klasse.

Hvis man undervejs i spillet er god/heldig nok til at skyde flere fjender i træk, så gør man sig fortjent til en belønning, og man selv kan bestemme, om den skal være af offensiv eller defensiv art. Af offensive belønninger er der bla. morter-, artilleri og raketangreb, og blandt de defensive er der UAV, skjold og forhøjet energi. De defensive belønninger har den fordel, at hele holdet får glæde af dem, hvorimod den offensive er meget mere ego centreret. Så hver enkelt spiller skal derfor selv beslutte, om de vil have et par ekstra kills i form af f.eks. et morterangreb, eller om man hellere vil sende en UAV i luften, og vise alle på holdet hvor fjenderne befinder sig. Der vil blive i alt 14 former for belønninger.


DICE har også lavet en form for rangsystem, som placerer hver enkelt spiller på en rangliste alt efter hvor godt man har klaret sig online. Ens placering på denne rangliste viser ikke kun hvor god man er til at skyde andre, mens man selv undgår at blive skudt, men også hvor god man er til at fuldføre missionerne i de forskellige game modes. Man kan både ryge op og ned på denne liste, så hvis man f.eks. er inde i en god eller dårlig stime, så vil man kunne se resultatet af dette på listen. Denne rangliste var der ikke så meget fokus på under vores besøg i Stockholm, så vi er lidt spændte på at se nærmere på dette i den endelige udgave af spillet.

For de personer som har haft mulighed for at prøve beta versionen af multiplayerdelen af Medal of Honor, så er der sket en række af ændringer og forbedringer siden beta udgaven:

- Bedre balance af både våben og belønninger
- Forbedret grafik og lyd
- Flere våben
- Bedre ’hit detection’
- Højere rekyl på våbene
- Mulighed for at samle våben op

Alt i alt er der meget stor forskel på beta versionen og den endelige udgave af spillet.


På trods af at EA og DICE har valgt at bygge multiplayer delen op fra bunden, lader den til at være ganske vellykket. Man bliver hurtigt grebet af tempoet og intensiteten i spillet, og det lader til at DICE har taget det bedste fra Battlefield 2: Bad Company og Modern Warfare 2 og lagt det i et enkelt spil. Vi er i hvert fald ikke i tvivl om, at Medal of Honor nok skal være blandt kandidaterne til årets actionspil.

Læs også vores preview af singleplayer delen her.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.