Mass Effect

Skrevet af: Mikkel Vinther (vinterbird) - 25. august 2007 - kl. 12:24
Del denne artikel:
0 0
Biowares første Xbox 360-titel giver dig ikke blot en enkelt verden at udforske, men derimod hele galaksen.

Lad det være sagt med det samme: Mass Effect er gigantisk. Man udforsker ikke bare nogle få planeter, man udforsker ikke et enkelt solsystem, heller ikke blot en enkelt mælkevej; man udforsker hele galaksen. I denne demonstration af Mass Effect, skulle vores demonstration tage os på mission på planeten Virmire.





Grunden til at vi skal til Virmire, er fordi spillets skurk, Serran, er blevet set på planeten, og vi er nu på jagt efter ham for a finde ud af, hvad han vil på planeten.

Det første der slår en, når man ser Mass Effect, er det nye grafiske filter Bioware har lagt ind over spillet. Dette nye filter har Bioware lavet for at give spillet et gammelt sci-fi look, så man føler sig som en del af de gamle Star Trek-afsnit eller anden sci-fi. Filteret gør, at spillet har en smule mere gryn end normalt. Vigtige fokuseringssteder fremstår dog uden så meget gryn, så man let kan fokusere på det vigtige. Filteret kan sagtens slås fra, hvis man ønsker at spille uden, men Bioware har som standard aktiveret det.

Udover filteret, fik vi også et kig på et helt nyt system, som vil afgøre ens succes i spillet; nemlig det nye Talent Wheel-system. For når man spiller Mass Effect normalt, så spiller det som en ’light’-udgave af Gears of War: Man kan læne sig op af hjørner, og man kan løbe rundt og skyde til højre og venstre. Men hvis man kommer i en slem situation, hvor man er oppe imod en miniboss som en Geth Prime (kæmpe stor robot der dræber alt), kan man aktivere Talent Wheel funktionen, og dette fryser tiden, og så kommer hjul frem på skærmen, via dette har man adgang til alle de unikke evner hos en egen figur, men også til ens to holdkammerater. Man kan dermed hurtigt bede hele ens hold om at bruge helt specifikke evner for at dræbe en svær fjende.





Talent Wheel-funktionen, gør det muligt at slippe ud af til tider umulige situationer, hvor man ellers ikke ville overleve, hvis man blot holdte sig til ens almindelige angreb. Det er også muligt via Talent Wheel-funktionen, at sætte bestemte egenskaber eller angreb til knapperne på controlleren, så man har hurtig adgang til dem.

Men Mass Effect består ikke udelukkende af kamp; en ting som Bioware fokuserer meget på, er dialogen i spillet. Dialogerne i spillet præsenteres på en meget filmisk måde; kameraet er ikke stationært, men bevæger sig flydende rundt mellem personerne involveret, for at skabe de bedste vinkler - og dermed den helt rigtige oplevelse.

En anden vigtig ting i dialogerne er når man vælger et svar, så er svaret man vælger ikke det som personen siger, men blot den ’generelle mening’ af den kommentar, man vælger. Så en lille kommentar kan sagtens resultere i en lang monolog fra ens person. Samtalerne præsenteres også uden undertekster, for at leverere den helt korrekte filmiske oplevelse.

Og de filmiske oplevelser man bliver udsat for i Mass Effect er leveret på så imponerende vis, at vi i vores demonstration blev udsat for nogle meget intense øjeblikke, hvor vi blev følelsesmæssigt bevægede, da nogle meget historieafgørende beslutninger i spillet udfoldede sig (som vi dog ikke vil afsløre her, da i selv skal have lov til at opleve spillets historie).





Bioware regner selv med det vil tage omkring den erfarne spiller 20 timer at komme igennem spillet, hvis man udelukkende fokuserer på spillets historie. Men derimod vil det tage op imod 60 timer, hvis man vælger at gå på opdagelse i spillet for at hive mere ud af galaksens hemmeligheder.

Mass Effect er under udvikling af Bioware, og vil snurre i din Xbox 360 til november.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.