Mafia 2

Skrevet af: Morten Skou - 20. august 2009 - kl. 07:36
Del denne artikel:
0 0
Spilmessen i Køln er godt i gang, og i dag blev tiden blandt andet brugt til at kigge lidt nærmere på et af Take2’s største titler, Mafia 2.

Mafia 2 er efterfølgeren til det populære spil Mafia: The city of lost heaven, som udkom tilbage i 2002. Spillet er ligesom forgængeren et tredjepersons sandkassespil, som man eksempelvis kender det fra Grand Theft Auto, Saints Row og Godfather. Historien udfolder sig i 40’erne og 50’erne i en by kaldet Empire Bay. Navnet skulle efter sigende være en reference til New York’s øgenavn, som er ”The Empire State”. Ligesom de andre spil i samme genre er der lagt vægt på muligheden for at bevæge sig frit rundt i byen, faktisk er der over 25 kvadratkilometer at boltre sig på – selvfølgelig delt ind i forskellige zoner med hvert deres tema.






I spillet følger man personen Vito Scaletta igennem sin karriere som medlem af mafiaen, lige fra starten til han selv bliver en del af mafiaens top. Historien udvikler sig i takt med, at man gennemfører forskellige hovedmissioner, dog er spillet også spækket med en lang række sidemissioner, som opstår løbende som historien skrider frem. Dermed er der en god sammenkædning imellem hovedhistorien og de forskellige sidemissioner – det er dog stadigvæk valgfrit, om man vil give sig i kast med dem. Foruden de normale sidemissioner er der også mulighed for såkaldte ”instant sidequest”, som opstår i forbindelse med særlige situationer. I Køln fremviste de en af disse situationer, hvor man redder en luder fra en ophidset mand i forbindelse med et biluheld – her havde man så valget, om man ville køre videre, eller om man ville stoppe og gøre noget ved sagen.

Diverse køretøjer er en traditionel del af et sandkassespil, dette gælder selvfølgelig også i Mafia 2. Bilerne er flotte rent grafisk og er selvfølgelig designet, så de ligner bilerne fra perioden, hvor spillet foregår. I alt er der mere end 50 forskellige biler i spillet. Styringen i de forskellige biler skulle ifølge Take2 også være forskellig alt efter, hvilken bil man kører i. Som et ekstra pift er der også mulighed for at køre på et værksted og modificere bilen – blandt andet kan man opgradere den, skifte farve og ikke mindst nummerplade, som sikkert er en god idé, hvis man har politiet i hælene.

Nu er der jo, som titlen angiver, tale om et dybt kriminelt spil, og det betyder naturligvis også, at der skal være en modpart til dette. Det er selvfølgelig politiet, jeg snakker om, og her har udviklerne tænkt sig godt om. Hvis man laver noget ulovligt, så risikerer man ganske realistisk, at politiet dukker op – man får så en række valg, man kan træffe i forbindelse med kontakten til ordensmagten. Eksemplet i Køln var, at man havde truet to suspekte personer med sin pistol. Da politiet kommer løbende, får man så valget om at vise sin våbenlicens, bestikke ham eller ganske enkelt tage benene på nakken. Vælger man det sidste, vil politiet reagere dynamisk alt efter, hvor grov lovovertrædelsen har været – er det en mild overtrædelse, så vil de gå lidt mildere til værks, end hvis man har slagtet en rival på åben gade.






Når man er på flugt fra politiet, er det en rar ting at kunne skjule sig, dette gøres ved at anvende ”stealth” og ”cover” systemerne, som spillet indeholder, men heldigvis er det simplificeret så meget, at dem man gemmer sig for ikke automatisk ved, at man ligger bag en kasse, bare fordi de er i nærheden. Som spillets producer, Denby Grace, forklarede det, så virkede stealthsystemet på den måde, at hvis man troede, at man var i skjul, så var man det typisk også, og hvis man troede, at man blev set, så var det nok også tilfældet.

Der er også mulighed for at gå ind i diverse butikker og købe nyt tøj. Ganske som forventet vil dette resultere i, at hvis man før var eftersøgt, så er man det ikke længere, hvis man har købt sig en ny hat – måske et udmærket tip til de danske bankrøvere, der har knapt så meget held med deres kriminelle gerninger.






Rent grafisk ligger spillet uden tvivl i den flotte ende af sine konkurrenter i sandkassegenren. Udgaven som vi så havde dog nogle småfejl, men eftersom der stadigvæk er et stykke tid til, at spillet udkommer, så må man antage, at de når at få dem rettet inden, sådan er det jo med preview udgaver af spillene. Udover in-game grafikken skulle spillet indeholde over to en halv times mellemsekvenser, som vel at mærke vil foregå direkte i spillets verden, og ikke som man ser det i mange andre spil, hvor det er faste filmsekvenser, som er optaget på forhånd. For at toppe det hele, og ikke mindst for at skabe den rigtige stemning, har udviklerne valgt at droppe en normal døgnrytme. Dette har de gjort for at sikre, at den rigtige stemning er til stede i de forskellige missioner. Eksempelvis vil et indbrud i en lagerhal, hvor vagterne går med lommelygter, ikke være nær så spændende, hvis det var i fuldt dagslys. Ganske godt tænkt, og undertegnede må da give udviklerne ret i denne beslutning.

Mafia 2 var egentlig planlagt til at udkomme i slutningen af 2009 til diverse konsoller, men til stor irritation for aktionærerne i Take2, er det blevet rykket frem til første kvartal af 2010. Dog må det være ganske vist, at fans af sandkassegenren uden tvivl har noget at se frem til.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.