Left 4 Dead 2

Skrevet af: Jakob Tofte - 7. juli 2009 - kl. 13:02
Del denne artikel:
0 0
Sidste uge inviterede Electronic Arts og Valve Europas spilpresse til Media Event i London. Her fik vi lov at spille en lille del af det kommende Left 4 Dead 2. En bane ved navn ”The Parish”.

Left 4 Dead 2 foregår i sydstaterne i USA, nærmere betegnet i egnen omkring Savannah og New Orleans. The Parish foregår i New Orleans, hvor opgaven ganske som i etteren er at kæmpe sig igennem et zombieinficeret område. Man kommer på sin vej igennem New Orleans igennem byens gader, blandt andet det berømte franske kvarter, som nogen måske kan huske fra James Bond filmen Live and Let Die. Til sidst skal man nå frem til en helikopter, som vil føre en i sikkerhed. På baggrund af løs snak med udviklerne fra Valve, lader det til, at der ligeledes vil være missioner i Savannah og i et af de velkendte sumpområder, som præger store dele af Florida og de øvrige sydstater.

Den første store ændring man som spiller med kendskab til etteren bemærker er, at The Parish foregår i dagslys. Angiveligt er det ikke alle baner i Left 4 Dead 2, der kommer til at foregå i dagslys, men den vi så gjorde. Det giver en god variation i miljøerne og kommer også til at påvirke måden zombierne agerer på i de forskellige baner. Som et eksempel kan nævnes, at heksen, som normalt elsker bare at sidde i mørket og hulke, bliver aktiv på en hel anden måde når solen skinner. Og derved også langt mere farlig og utilregnelig. Vi oplevede, at hun pludselig stod midt iblandt en gruppe zombier på gaden, og vi opdagede hende først da det var for sent. Hun havde en grim tendens til at vise sig på de mest ubelejlige tidspunkter, hvilket gav spillet et herligt aspekt af uvished.






Imens vi taler om uvished skal den videreudviklede AI Director 2.0 også nævnes. The Director gør det muligt at foretage langt flere justeringer og ændringer fra gennemspilning til gennemspilning, således, at tingene aldrig helt er de samme. Vi oplevede blandt andet ved spil igennem en kirkegård, at turen ikke helt var den samme fra gang til gang. Her kan The Director mærke, hvor dygtig man er og herefter tilpasse banen efter spilleren. Hvis du har mere eller mindre direkte vej igennem kirkegården kan du roligt regne med, at det er et tegn på, at The Director synes du har været ringe til spillet. Hvis du derimod har klaret dig godt og spillet dygtigt og effektivt, kan det være, at du bliver ”belønnet” med en lang og kringlet vej med masser af blindgyder.

Vi blev også præsenteret for en række nye våben såsom en sniperriffel og en lyddæmpet maskinpistol (har dog ingen effekt på gameplay, at den er lyddæmpet) samt implementeringen af nærkampsvåben. Der vil være ifølge Doug Lombardi fra Valve være ca. 10 nærkampsvåben. Vi har set motorsaven i traileren, og fik i løbet af The Parish selv fingrene i en kæmpestor brandøkse og en stegepande. Der var utrolig stor tilfredsstillelse i at tildele zombierne slag i fjæset med nærkampsvåbnene, som meget vel kan gå hen og blive favoritvåben for mange spillere. Det er muligt at spille igennem hele spillet med en spiller, som ”udpeges” til nærkampsspecialist, og udelukkende benytter de forskellige nærkampsvåben, som ligger gavmildt spredt over banerne. Men mest spændende af alt var det da vi fandt nogle pakker med incendiary-ammunition, som i al sin enkelhed kan benyttes med de almindelige våben, men i modsætning til disse, sætter ild til alt, hvad de rammer. Udviklingsholdet forklarede, hvordan man sagtens kan løbe igennem banerne den letteste og hurtigste vej, men at The Director belønnede de nysgerrige sjæle ved at lægge ekstra attraktiv ammunition mv. på mere afsides beliggende steder. Heldigt for os.

Som man også kan se i traileren bliver vi i Left 4 Dead 2 introduceret for fire nye karakterer. Stadig med stor inspiration og kærlighed for de oprindelige fire (Zoey, Francis, Bill og Louis) er Nick, Ellis, Rochelle og Coach vores nye helte. Som I kan læse i vores interview med Doug Lombardi var det tanken, at de fire personer skulle være forskellige og unaturlige venner, som bliver bundet til hinanden af begivenhederne.






Grafisk ser det ud til, at Left 4 Dead 2 er løftet et niveau eller to siden Left 4 Dead. Implementeringen af baner i dagslys er interessant, og det gav en hel ny mulighed for at lade grafikken få frit løb. De lyse farver, som dagslys tillader, var smukke og levende, og det tegner godt for det færdige spil.

Left 4 Dead 2 kommer til at indeholde fem kampagner i modsætning til etterens fire. Hver kampagne vil give muligheden for fire spilfunktioner, nemlig 4-player co-op, versus mode, survival mode og en sidste funktion, som Valve foreløbig har holdt tæt til kroppen. Samtidig vil vi selvfølgelig også blive introduceret for nye zombier og nye bossmonstre. Vi mødte på vores vej for eksempel zombier i hazmatdragter. De havde ingen specielle evner som sådan, men deres dragter gjorde, at de var immune over for ild. Dette var til stor frustration for os, idet vi som før omtalt havde været heldige at finde den eftertragtede incendiary-ammunition.

Alt i alt var det, vi så i London, imponerende og lovende for Left 4 Dead 2. Spørgsmålet om, hvorvidt der burde være tale om ekstramateriale til etteren eller ej, vil helt sikkert være objekt for en masse debat henover efteråret, men indtil vi har set det endelige spil, vil jeg vælge at følge Doug Lombardis anmodning om at lade tvivlen komme Valve til gode. Der er sket store ændringer og mange af dem til det bedre. Med 5 nye kampagner, nye spilfunktioner, nye karakterer, nye zombier, masser af nye våben og nærkampsvåben og implementeringen af den nye AI Director 2.0, kan Left 4 Dead 2 sagtens gå hen og blive pengene værd – også selvom der kun er gået et år siden udgivelsen af Left 4 Dead 1. Vi glæder os til at se mere, men foreløbig ser det fornuftigt og spændende ud.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.