Jade Empire

Skrevet af: Anders Pedersen (Anastacio) - 28. februar 2004 - kl. 16:30
Del denne artikel:
0 0
Udover de store kommende titler som Halo2, BC, Fable, True Fantasy Live Online osv. så er en kæmpe titel blevet lidt overset og det vil vi på XboxLife gøre noget ved. Vi bringer hermed Danmark’s første preview af Jade Empire.




Bioware har nu tænkt på Jade Empire idéen i 10 lange år, men det er først nu det bliver en realitet i form af Jade Empire, som nu har været under udvikling i 2 år og udkommer eksklusivt til vores Xbox. Jade Empire er et single player action RPG, som tager sted i Jade Empire, som er inspireret af Kina. Jade Empire bliver som sagt udviklet af Bioware, som også stod bag kæmpe succesen Knights of the Old Republic (KOTOR), som udkom eksklusivt til xbox. Og Bioware har taget et par af deres idéer med over til udviklingen af Jade Empire så dem der kunne lide KOTOR vil helt sikkert også elske dette kommende RPG spil. Vi kommer mere ind på de tilbagevendende features og alt det andet senere i previewet, men lad os lige fortælle dig Jade Empirer’s historie.

I den mystiske Jade Empire verden bliver du trænet af din træner og lærer kraftfulde martial art kampteknikker og mystiske kræfter. Og når faren truer rejser du rundt i verdenen lige fra de hårde bjerge til de overdådige haver fra den kejserlige by. I din rejse kommer du til at møde mægtige mennesker og overnaturlige fjender. Lær flotte og magiske kræfter og kampstile og opdag den mørke hemmelighed af den verden du befinder dig i. Der er kun en vej til at blive mester i martial art i Jade Empire og det er ved at lære de bedste kampstile og bekæmpe de stærkeste fjender.




Når du begynder spillet kan du vælge imellem en række forskellige personer og indtil videre har Bioware annonceret 2 af disse ved navn Furious Ming som er manden og Wu the Lossom Blossom som er kvinden. Alle de personer du kan vælge imellem har hver deres fordele og ulemper, som gør spiloplevelse lidt anderledes for hver person. Men hvis du ikke ønsker at starte med en specifik person så kan du altid lave din egen person fra grunden. Udover de spilbare personer er der også agenterne og her har Bioware indtil videre annonceret 3 styks i form af Heavenly Gate Guardian, The Black Whirlwind og Henpecked Ho.

Jade Empire lægger selvfølgelig vægt på rollespils elementerne, men også de veludførte kampe er en stor del af spillet. Kampene foregår i realtime og ikke ligesom i Bioware’s forrige succes KOTOR. Der er 3 stilarter man kan skifte imellem under kampene. Det er kampstilen Martial Arts, Magi og Våben. Dog starter man med en enkelt kampteknik og det kan rent faktisk blive muligt at lære helt op til 30 forskellige kamp teknikker i det endelige spil.





Martial Art kampteknikken indeholder mange former for stilarter, bl.a. nogle lignende Bruce Lee moves og sumo moves. En af stilarterne bag Martial Arts er Willow. Den anden stilart man kan vælge er som sagt Magi, hvor man kan lave spell tricks og transformationer. Med Magi kan man skade modstanderen på lange afstande med f.eks. en ildkugle. For at transformere skal man have besejret et monster og bringe dets sjæl med sig. Under en kamp kan man så træde ind i denne sjæl og forvandle sig til monstret, fedt bliver det. For at kunne bruge denne transformation skal man mestre stilarten Bronze Golem for derefter kan man få fuldt udbytte af sjælen. Man er langsom, men til gengæld slår man rigtig hårdt og man er nogenlunde god til at beskytte sig når man bruger denne Bronze Golem. En anden slags magi er Fire, men Fire skader næsten ikke og du har heller ikke de store muligheder for at beskytte dig til gengæld er Fire et hurtigt angreb. Den tredje og sidste form for teknik er våben muligheden. De våben der er at finde i


Jade Empire er baseret på kinesiske våben. Disse våben enkludere lige fra spyd, økser og flere forskellige sværd. Der er massere af våben, at vælge imellem i dette spil, men det er klart når spillet lægger meget vægt på kampene. Du behøver ikke bruge bestemte våben, men derimod kan du bruge omgivelserne. Hvis et du f.eks. bliver slået ind i et bord så går bordet i stykker og du kan tage 2 træ bords ben og bruge dem som våben. Der er variation i alle former for teknik og våben og et langt sværd kunne være et ok valg i en kamp. Både hurtigheden, hvor kraftigt det slår og muligheden for at beskytte sig selv med det er nogenlunde god. Det ser ud til, at spillets kampe er realtime og de minder ikke meget om KOTOR’s kampsystem, hvilket kan vise sig at være godt eller skidt for nogle. Når du har besejret et monster kan du få dens sjæl til at fælge efter dig og du kan få mange med dig så dit hold kan blive stører og stører. For, at komme væk fra alt dette med kampsystemet så går jeg nu videre til 3 forskellige områder fra Jade Empire verdenen, der er naturligvis flere, men kun 3 af dem er hidtil annonceret.

Den første af de 3 områder er Imperial City, hvor de rige bor og det specielle er, at bygningen lægger på nogle skyer oppe i luften. Og for første gang i flere generationer har Emperor Sun endelig lavet nogle ændringer ved bygningen. Der er lavet 4 drage hoveder af sten, som sprøjter uendeligt vand ned til områderne nedenunder bygningen. Det andet område er Starting Town, som er en lille by. Der bliver sagt, at Master Li har gjort de 2 floder til hans hjem og hans trænings programmer har gjort mange til gode unge martial artister i deres generation. Når Master Li’s elever har fået en så stor modighed så er det kun et spørgsmål om tid før Emperor høre det selv. Området ser da også spændene ud og levende. Det tredje og sidste område jeg beskriver i previewet er Marvelous Dragonfly. I dette område går de meget op i mekaniske ting, og den nyeste skabelse er en mekanisk flyver, som ligner et insekt af en art, som så transportere folk rundt. Maskinen bliver kaldt for Marvelous Dragonfly. Det fjerde område vides der endnu ikke noget om andet end navnet er Land of Howling Spirits.




Jade Empire’s kampe bliver interessante, men om de bliver varierende må tiden visse. Jade Empire bliver stort med mange levende områder så Jade Empire bliver en fornøjelse at spille. Den kinesiske stemning er til stede og, hvis man lever sig ind i historien så skal selve Jade Empire nok blive sjovt at spille for dig. Jeg har allerede beskrevet store dele af gameplayet og man ved ikke ret meget om selve gameplayet i spillet. Kamera vinklen bliver den samme, som i KOTOR og interaktivivtet systemet med folk omkring Jade Empire er det helt samme system, som man fandt i KOTOR. Og det velkendte ”bliv god eller ond” tema er også med i Jade Empire og det udvikler sig helt efter, hvilke valg du tager. Der er som regel 3 sætninger i samtaler, hvor den ene er god, den næste er en ond sætning og hvor den tredje er en neutral ligesom i KOTOR.

Grafikken i Jade Empire er noget af det flotteste vi endnu har set på Xbox. Spillet gør ikke brug af samme grafik engine, som KOTOR og det ses bl.a. i de smukke levende landskaber. Personerne rundt omkring i spillet er også opbygget af tredobbelt så mange polygoner som i KOTOR. Grafik enginen er bygget til, at tage fuldt udbytte af, hvad Xbox’en kan og det må man sige er lykkedes selv i det tidlige stadie. Grafik enginen består også af nye lyseffekter, forbedrede motion capture animationer og bedre fysik på bl.a. tøj og det ses tydeligt i spillet.

Også på dette punkt har Bioware valgt at bruge en hel ny sound engine til spillet, og det er meningen at denne engine skal give spillet en filmisk oplevelse. Spillet har som sagt det velkendte komminukations system fra KOTOR og Jade Empire indeholder hele 100000 sætninger med stemmer tilføjet.

Spillet kommer ikke til at understøtte nogen form for splitscreen, system link til multiplayer over LIVE, men Bioware er dog interesserede i at lave downloadable contents til Jade Empire dog er intet sikkert på dette punkt endnu.





Man ved endnu ikke meget om Jade Empire, men indtil videre har spillet næsten ingen svagpunkter. Jade Empire kan virke noget kedeligt og ensformigt i længden når der endnu ikke har været noget officielt om varierende opgaver. Dog har udviklerne massere tid endnu og det ser ud til at blive endnu et storhit på Xbox. Bioware ser frem til en udgivelse engang til efteråret 2004.

Spillets officielle hjemmeside: jade.bioware.com
Udviklerens hjemmeside: www.bioware.com
Udgivernes hjemmeside: www.microsoftgamestudios.com
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.