Halo 5 Multiplayer beta hands-on

Skrevet af: Morten Skou - 11. november 2014 - kl. 06:49
Del denne artikel:
0 3

Som det fremgik af vores anden artikel om Halo: The Master Chief Collection, så havde Microsoft inviteret os en tur til London. Udover muligheden for at spille en masse multiplayer i The Master Chief Collection, var den helt store ting på eventet selvfølgelig, at Halo 5 multiplayer også blev fremvist - og ligeledes var der rig mulighed for at dyste imod de andre deltagere til eventet i Halo 5.

Før vi fik lov til at kaste os over multiplayer i Halo 5 i et par timer, som typisk var 4 mod 4 kampe, fik vi en kort introduktion til denne del af spillet, og der var faktisk overraskende mange nye elementer, som man skulle lære. I det store hele ser det ud til, at 343 Industries denne gang virkelig har sat sig ned og gennemtænkt, hvordan de kunne lave den bedst mulige multiplayer-oplevelse, hvor der er en masse nye elementer med, men hvor de stadig er tro imod det indtryk, som adskiller Halo-spillene fra de mange andre spil i samme genre.




Da vi efter den korte introduktion til Halo 5 endelig selv fik lov til at prøve spillet, var mit første indtryk, at spillet - til trods for at flere af de nye features tager lidt tid at vænne sig til - var super nemt at gå til. Særligt styringen var jeg lidt bekymret for, da jeg inden eventet havde spillet en del Halo 1 og Halo 2. Heldigvis ligner styringen i højere grad det som vi kender fra diverse andre spil i dag, særligt glad var jeg for spillets nye mulighed kaldet "Smart scope", hvor man kan kigge ned af løbet på sit våben ved at holde nede på venstre trigger - præcis som vi kender fra f.eks. Call of Duty og Battlefield. For dem som ikke ved det, så bruges venstre trigger i Halo 1 og 2 til at kaste granater med, og der er trodsalt noget af en forskel på at kaste en granat og kigge ned af løbet på sit våben.

Smart scope er i øvrigt lavet på den måde, at man som sagt sigter med den venstre trigger og dermed kan få et mere præcist sigte. Bliver man ramt, imens man sigter, så zoomes der automatisk ud og man må så tage stilling til, om man har behov for at sigte igen eller om man klarer skærene med det normale sigte. Jeg synes, at det fungerer rigtig godt.

Vi fik lov til at prøve et par forskellige baner og spiltyper, og spillet byder selvfølgelig på de traditionelle multiplayer-spiltyper, som vi har set i de tidligere Halo-spil. En af banerne, som hed Truth, mindede en del om en bane fra et af de tidligere spil, nemlig Midship. Der er selvfølgelig også nyheder når det kommer til spiltyperne, og den vi spillede hed Breakout.




I Breakout går det ud på, at man spiller i to hold. Begge hold starter runden med at blive skudt ind på banen via nogle katapultagtige tingester. Derefter går spillet ud på, at hver spiller kun har et enkelt liv, og det gælder så om at få gjort det af med alle modstanderne. Hver runde som vindes giver et enkelt point - og det hold som først kommer op på 5 point, vinder kampen. Breakout viste sig ret hurtigt at være den mest populære spiltype iblandt os som deltog i eventet og der blev råbt og skreget, og vi spillede den samme bane, Crossfire, om og om igen. Stilmæssigt minder Crossfire-banen i øvrigt om noget vi kunne have set i Mirrors Edge spillene, og eftersom den var relativt lille resulterede det i meget hurtig og intensivt gameplay.

Truth, som jeg vil vurdere som værende en medium størrelse bane, der minder meget om Midship fra Halo 2. Den gav nogle intense kampe i højt tempo og var ganske underholdende. Den anden bane vi prøvede var Empire, som foregik i et højhus. Denne bane husker jeg som lidt større og mere kompleks med flere høje afsatser, man komme op på og ligeledes masser af dækning. Den sidste bane var som sagt Crossfire, der var endnu en lille til medium bane, og som ligeledes bød på heftige kampe. Betaen vil i alt indeholde 7 forskellige baner og 3 forskellige spiltyper.

En af de andre nye muligheder, som er tænkt ind i Halo 5 multiplayer, er muligheden for at hoppe op og gribe fat i en platform for derefter at hive sig op. Det at kunne hoppe imellem forskellige platforme har altid været en del af Halo-spillene, men det er altså første gang, at man kan hive fat og komme endnu højere op. Helt perfekt er det sammen med den jetpack/thrustpack, som er standardudstyr for alle, og som gør at man kan komme endnu højere op.

Vi har også tidligere set en thrustpack i Halo, men denne er også blevet ændret en del i Halo 5. Nu er det muligt at gøre brug af den sammen med melee og ligeledes den nye slide mulighed, hvor man kan slide fra side til side - hvilket i øvrigt også kan gøres i luften, for eksempel for at undgå angreb fra fjenderne. Brugen sammen med melee, altså hvor du decideret slår din modstander, gør det muligt via de såkaldte "stabilizers" på trustpacken at hænge/svæve i luften og få et sigtekorn frem, som du så kan bruge til at lave et frækt slag på din modstander, der gør det af med ham med det samme. Det lyder måske lidt vildt, at et enkelt slag kan slå en modstander ihjel, men det er heldigvis ikke super nemt at få det hele til at gå op i en højere enhed så det rent faktisk lykkes, det kræver lidt fingersnilde på controlleren. Reelt udfører man det ved at hoppe, eksempelvis udover en afsats, og samtidig holder man inde på højre thumbstick og sørger så ellers for at give slip igen, når det lille sigtekorn bliver hvidt. SMÅKAGE siger det så, hvis man ellers rammer modstanderen.




Det er også værd at bemærke, at man nu kan løbe ubegrænset. Det har dog den konsekvens, at ens skjold ikke bliver genopladet. Det betyder, at vi som spillere får mulighed for at træffe flere valg, og rent strategisk kan det måske være med til at tilføje noget i og med, at man får valget imellem at løbe væk fra en kamp eller måske stoppe lidt op og få sit skjold igen. Uanset, så er valget ens eget. At man hele tiden kan løbe gør selvsagt også, at gameplayet opleves lidt hurtigere, det synes jeg også er en ganske fornuftig beslutning.

Eftersom Halo 5: Guardians er en af Microsofts egne titler, er det også her, at man gerne vil vise, hvad Xbox One har at byde på. Det betyder, at multiplayerdelen selvfølgelig vil gøre brug af Microsofts cloud, og ifølge 343 Industries skulle det betyde, at vi kommer til at spille på dedikerede servere i skyen i stedet for, at en af spillerne i den pågældende lobby skal hoste kampen. Forhåbentlig resulterer det i færre problemer i forbindelse med multiplayer, end vi ser i så mange andre spil.

Mange vil uden tvivl også blive glade for at vide, at man stiger i level, efterhånden som man spiller betaen, og det niveau som man når op på, skulle efterfølgende blive overført til den endelige udgivelse af spillet. Om der er nogen form for level-cap på betaen ved jeg ikke, men det kunne jeg godt forestille mig ville være tilfældet.

Halo 5 multiplayer betaen, som blev fremvist, kørte i 720p ved 60 frames per sekund, men ifølge repræsentanterne fra 343 Industries, som var til stede, så ville dette ikke være den endelige opløsning på spillet. Der er stadig omkring et år til den endelige udgivelse, og deres primære fokus har været at få selve gameplayet til at fungere så godt som muligt. Senere hen kommer så finpudsningen, som vi må håbe på bringer spillet op på den eftertragtede opløsning med 1080p med 60 frames per sekund. Der var dog ingen tvivl om, at spillet er virkelig flot allerede i det tidlige stadie, som det var i.




Betaen bliver tilgængelig den 29. december, og det vil være muligt at spille den helt frem til den 18. januar, altså i godt og vel 3 uger. I denne periode vil 343 Industries lege lidt med det tilgængelige indhold, således at der hver uge kommer nye baner og spiltyper. Det gør de ifølge dem selv fordi de på den måde kan få så meget feedback som muligt fra det store Halo community, så det endelige resultat, som altså forventes at udkomme i slutningen af 2015, bliver så godt som muligt.

En af mulighederne for at få adgang til Halo 5: Guardians multiplayer betaen er at købe Halo: The Master Chief Collection, som udkommer den 11. november til Xbox One. Det giver også mulighed for, at man lige kan få genopfrisket historien fra det første Halo og frem til Halo 4, så man er klar, når Halo 5: Guardians udkommer.

Halo 5: Guardians - Multiplayer Beta First Look - se i HD her


Det værste ved at have prøvet Halo 5: Guardians multiplayer betaen er, at der er et godt stykke tid til der bliver mulighed for at prøve den igen - og endnu længere tid til spillet rent faktisk udkommer. En ting er sikkert, jeg glæder mig helt uhyggeligt til at kunne bruge mere tid i selskab med Halo 5: Guardians, for hvis resten af spillet er i lige så høj kvalitet, som det jeg har set, så ser det rigtig lovende ud.

Du kan i øvrigt se mange flere screenshots fra Halo 5 multiplayer betaen i vores screenshot galleri herunder.
Log ind og stem
3
Der er 3 brugere som med til at gøre Xboxlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.