Halo 2

Skrevet af: - 5. maj 2004 - kl. 11:22
Del denne artikel:
0 0
Det var en gråvejrs dag i Hørsholm, solen trængte kun lidt igennem skyerne. Jeg havde nogle spareskillinger til overs og gik på indkøb i Fona.
Jeg var nu kommet hjem med en stor sort pakke i armene og ventede spændt på at se hvad det var jeg havde købt. Jeg vidste jo godt hvad jeg havde købt, men nu skulle den vise sin sande kraft.
Heldigvis var det ikke første gang jeg havde slået et nyt system til, før Xbox var der nemlig Game Cube og Playstation 2, så det hele blev sat til hurtigt og effektivt.
Dette var dagen at jeg for første gang skulle erfare hvad Halo virkeligt var!





Halo har solgt flere millioner kopiere og bliver betragtet som et af de bedste spil til Xbox, og dette er ikke uden grund.
Vi kender jo alle sammen Halo på godt og ondt, og vi har også alle en ide om hvad der gjorde det til et af de bedste Xbox spil nogensinde. Bungie gjorde et godt arbejde med at lave fysikken i Halo perfekt, og lave fartøjer som fungerede rigtigt godt og afbalanceret. Warthogen er blevet elsket af mange, ligesom fjenden med de lilla alien skibe er både hadet og elsket af mange.
Halo fungerer rigtigt godt i både singleplayer og multiplayer, og mange udfordrer hinanden i multiplayer dyster, gennem tunnelprogrammer.
Vi ved at Halo er godt, men vi ved også at Halo 2 er undervejs, men er det noget værd?

Halo 2 tager sted efter destruktionen af Halo. De religiøse covenant har fundet menneskehedens moderplanet og har iværksat et kraftigt angreb på vores moderplanet. Dette er vores sidste standpunk, kun Master Chief og hans intelligente AI står mellem udslettelse af menneskeheden og den mægtige fjende.
I E3 traileren befinder vi os over New Mombasa i Afrika, i en Pelican. Afrika ligner ikke det vi kender i dag. Det er ikke mere noget fattigt land, men minder mere om et højteknologisk New York, hvilket får en til at tænke på hvordan New York har udviklet sig.
Pelicanen flyver hen over skærmen, billedet zoomer ind på Master Chief i hans nye Mark VI armor, og man lægger straks mærke til hvor smuk grafikken er blevet, det er næsten ikke til at fatte!
Bungie har fjernet polygonantallet på ham, men på grund af bumpmaps, er han blevet flottere end nogensinde!





Inde i dropshipet gør en flok marines sig klar til kamp, disse er en type vi ikke er stødt på før, de kaldes ODST (Orbital Drop Shock Troppers), eller bare Hell jumpers. De er barskere, mere hårdført og mere trænede end almindelige marines. Dog har de langtfra den styrke Master Chief er i besiddelse af, hverken med eller uden hans armor.
Synsvinklen skifter og zoomer ind på Pelicanens udgang, ODST gruppen hopper lyn hurtigt ud og spæner af sted. Synsvinklen skifter igen, og man tager nu styringen over MC (Master Chief). Vi skal nu til at lære kendskab med et nyt våben, en såkaldt Battle Rifle. En riffel som nok skal vise sig effektiv i kampen mod Covenant. Vi stormer ned fra landingsstedet og ser sårede og døde soldater over alt, en Marine støtter en af hans soldaterkammerat og prøver at få ham slæbt op til en Pelican som skal sende ham hjem. Vi ser barakker hvor der ligger marines, dræbt af skud ild eller bare hårdt såret. Folk snakker til hinanden og det hele virker meget realistisk, autentisk og godt gennemarbejdet! Meget livligt!

Vi stifter nu bekendtskab med på Sgt. Banks som står ved siden af en for nyligt død kaptajn.
Vi skynder os videre ind i en bygning, og længere henne står 2 marines, den ene bemandet med en stationær maskinkanon, noget der meget minder om den man finder på den trofaste warthog, men vil vi mon kunne bruge den?
Vi sprinter hurtigt videre efter Sgt. Banks, som står og kigger tjekke udgangen for fare, vi ser marinen Parson sidder i ly. En eksplosion lyder og sprænger noget af muren væk hvor Parsons sidder.
Med en hurtig bevægelse løber vi videre.
Et Covenant ateleri som vi ikke har set i Halo 1 udgør en stor trussel mod bygningerne. Sgt. Banks løber frem og vi følger med. Master Chief tager kontroller over et stationært maskingevær





Og skyder indkommende grunts og jackals. Sgt. Banks kalder et airstrike over radioen og 2 Long sword fighters bombardere truslen før det kan nå at gøre mere skade. Fjenden er sat ud af spillet for nu.
Sgt. Banks overrækker Master Chief 2 SMG’er (Small Maschine Guns). Ja, det er rigtigt. I Halo 2 vil vi nemlig få muligheden for at holde to våben på en gang, dog kun et håndsvåben, men som tillader en kombination f.eks. en SMG og en plasma pistol.
Vi stormer videre og fylder grunts og Jackals med bly, for at gøre hold ved et hjørne. En ODST råder ”Frag and clear” og smider en granat. Granaten at eksplodere, dræber et par stykker og efterlader resten forvirrede og omtumlet.
Fragmentation granaterne i Halo 2 er nemlig blevet ændret. De vil have en speciel stun effekt som gør fjenden fortumlet hvis de ikke bliver dræbt. Stun effekten vil højst sandsynligt ikke have noget effekt på master chief, da han er klædt i en meget advanceret kampdragt.
Længere henne danner en flok Jackals sig i formation og begynd at skyde på MC. Dette er et af tegnene på en fantastisk AI (artificiel intelligens/Kunstig intelligens). Vi besvarer ilden, men fra venstre komme 2 stks. Warthogs og kører dem ned. Marines har nu fået kørekort, om de er lige så dårlige til at køre i dem, som de var til at køre i ghost i Halo 1, vil tiden vise.
Vi hopper op i gunner position og tager kontrollen over det nye Gause hog våben. Meget effektivt mod Covenant ghost og de biler som er efterladt i gaderne. Halo 2 indeholder nemlig destruktivbare elementer som du kan drage fordel af. F.eks. ved at skyde moteren på en nærliggende bil så den eksploderer og dræbe tætstående fjender. Det er ikke kun civile ting der kan smadre. Bungie har også hintet at man vil kunne skyde tyngde acceleratoren på ghosten, hvorefter den vil styrte til jorden. Warthogen skulle også have fået et sårbare punkter bl.a. dækket, vi har dog ikke set dette i aktion endnu.
Vi kører nu forbi barakken vi var ved i starten, denne er ikke længere under vores kontrol, men er blevet invaderet. Et nyt fjendtligt fartøj nærmer sig fra luften, en Phantom. Fra luftskibet hopper 2 skikkelser ned og border vores warthog og slå føreren ud. Disse abelignende væsner (Brutes) har styrke som en Elite og er af høj rang i covenant hierarkiet.
Efter at have uskadeliggjort dem bliver vi gjort opmærksom på en ghost kommende fra højre. Lige som vi tror den skal til at køre os ned, hopper Master Chief op på den og sparker føreren ud!
Vi ved ikke hvorvidt denne funktion vil være mulig at bruge i multi player, men vi håber.
Vi er jagtet og alene. Presset af skud ild, beslutter vi os for at stikke af. En chinema sekvens starter og viser en Phantom jagte os. Et tungt skilt falder ned og får phantommen til at styrte ned. 2 Brutes i ghost eftersætter og vi når lige gennem en port før den lukker. Efterfølgerne når ikke at komme igennem og styrter brutalt ind i muren og maskinerne eksplodere.
Master Chief rejser sig op. Det lader til vi har klaret det. Den covenant cruiser som vi er på jagt efter, ligger ikke langt væk. Men noget fra himlen styrter ned. Flere kapsler af en art rammer jorden, og i et væld af støv dukker der Elite special styrker frem med lyssværd. MC lægger sin ene SMG og tager en plasma granat i stedet for. Fjenden nærmer sig, granaten aktiveres. Demo’en er slut.

E3 Demo’en har givet os et godt indblik i hvordan Halo 2’s single player del vil være. Store kampe, nye våben og nogle fede features som erobring af kørende fartøjer, våben udveksling med ens marines, bedre AI der giver der kamp til stregen og som kan hjælpe dig mod dit mål. En detalje i traileren er også at vi har mulighed for at tage et såkaldt ”sneak peak” hvor man kigger rundt om et hjørne for at se hvilke fare der er før man går i aktion.
Det har været ret småt med informationer og screenshoots siden E3 2003. Indtil for nyligt havde vi ikke se noget til multi player, men det er der blevet lavet om på.





Det ser godt ud, og v har fået fortalt at det vil se sådan her ud på vores Xbox, blot i en lidt dårligere opløsning. Billedet er spækket med heftig action, men hvad viser det os?
Red vs. Blue, noget vi kender fra utallige team dethmatch kampe i Halo. Vores trofaste Master Chief ser dog meget bedre ud denne gang, og alt tyder på en seriøs omgang bumpmapping, ikke bare på hans dragt, men granaterne på jorden i venstre hjørne antyder også bumpmapping. Vi har før fået fortalt at der vil være forskellige tyngdekraft at finde i Halo 2, og den hoppen blå MC ser ud til at bevise det. Lys effekterne er også blevet utroligt overbevisende, kig bare på jorden under warthogen. De var gode i Halo, men de er helt utrolige i Halo 2! Multi player banen ser ud til at foregå på en foregå på en øde slagmark. De sorte ødelagte blokke afslører måske at dette er en del af den ødelagt Halo 04 ring fra Halo.





Billedet har fået det uofficielle navn snowblind, og er blevet kritiseret for at se visuelt dårligere ud end det første. Bungie har dog allerede udtalt at der var nogle grafiske effekter der ikke var slået til.
Et objekt på banen kaster en skygge. Vi ved fra officielle udtalelser at det vil være muligt at sparke borde eller andre ting omkuld for at få bedre dækning, dette er måske også tilfældet i Halo 2 MP del? Det var meningen at man skulle kunne gøre dette i Halo 1, men fordi men ikke på det tidspunkt kunne få skyggerne til at falde ordentlig, undlod man det.

Vi kan nu starte spekulationen om det er muligt at vælge forskellige farver i team deathmatch. Det lader til det. I forgrunden har vi 3 brune master chief’s og warthogen ned i baggrunden køres af en rød. Screenshottet bekræfter også at vi nu kan holde 2 forskellige våben på samme tid. Brug plasma pistolen til at dræne hans skjold, og slut ham så af med en hurtig salve fra SMG’en.
De lysende partikler i luften ligner meget dem vi kender fra needleren, dog i en helt anden farve.





Der er ingen tvivl. Dette spil bliver fantastiks at spille over Xbox live. Bungie har endelig fået al den tid de ville til at gøre spillet færdigt. Som mange nok ved blev Halo rushet da det skulle udkomme samtidigt med Xboe’en, dette havde indflydelse på nogle ting. bl.a. blev bumpmapping ikke brugt så meget de havde planlagt, banedesignet blev trivielt nogle steder og mp delen fik de ikke helt optimeret. Der er heldigvis ikke noget Xbox 2 spillet skal udkomme til, så vi kan forvente et spil som vil ændre online gameing for evigt!

Det ser dog ud til at hvert eneste billede vi får fra Bungie kun afslører en lille smule, de er godt til at lægge slør over det vi ikke skal se. Grunden er nok at vi skal hypes og blæses væk, når vi forhåbentligt får præsenteret Halo 2’s MP del til dette års E3 messe.

Til dem der ikke ved hvad E3 er, kan jeg fortælle at det er den største begivenhed inde for spil, hvor bl.a. nye titler bliver vist frem. Læs mere på E3’s hjemmeside

Halo er en spændende verden, og vi er mange der venter spændt på Halo 2. Der er desværre ikke andet at gøre end at bide i det sure æble og vente på Halo 2’s udgivelse i efteråret 2004.
Husk blot at E3 messen foregår 12-14 maj og at chancer for at se noget mere til Halo 2 der er stor.

Til slut, synes jeg lige vi skal nyde det sidste nye screenshoot fra Halo 2.





Skygge efekterne er fremragende og det giver virkelig en dyster fornemmelse, som forhåbenligt er endnu bedre når vi selv får spillet i hænderne. Det er også første gang at en jackal bruger en plasma rifle, i Halo 1 brugte den kun plasma pistol, hvilket var farligt nok. Bemærk også den lille energi udladning mellem plasma riflens 2 poler. Lille, men lækker detalje. Sidst er der kun at bemærke at det ikke er svært at se hvorfor Halo 2 er det mest ventede Xbox spil.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.