Half Life 2

Skrevet af: Anders Pedersen (Anastacio) - 29. april 2005 - kl. 16:24
Del denne artikel:
0 0
PC gamere har i et godt stykke tid kunne nyde Valve’s vidunder kaldet Half Life 2. Til August får Xbox spillerne chance, og kvaliteten er bedre end PC versionen på visse punkter. Xboxlife.dk kigger nærmere på kontrollen, grafikken, historien og andre detaljer.





Dette er forsættelsen til, anset af mange for, det bedste PC spil nogensinde udgivet. Forsættelsen har vundet flere priser, fået gode karakterer og fået anerkendelse verden over. Turen er kommet til vores alle sammen elskede krydskasse.

Hvorfor Xbox?
Du undre dig over, hvorfor Valve ikke ventede til XBOX360, men grunden er enkel. Half Life 2 har været under udvikling i godt og vel 2½ år, og der står 18 millioner enheder i folks hjem. Holdet der står for konverteringen af Xbox udgaven består af ti til femten folk, som gør brug af selvudviklet konverterings værktøj. Streaming værktøjet planlægger Valve at sælge til andre firmaer, der vil konverterer deres top PC spil Microsofts konsol.

Du får hele Pc udgaven ned på din Xbox, intet er skåret fra, ingen levels er fjernet og du får det hele uden undtagelser.





Historien
Half Life 2 foregår efter originalen, men man ved ikke præcist hvor mange år. Det er en bevidst handling af Valve, ikke at have lagt et årstal så fans af serien kunne spekulere i dette. Man kan heller ikke se toeren som en direkte forsættelse eftersom omgivelserne er blevet drastisk ændret til en storby kaldet City 17.
Dette er blevet til takket være Gordon Freeman’s aktioner i etteren.

Du styre igen helten Freeman og vågner op efter, at have været bevidstløs – det fortælles af tilbagevendende G-Man. Du ligger i et tog på vej til et kæmpe metropolis, som er inspireret af high-tech enheder. City17 er navnet, og du finder straks ud af at denne by bliver ledet af en organisation kaldet Combine.





Combine er en alien-race, som overtager andre racer de mener er det værd. I Half Life 2 finder du ud af, at de er i gang med at overtage menneskeheden eller blot dræbe den. Combine racen er opbygget af rent metal.

Begyndelsen
Når du træder ud af toget, står en robot foran dig i gang med at tage et billede – dette giver en flot blitch effekt på tv skærmen. Du finder efter dette en skærm, hvoraf en mand i gråt fortæller dig indirekte at du skal overgive dig til Combine.

Det er Breen du ser, som er en bekendt professor fra originalen, som nu har taget den nemme vej og er på Combine’s side. Historien ledes frem af none-playable-characters akkurat, som det er tilfældet med Splinter Cell. Jo mere du taler med diverse NPC’er, desto flere informationer får du omkring historien. Først ser du et par kigge på Combine racer bedækket af gas masker, som jager civile, bortfører og dræber disse. For derefter at se en ensom kvinde vente på din mand, som helt sikkert ikke vender tilbage.

Som i Half Life, Chronicles of Riddick og Doom3 starter du heller ej her med nogle former for våben eller bered skaber. I begyndelsen lærer du om situationen og denne race, hvorefter Combine jager dig og du finder hurtigt dig selv løbe fra liv og sans. Løbe igennem bygninger, på tage og op ad trapper – dette er en hektisk start.





Ind i universet
Allerede i starten efter den hektiske flugt finder du dit trofaste koben, pistol, shotgun og ikke mindst den underholdene Graviti-Gun.

Spilleres største bekymring udover grafik må være, hvordan Valve håndtere kontrollen. Styringen er ganske enkel lækker, men ikke perfekt med auto-targeting ala Doom3’s sigtesystem. Det menes, at hvis du skyder imellem benene, armene eller andre steder på fjender skader det vedkommende. Det lyder som et dumt træk af Valve, men skulle virke ganske godt.

Titlen køre med en flydende kontrol, hvor du som i andre shootere skyder på R, har sekundært kast på L, hopper, dukker og andet finder du på farve tasterne. Styringen af Gordon er dog ikke perfekt, hvilket ses når du giver slip på analogen stopper karakteren ikke med det samme. Styringen i køretøjer virker heller ej optimalt, hvor du skal styre bilen og våbnet på et og samme tid. Dette og meget andet rettes der op på i den endelige udgivelse.





Half Life 2 er opbygget som én bane med flere sektioner – dette har Valve også fået Xbox versionen til at udføre. På nuværende tidspunkt køre gameplayet dog med 20-25 FPS, men firmaet selv sigter efter en konstant 30 FPS hastighed.

Xbox titlen vil have samme loade system, som sin Pc fætter. Det betyder at du ikke skal kigge på stats skærme, historien deles ikke op i flere sektioner og oplevelsen stopper ikke undervej.

Som førnævnt har du et nyt våben kaldet Gravity-Gun. Denne åbner op for gameplayet og giver dig så ufatteligt mange muligheder – rent faktisk ligeså mange muligheder på Xbox, som du havde på Pc. Du kan tage næsten alt op og bruge det som et angreb, alt lige fra dåser, stole, borde, kasser, brædder, skarpe genstande og så videre.





Multiplayer
Til Live hungrende spillere må vi desværre se jer skuffede. Valve har valgt ikke at inkludere multiplayer delen i Xbox versionen eftersom dette ville tage alt for lang tid. Du skulle i så fald forvente en udgivelsesdato til næste år, for det tager alt for meget tid at lære og konvertere til Live systemet.

Grafikken
Hvordan skal et spil der fyldte 4GB på Pc kunne udspille sig på Xboxens 8GB harddisk? Grafikken er stadig sublim med enkelte forbedringer og Valve har ganske enkelt gjort det umulige.
Valve gør brug af streamings udstyr, som Rockstar har brugt til konverteringen af Grand Theft Auto titler. Systemet gør det muligt at udvikle high-polygon og detaljeret grafik med 480p understøttelse på Xbox.




Lyd, modeller og teksturer vil alle streames, hvor andre objekter loades igennem harddisken. Det er en ny teknik, som gør Half Life 2 på Xbox imponerende flot! Videospillet kan gå over og blive dét flotteste du nogensinde har set på Microsofts Xbox. Kun hardcore Pc spillere vil lægge mærke til manglende detaljer og anti-alliasing.

Ingen tvivl om, at det ikke bliver ligeså flot som på en high-end privat computer, men resultatet på Xbox er stadig ubeskriveligt. Faktisk kan Valve skabe endnu flottere lyseffekter på Xbox takket være kontrollen over GPU og boxens faste specifikationer. Her forbedres bump-mapping og bloom lighting.

Half Life 2 udkommer til den nuværende Xbox i August måned 2005 – så hold øjnene åbne.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.