Istedet har vi, i samarbejde med Xboxliveaddicts.co.uk, fået lov til at kigge med over skulderen på deres skribent Paul Clarkes oplevelse og bringer her et fyldigt blik på den kommende udvidelse.
Tirsdag den 10. februar var jeg blandt de heldige der fik lov til at spilteste den første eksklusive udvidelse til Grand Theft Auto IV på Xbox 360. Jeg mødte op for at prøve alle de nye multiplayer-muligheder der er blevet tilføjet.

Vi var 16 fremmødte der hurtigt gik i krig med at nyde de mange nye muligheder. Mange af deltagerne var fløjet hertil fra alle egne af Europa. Vi blev opdelt i to grupper og installeret i hvert vores lokale udstyret med konsoller, Samsung HDTV fjernsyn og Ear Force X1 headsets. Det meste af dagen blev brugt på at spille hold mod hold.
Hvad er nyt?
Da dagen startede var der stadig et par stykker af de inviterede der ikke var dukket op endnu og det gav os chancen for at spille en omgang Free for All deathmatch og få følingen med styringen.
Det første der fangede min opmærksomhed da spillet startede var det grafiske udseende:
Stilen er ændret for at få byen til at virke mørkere og mere dyster, så det falder bedre ind i biker-temaet. Rockstar har besluttet sig for at tilføje et støjfilter der giver Liberty City et mere grynet udseende, da de følte at GTA IV er lidt for poleret til bikere. Det er ikke muligt at slå dette filter fra men det skulle være muligt at reducere effekten ved at justere lysstyrke og kontrast, men det prøvede jeg dog ikke selv. Vi fik at vide at vi spillede en ufærdig version og at den endelige udgave kunne være lysere eller mørkere. Jeg er ikke helt sikkert på hvorvidt det er en god ting, da effekten faktisk giver et meget anderledes udseende og ikke ødelægger spiloplevelsen på nogen måde.

Blandt de nye våben finder man for eksempel en semiautomatisk pistol som gør sig til stor nytte ved drive-by\'s på motorcykel, tre nye shotguns og muligheden for at bruge baseballbattet mens man kører, hvilket er umådeligt sjovt, specielt i løb mod andre spillere. Radiostationerne har også fået tilføjet nye sange. Jeg hørte et par på R`n`B-stationen og Wanted Dead or Alive på Liberty Rock.
Også når det drejer som om at finde modstandere online, har Rockstar tilføjet et par nyheder. Blandt andet kan man specificere at man f.eks. kun vil søge efter spil der kører uden auto aim. Selvom du starter The Lost and Damned gennem Grand Theft Auto IV, så er de nye features kun tilgængelige i udvidelsen. Der er ingen ændringer i det originale spil.
De nye multiplayer-spiltyper
Witness Protection
Denne spiltype består af to hold på op til 8 spillere. Det blå hold har til opgave at ekskortere fire vidner til diverse politistationer rundt i byen og holdet vinder hvis de alle fire overlever. Når kampen starter bliver et medlem af det blå hold sat bag rattet i en ganske solid bus med de fire vidner ombord. Ruten til de fire politistationer bliver markeret på din GPS, hvilket gør det nemt at finde vej. De andre medlemmer af det blå hold starter i hver deres politibil og har til opgave af beskytte bussen mod det orange hold, der følger efter bussen på motorcykler.

Bussen har en skadesindikator der viser præcis hvor tæt det orange hold er på at ødelægge den. Men udover bussen skal de orange selvfølgelig også koncentrere sig om de forfølgende biler, mens jagten går gennem gader og stræder i Liberty City og projektilerne flyver om ørerne på dem.
Denne spiltype kræver meget samarbejde på holdene og er specielt det blå holds opgave er interessant, når 7 biler kører i konvoj med bussen mens angribende motorcykler skyder vildt omkring sig.
Lone Wolf Biker
Det er dig mod alle andre. Spilleren der bliver valgt til at være The Lone Wolf skal forsøge at køre sin motorcykel gennem så mange checkpoints som muligt. Men der er dog to problemer med dette. Du har ikke adgang til din GPS, men blot en markør på kortet, så det er op til dig at finde den hurtigste rute. Dette kan lettes ved at kigge nærmere på det store kort, men de forfølgende 15 modstandere giver dig ikke meget mulighed for dette, da de er ude på at standse dig.
Opgaven er selvfølgelig at komme igennem det højeste antal checkpoints og overleve så længe som muligt, hvilket virkelig sætter dine evner på motorcyklen på prøve.

Den forfølger der får det dræbende skud ind overtager rollen som The Lone Wolf og skal så forsøge at klare sig gennem flere checkpoints end de andre. Skiftet sker med det samme, men heldigvis bliver man usårlig de første 10 sekunder. Dette kan være en fordel, specielt hvis skiftet sker midt i en klynge af bandemedlemmer der pludselig retter deres våben mod dig.
Spilleren der er vært for spillet kan vælge at kampen skal afsluttes når en Lone Wolf overlever i for eksempel to minutter eller sætte en 10 minutters tidsgrænse på, hvorefter den spiller der er kommet igennem flest checkpoints har vundet.
Mens jeg spillede var jeg Lone Wolf to gange. Den første gang døde jeg næsten øjeblikkeligt da det ikke lykkedes mig at undslippe de andre bandemedlemmer som stod omkring mig da skiftet skete. Den anden omgang var lidt mere succesfuld, da jeg præsterede at undslippe mine forfølgere, styrte i forbindelse med et hop og alligevel, som den eneste, klare et kæmpe spring, hvilket gav mig en stor fordel.
Lone Wolf Biker er endnu en god spiltype der udfordrer dig til at forbedre din kørsel og finde de genveje der kan hjælpe dig til at undslippe forfølgerne. Og så er det en god ide at skyde igen, når du bliver beskudt.
Løb
Der er omkring 30 nye løb i Liberty City, alle med tre forskellige motorcykelklasser at vælge imellem: The Lost, Angels of Death og Street Bikes.
Løbene er specielt sjove eftersom alle spillerne starter med et baseballbat. Det er ikke muligt at anskaffe sig andre våben i løbene. For at bruge battet skal du trykke på enten X eller B, alt afhængigt af på hvilken side at motorcyklen du vil svinge. Hvis knappen bliver holdt nede oplagres energi til et massivt slag. Der er ikke noget mere tilfredsstillende end at afslutte en overhaling med at plante et solidt bat lige i ansigtet på modstanderen og se ham styrte til jorden. Jeg fik et par gode slag ind og smilede fra øre til øre, men jeg er dog ikke sikker på at mine modstandere kunne se det morsomme i situationen.

Jeg bliver lige nødt til at nævne at blandt de 16 spillere var der to ansatte hos Rockstar og jeg præsterede alligevel at holde mig blandt de to bedste. Jeg blev kun slået af motorcyklen én gang og det var af en af Rockstar-gutterne. Men jeg fik også ham ned med nakken én gang. Vi havde nogle meget tætte kampe og fik en god mængde slag ind. Utroligt morsomt.
Own The City
I denne spiltype bliver spillerne igen opdelt i 2 hold af op til 8 spillere i kampen om at overtage så mange territorier i byen som muligt indenfor en fastsat tidsramme.
Når kampen starter er hvert hold blevet tildelt et kontrolleret område og de resterende seks-syv neutrale områder er så målet for spillet. Områderne vises på GPS\'en og kortet så det er nemt at finde i den rigtige retning. Såvel som at erobre nye områder har du til opgave at beskytte eksisterende kontrollerede områder.
En detajle ved denne spiltyper er de computerstyrede karakterer der findes i alle områderne. Deres opførsel er bestemt af status for området.
Lige så snart du ankommer til et nyt område vil et antal af disse karakterer dukke op på din GPS og området kan ikke indtages før de er elimineret. De vil forsøge at forsvare området med næb og kløer, så det drejer sig om at være opmærksom på dit helbred med du nedkæmper dem. Når de alle er udryddet er området under din kontrol, med mindre en af modstanderne er i samme område. Hvis det er tilfældet, så er du nødt til at skaffe ham af vejen også. Problemet med dette er at du, efter kampen med de computerstyrede karakterer, højst sandsynligt ikke har det så godt og det derfor vil være nemmere for modstanderen af dræbe dig og overtage området.
Når et område endelig er erobret, så dukker alle de computerstyrede karakterer op igen og kæmper nu sammen med dig. De forsøger nu af beskytte området mod dine modstandere. Hvis spillere fra hvert hold befinder sig i samme område, så vil computeren angribe dem begge, hvilket kan resultere i nogle ganske interessante ildkampe.
Under kampen kan du holde øje med hvor stor en procentdel af områderne dit hold kontrollere med et enkelt tryk på den digitale retningskontrol. Holdet, der har den højeste procentdel når den fastlagte tidsramme udløber, har vundet.

Chopper VS. Chopper
Dette er en 1-mod-1 spiltype. Én spiller starter kampen som biker, i jagten på checkpoints i byen, mens den anden sættes bag styrepinden i Annihilator-helikopteren og skal jagte bikeren. Det tager et stykke tid at vænne sig til helikopterens styring mens man forsøger at skyde bikeren ned, men efter et stykke tid kommer man ind i det.
Fordelen ved helikopteren er at den er næsten umulig at ødelægge så man behøver ikke bekymre sig om at flyve ind i bygninger, hvilket betyder at man sagtens kan forsøge et par rotor-krøllende manøvrer. Noget jeg beviste indtil flere gange.
Hvis man skulle ende med at hænge fast i lygtepæle, broer eller lignende, så skal man ikke bekymre sig om at slippe fri, men kan istedet holde Y nede, hvilket efter et kort stykke tid teleporterer helikopteren et stykke op i den frie luft. Det nemmeste sted at nedkæmpe motorcyklisten er uden tvivl på motorvejene da de som oftest er mere åbne end de små veje i byen. Men vær forsigtig, for bikeren er også bevæbnet og skyder gerne igen.
Rockstar har forbedret Annihilatorens våben idet at skud der rammer asfalten resulterer i små eksplosioner, hvilket kan kaste bikeren til jorden. Et direkte skud og han er fortid.
Når du har fået dræbt din modstander, så skifter rollerne og din modstander kommer efter dig, opsat på hævn.
Som biker kan du, med et tryk på B, få lov til at se med fra helikopterens synsvinkel, hvilket gør det muligt at se hvor de sigter og derved give dig chancen for at undvige. Dette virker dog kun når begge spillere er indenfor nært hold.

Club Business
Desværre for de fremmødte skribenter har Rockstar valgt at hemmeligholde den sidste spiltype for ikke at ødelægge alt for meget af spændingen. De ville ikke røbe noget som helst om hvad spiltypen drejer sig om, så det må tiden vise.
Gennem alle spiltyperne kan du, ved at holde Y nede, starte forfra med en ny motorcykel eller helikopter, alt efter hvilken spiltyper du spiller. Dette giver dig et spritnyt køretøj med fuld energi, mens du selv ikke får en helbredsmæssig fordel af dette. Enkelte gange genstartede jeg midt i en grøft bag et reklameskilt og fyren ved siden af mig genstartede konstant i vandet indtil han var nået langt nok væk fra det. Men som sagt var der tale om en ufærdig udgave af udvidelsen, så mon ikke det bliver rettet i den endelig udgave.
Der siges at være op til 10 timers spilletid i den nye singleplayer-kampagne, alt afhængig af dine evner.
Udvidelsen, The Lost and Damned, vil være tilgængelig på Xbox Live Marketplace den 17. februar 2009 og koste 1600 Microsoft Points.
Vi takker Paul Clarke og Xboxliveaddicts.co.uk for dette indblik i den kommende udvidelse.