Gears of War

Skrevet af: Peder Hindborg (MirageDK) - 13. februar 2006 - kl. 20:00
Del denne artikel:
0 0
Perfect Dark Zero, Resident Evil og Unreal blandet sammen til årets mest hæsblæsende, og ventede shooter til Xbox360. Gears of War er betegnet som et survival-horror, mixet med den action som vi finder i FPS spil som fx Unreal. Så kedeligt skal det nok ikke gå hen og blive. Men det ved de fleste af os jo godt. For hvis nogen har kunnet skinne igennem og vise os next-gen grafik. Så er det Gears of War, der allerede for flere måneder siden satte standarden for hvad vi grafisk kunne forvente os til Xbox360. Men lad os nu få lidt detaljer på plads først.






Historien I Gears of War… Ja denne gang har Epic faktisk valgt at give deres titel en historie, som følges igennem hele spillet. Her mener jeg i forhold til de ellers udmærkede, men ikke særlige dybe action spil vi kender fra Unreal serien.
Historien udfolder sig på planeten Sera, som minder lidt om jorden, hvor den evige søgen på energikilder endelig har givet afkom. Stoffet Imulsion bliver opdaget, og endnu bedre er at man let kan omdanne Imulsion til billig energi. Men som i vores dages olie, holder de lande som er heldige nok til at have adgang til billig energi på stoffet. Og lader ikke andre få billig adgang. Nu tvinges den ellers så fredelig planet ud i en altødelæggende kamp om Imulsion. Som i sidste ende, er tæt på at ødelægger den ellers dejlige planet. Som om dette ikke var nok møder menneskeheden, som allerede nu står på kanten til udryddelse, en ny fjende som dukker op fra planetens indre. Dagen bliver døbt ” Emergence Day”. Og betegner den dag hvor man for første gang mødte de onde Locust. Hvis eneste mål var at udrydde resterne af den civilisation, som mennesket havde opbygget. Nu prøver man så i et sidste desperat forsøg at slippe alle indsatte løs i fængslerne, så de kan kæmpe for deres egen overlevelse. Hvilket et eller andet sted er heldigt nok, da vi ellers aldrig ville have mødt historiens helt Marcus Fenix. Marcus Fenix sad i fængsel for at have nægtet at adlyde ordre da han ville beskytte sin far. Han slap dog for henrettelse, da han er en højt dekoreret soldat. Og så starter historien, hvor man skal kæmpe for sin egen, og sine kammeraters overlevelse.






Hvis du har spillet Perfect Dark Zero vil du kunne nikke genkendende til mange af de features der faldt mig i øjnene. Blandt andet er der muligheden for at gå i dækning bag næsten alle objekter. Og derfra at beskyde ens fjender enten ved at sigte, eller bare skyde blindt over hovedet. Hvilket selvfølgelig nedsætter din præcision. Faktisk er denne manøvre en stor del af spillet og vil fungere som en sammenkædning af spillets nøglepunkter. Disse stedet vil for resten være genkendelige ved at kameraet hurtigt ruller hen, eller fokusere på stedet der kræver spillerens opmærksomhed. Men de skulle være hurtigt nok overstået, til ikke at virke belastende på gameplayet.
Det vil også være muligt at undvige geværild ved at rulle, hoppe eller lave andre aerodynamiske badutspring i den retning man ønsker. Hvilke selvfølgelig igen er kraftigt hæmmet af den unikke kamprustning, som er enhver kampsoldats hvermandseje i rummet. Gears of War skulle desuden også kunne nydes uden irriterende loading-screens da man har været i stand til at loade det hele til Xboxens hukommelse mens man spiller.






Nu er kampen for overlevelse, selvfølgelig ikke en dans på roser for Marcus Fenix og hans kammerater. Fx har du meget svært ved at overleve udenfor i spillet, uden du er beskyttet af lysene objekter som fx ild. Planeten er jo hærget af de onde Locust, hvor nogen af dem altså har en større svaghed for lyskilder. Derfor skal du igennem spillet finde kreative løsninger der kan skabe lys omkring dig, og på din vej. Nogen skabninger kan dog finde på at gøre opgaven svære end den ser ud til. Som fx de dyriske ”wretches” der kan finde på at ødelægge evt. lyspærer i et rum, med ultra høje skrig – og på den måde overfalde dig i mørket. Dog er du ikke altid alene da du vil være en del af en gruppe på max 4 soldater som kæmper deres vej igennem horder af Locust.

Nu har vi slet ikke nævnt grafikken. Og det ville være lyv at sige andet, end at det ser brandgodt ud på Unreal 3 grafikmotoren. Masser af flotte dybe textures, og en dynamisk fysik giver spillet et meget flydende gameplay. Selvfølgelig vil de forskellige dækninger være med til at bremse spillets gang, men da man er i stand til at bevæge sin karakter meget flydende henover, til siderne eller væk fra, og videre til næste dækning. Alt i alt skulle der altså være rig mulighed for at holde Marcus Fenix i gang hele tiden.






Spillet fokuserer primært på singleplayerdelen. Dog er man i stand til at gennemføre hele spillet med en ven via den indbyggede co-operative del. Epic Games har valgt at gøre noget ud af denne del af spillet ved at, til tider, lade spillerne løbe i forskellige retninger, og derefter møde og hjælpe hinanden senere i spillet. En funktion som vi igen kan nikke genkendende til fra Perfect Dark Zero. Cliff Bleszinski fra Epic Games, har dog udtalt at man også vil kunne finde en ”Versus mode”, altså en multiplayerdel hvor man spiller mod hinanden, i spillet. Men vil på nuværende tidspunkt ikke give flere detaljer.

Spillet skulle være på hylderne i marts. Men inden da vil du selvfølgelig kunne finde mere information, om spillet her på Xboxlife.dk, samt en anmeldelse senere hen.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.