Forza Motorsports 2

Skrevet af: Morten Skou - 6. maj 2007 - kl. 23:20
Del denne artikel:
0 0
Der findes allerede mange rigtig gode bilspil til Xbox 360 konsollen. Dog er der primært tale om deciderede arkaderæsere, som udmærker sig ved, at realistiske ting som blandt andet skademodellerne er en by i Rusland. Dette og mere til råder udvikleren Turn 10 nu bod på med deres kommende Forza 2 titel.

Vi har haft fingrene i, hvad der skulle være en af de endelige builds, og har brugt de seneste par solskinsdage på at forberede dette hands-on review. Siden den første udgave af Forza udkom til Xbox tilbage i 2005 har der været store forventninger til, hvad Forza 2 ville have at byde på. Kan Forza 2 leve op til disse forventninger, eller kommer det til at skuffe fælt? Læs videre og find ud af det.

Til trods for, at en rigtig stor del af Forza 2 handler om at køre imod hinanden over Xbox Live, så har det desværre ikke været muligt at teste onlinedelen, da der ganske enkelt ikke har været nogle modstandere. Derfor har vi valgt at lave dette som et preview i stedet for en fuld anmeldelse.

Gameplay
Spillet byder på mange forskellige spillemodes, så hvad enten man bare har lyst til et hurtigt ræs, en hel karriere, multiplayer over Xbox Live eller splitscreen med en ven, så er der mulighed for det hele. Det er rart at se, at Turn 10 ikke er gået på kompromis med hensyn til antallet af måder, man kan angribe spillet på.






Når man starter sin karriere, er det første man gør at vælge, hvilket kontinent man har som sin hjembase. Dette får indflydelse på priserne og ligeledes sjældenheden af de forskellige biler, som man får mulighed for at købe. Vælger man eksempelvis, at man kommer fra Europa, så vil biler som Porsche og Ferrari være til rådighed ret tidligt, men vælger man USA, så er det andre biler som Dodge Viper og lignende. Lige meget hvilket kontinent man vælger, starter man ud med 11.000 credits (kaldet CR). Dette gør valget af din første bil en hel del nemmere, da det er stærkt begrænset, hvad man kan få for sit rådighedsbeløb. Helt dumt er det dog ikke, da man stadigvæk har biler som Golf GTi og Audi TT til sin disposition.

Løbene i karrieredelen af spillet er opdelt i 9 forskellige kategorier, herunder Proving Grounds, som er en slags kravlegård, Rivalry Face-offs, som er løb imellem specifikke biltyper og ikke mindst Endurance Races, som er det sidste, man får adgang til – og som stiller krav om både udholdenhed og ting som pitstrategier. Der er rigtigt mange kendte baner med, blandt andet Silverstone, Suzuka, Maple Valley, Sebring og alle de andre populære baner. Løbene er typisk opdelt, så man skal have bestemte biltyper eller størrelser for at kunne deltage.

Da Forza 2 jo er en bilsimulator, er der rigtig mange muligheder for at modificere sin bil. Man kan ligesom i forgængeren opgradere og fintune sine biler på en lang række forskellige områder og ofte ned til meget små detaljer. Vælger man en simpel ting som dæk og fælge, er der her mulighed for både at gøre dækkene bredere, vælge imellem forskellige dæktyper, forskellige fælgstørrelser og naturligvis også en lang række forskellige fælge kendt fra den virkelige verden. Det samme gør sig gældende med ting som motorer, udstødning, bremser, aerodynamik (vinger m.v.), turbo og mange andre lækre ting.

Selve det, at man kan gøre sine biler unikke, var der ekstrem stor opbakning omkring i Forza 1. Dengang kunne man i Forza have noget, der lignende 300 forskellige layers, når man skulle dekorere sine biler med klistermærker og lignende – resultaterne dengang var enormt flotte. I Forza 2 har Turn 10 valgt at satse endnu mere på dette. Det betyder blandt andet, at der er kommet flere klistermærker med, og at det nu er muligt at have helt op til 4000 lag på hver flade af bilen. Samtidigt er der i Forza 2 også kommet noget, der hedder Auction House, hvor man kan sætte sine biler til salg, så andre kan byde på dem over Xbox Live. En lille fed feature her er, at man kan låse sine biler, så ingen andre kan ændre på selve designet af den. Alt dette gør, at vi helt sikkert kommer til at se et stort Forza community, der gør meget ud af at designe biler.




Når man køber opgraderinger til sine biler, så betaler man med de credits, som man optjener ved at deltage i de forskellige løb. Maling og tuning af bilerne er derimod helt gratis. Udover, at man kan bruge sine credits til at købe udstyr for, så er der også to andre elementer, som antallet af optjente credits spiller ind på. Det er henholdsvis ”Driver level” og ”Car level”. Driver level stiger stille og roligt, når du kører forskellige løb og er den samme lige meget, hvilken bil du kører i. Car level er individuel for hver bil. De to leveltyper har indflydelse på, hvor meget rabat man kan få på forskellige bildele, hvilke biler der bliver låst op for og så får man også nye biler, når man stiger i niveau. Der er endvidere et par achievements, som binder sig til Driver level, blandt andet får man 50 gamerpoints, når man runder level 50 – hvilket tager sin tid.

Grafik
Allerede i den forrige udgave af Forza var der lagt ekstremt meget vægt på diverse grafiske detaljer såvel på biler som omgivelserne. Dette er heldigvis også kendetegnet ved Forza 2. Det er rart at se, at selv om Xbox 360 har været på gaden i et godt stykke tid efterhånden, så formår udviklerne stadigvæk at få den til at yde mere og mere.





Der er fire forskellige kameravinkler, som man kan vælge imellem, når man kører løb. To af dem er hvor man ser bilen bagfra i forskellige afstande fra bilen, den tredje er, at man ser bilen ud over kølerhjelmen og den sidste er, hvor man kommer helt tæt på vejen. Desværre er fartfornemmelsen i de to første ikke helt så høj, som man kunne håbe på, til gengæld er det helt perfekt, når man kører fra de to andre vinkler. En ting der dog desværre mangler er den kameravinkel, som blandt andet var med i Project Gotham Racing 3, hvor man sidder inde i selve bilen og kan kigge på instrumentbrættet.

Sidst men ikke mindst har man mulighed for, hvis man altså har pengepungen i orden, at sætte op til 3 skærme til at køre spillet samtidigt. Dermed kan man få hele 180 graders syn ud fra sin bil. Det ”eneste” det kræver er, at man har 3 skærme, 3 Xbox 360 konsoller og naturligvis 3 eksemplarer af Forza 2. Dermed er det næppe en ting, der kommer til at stå i mange danske hjem.

Lyd
Lydsiden i spillet er udmærket sammensat. Ifølge Dan Greenwalt selv, så har de rent faktisk sørget for, at lyden er yderst realistisk. Måden dette er gjort på er ved, at de har haft en række forskellige biler og ikke mindst forskellige materialer (plastik, aluminium, stål, osv.) ude på en bane og blandt andet crashet det hele sammen. Dette gør, at man rent faktisk kan høre forskel på tingene i spillet, hvis man da ligger mærke til det, når man kommer ræsende med 200 km/t.

Når man er i de forskellige menuer, er der også et udmærket soundtrack. Der er tilstrækkelig med afveksling i musikken til, at man ikke går hen og bliver træt af et enkelt nummer.





Holdbarhed
Eftersigende skulle det tage cirka 80 timer, for de meget øvede vel at mærke, at gennemføre Forza 2. Derudover kommer alt den tid, man uden tvivl kommer til at bruge på at pynte og tune sine biler og ikke mindst, når man spiller online. For der er ingen tvivl om, at selv om det er sjovt at spille Forza 2 i singleplayer, så er det i virkeligheden nok ræsene over Xbox Live, der viser sig at være stedet, hvor de fleste timer forsvinder hen.

I takt med, at man bliver bedre og bedre til at håndtere sine biler, kan man ændre sværhedsgraden. Dette gøres ved at slå forskellige hjælpeting fra, som eksempelvis ”Suggested line”, ABS, TCS, STM, manuel gearskifte og ting som skader og benzin/dæk. Det er naturligvis også muligt at hæve niveauet på sine modstandere, hvis man skulle få lyst til lidt mere modstand.

Overall
Er man til bilspil, så er Forza 2 sagen. Hvad enten man er hardcore bilfanatiker, der kan lide at rode med hver eneste lille detalje på sin bil, eller man blot er søndags-gamer, så er der bestemt mulighed for at få styret sin lyst.

Selv om det testede spil ikke er en retailudgave, så har der været forbløffende få fejl – en ting man godt kunne ønske sig, at flere spiludviklere gjorde mere ud af. Thumbs up herfra.

Til sidst for at svare på det indledende spørgsmål: Om Forza 2 kan leve op til forventningerne. Så bliver svaret umiddelbart et rungende JA – dog på den forudsætning, at onlinedelen, som det desværre ikke har været muligt at teste, ligeledes følger samme kvalitet som resten af spillet.

Har du fået mere blod på tanden efter at have læst dette preview. Så kan du med fordel kigge lidt i undertegnedes blog, hvor der er en række eksklusive film og screenshots fra Forza 2.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.