Forza Motorsport 4

Skrevet af: Morten Skou - 12. juni 2011 - kl. 20:48
Del denne artikel:
0 0
Spilstudiet Turn 10 er netop nu ved at lægge sidste hånd på den fjerde udgave af det Xbox-eksklusive bilspil, Forza Motorsport 4. Det første Forza-spil udkom til den første Xbox-konsol tilbage i maj 2005. Spillet havde dengang 231 forskellige biler og var allerede dengang ganske banebrydende indenfor en lang række områder. Siden er der kommet både Forza Motorsport 2 og 3 – og nu er Forza Motorsport 4 altså ved at være ganske tæt på.

At lave en værdig efterfølger til tre af de mest populære bilspil til Xbox 360, hvoraf det sidste har en samlet score på Metacritics på 9,2 - det fik 9,5 her på Xboxlife, og samtidig sørge for, at der er tilstrækkelig udvikling til, at de fortsat kan konkurrere med de øvrige bilspil, har uden tvivl været en ordentlig opgave. Heldigvis har Turn 10 jo flere gange tidligere vist, at de ved, hvad det handler om, når det kommer til biler og bilspil.





Karrieredelen er i Forza 4 blevet ændret en del i forhold til tidligere. I Forza 3 var der en turneringskalender, som man kunne vælge løb ud fra, det har de ændret til, at det nu foregår via en ”World Tour mode”, hvor man, alt efter hvilke biler man har i sin garage, deltager i løb på forskellige baner. Dette betyder også, at der vil være forskel på den karriere, som du oplever og den, som dine venner oplever – hvis I vel at mærke har forskellige biler. For hver bane er der en række forskellige løbstyper, eksempelvis drifting, så man på den måde har forsøgt at gøre spillet mindre trivielt end bare at køre rundt og rundt. Antallet af biler er ganske imponerende, der er igen over flere hundrede forskellige biler fra over 80 forskellige bilproducenter. Traditionen tro er der alt lige fra Fiat 500 og op til de hurtige superbiler som Ferrari, McLaren F1 og Bugatti Veyron.

En lækker nyhed, som mange Forzafans uden tvivl vil blive glade for, er, at Turn 10 har meldt ud, at når man sætter Forza Motorsport 4 i sin Xbox 360, vil spillet kigge efter eksisterende savegames fra Forza 3 og sørge for, at man starter ud med en imponerende samling i sin garage – i modsætning til at starte fra bunden. Der er dog ikke tale om, at alle ens biler fra Forza 3 bliver importeret, men blot at de laver nogle skøn og tildeler dig nogle biler ud fra din tidligere samling. Til gengæld bliver det muligt at overføre sine vinyl-grupper, så man dermed kan genbruge de ting, man har designet i Forza 3.

Rivals er en af de nye ting i Forza 4 og er en mulighed for at køre imod en anden person for at forsøge at slå dennes rekorder. Det fungerer på den måde, at man kører imod et såkaldt ”ghost”, og hvis man formår at slå modstanderens tid, så bliver der sendt en besked til modstanderen om, at man har slået tiden – meget lig det vi kender fra Autolog-featuren fra Need for Speed-spillene. Rivals åbner op for muligheden for, at folk, der måske ikke har lyst til at køre så meget online, kan finde nogenlunde ligeværdige modstandere, som man så kan ræse virtuelt imod uden at der reelt er nogen live-modstander. Det betyder selvfølgelig også, at man kan køre imod folk, der er på ens eget niveau, uden at de skal være online på samme tid som dig selv. En anden lækker ting er, at man også optjener XP til sin ”Driver level”, når man kører i Rivals-moden – så man altså stadigvæk stiger i rang i sin karriere, selv om det ikke er selve World Tour-delen, man deltager i.





Nu når vi er ved ”Driver Level”, så er der også en lille men ikke helt ubetydelig ændring her i forhold til Forza 3. På samme måde som Forza 3 får man foræret en gratis bil til sin garage, når man stiger i level. Men der, hvor bilen i Forza 3 altid var den samme, så er der i Forza 4 mulighed for, at man selv kan vælge imellem en række biler. Dette bidrager til, som tidligere nævnt, at man kan få en anden oplevelse af sin Forza 4 karriere end ens venner, alt efter hvilke biler man vælger at tilføje til sin samling, når man stiger i rang.

De mange muligheder for at individualisere sine biler, både udseendet og tuningen, er selvfølgelig stadigvæk en stor del af Forza 4. Forza-spillene har altid haft enormt stor opbakning fra online communitiet, og der er mildest talt kommet nogle virkelig imponerende grafiske kreationer ud af det i årenes løb. Muligheden for at købe og sælge biler, som andre brugere har lavet via auktionshuset, har uden tvivl været med til at styrke dette, og auktionshuset er naturligvis også med igen.

Onlinemuligheder er der også kommet nogle flere af. I Forza Motorsport 4 er det muligt, at man kan køre op til 16 spillere på banerne samtidig, og det åbner jo uden tvivl op for ganske interessante muligheder, ikke mindst for turneringer. Ud over de normale løbstyper vil vi igen kunne hygge os med katten efter musen, ”tag”, virus og flere af de sjove sociale spiltyper, hvor alt ikke behøver at være så seriøst, som løb jo typisk er.

En anden nyhed er såkaldte ”Car clubs”, som man kan oprette, og efterfølgende kan man få medlemmer ind. Det er muligt at uddele forskellige ”rang”, eksempelvis er ham, der opretter klubben, Præsident, men kan udnævne Vice Præsidenter og så videre. Det fede ved Car Clubs er, at man her kan dele sine biler, tuningskonfigurationer og grafiske layouts med de andre klubmedlemmer. Det betyder, at hvis et medlem har en Ferrari, som han har valgt at dele med klubben, så kan alle bruge den Ferrari uden at skulle bruge penge på at købe den først. Allerede nu kan man jo forudse større klubber, hvor dem, der er gode til at tune bilerne, laver specielle setups til enkelte baner med specielle biler – og dem, der er gode til at lave det grafiske, så arbejder på deres del. Der er endnu ikke nogen udmelding om, om der er nogen grænse for, hvor mange biler, der kan deles af gangen via disse klubber, men ideen bag dem er ganske smart.





Microsoft har under dette års E3 gjort det meget tydeligt, at de har tænkt sig at satse rigtig meget på Kinect, og derfor er der også mulighed for at bruge både Kinect og den indbyggede talegenkendelse i Forza Motorsport 4. En af de ting, som lyder ret fedt, er, at Turn 10 bruger Kinect til at følge bevægelserne fra dit hoved – det betyder, at du kan kigge i sidespejlene ved at kigge lidt til højre eller venstre.

Et andet sted, hvor de har valgt at bruge Kinect - ja faktisk siger Turn 10, at denne ide nærmest er inspireret af Kinect - er Autovista. I Autovista kan man kigge nærmere på en lang række forskellige biler i den absolutte topklasse. Du kan gå rundt om dem, åbne motorhjelmen, åbne dørene, sætte dig bag rattet og endda fyre op for de hæsblæsende motorer. Der er indbygget en lang række interessepunkter på de biler, som er udvalgt til at være en del af Autovista-muligheden, og via Turn 10’s samarbejde med Top Gear har de fået Top Gear værten Jeremy Clarkson til at beskrive og indtale de forskellige detaljer omkring bilerne på hans normale måde, der veksler lidt imellem den humoristiske og samtidig meget faktuelle fortællermåde.

Kinects talegenkendelse er i Forza 4 primært brugt til, at man kan navigere nemmere rundt i menuerne. Dermed slipper man for at skulle trykke ”back, back, back” og vente imellem hver gang – i stedet kan man sige ”Forza tuning”, og så kommer man ind til tuningsområdet eller lignende. Om vi får mulighed for at bruge talegenkendelsen i Danmark, er der ikke meldt noget ud om, men eftersom det helt generelt ikke virker her i Danmark endnu, hverken på dansk eller engelsk, så er der nok grund til at frygte, at vi heller ikke får mulighed for at anvende denne ellers ret lækre feature her i Danmark.

Den sidste Kinect feature, som næppe vil blive brugt til de lange seriøse løb, er muligheden for, at man ganske enkelt kan styre bilerne ved at række armene frem i luften. Det ser ganske sjovt ud, og hvis det er præcist nok, så er det en fin udnyttelse af Kinect – som måske mest retter sig hen imod de yngre familiemedlemmer, som ifølge Turn 10 kan have problemer med at styre med en normal Xbox 360 controller.

Autovista er i øvrigt ikke det eneste sted, hvor et samarbejde med Top Gear har resulteret i noget lækkert. For første gang i Forza-spillene får vi nemlig nu mulighed for at prøve kræfter på den verdensberømte Top Gear testbane i Surrey i England. Banen byder på en række forskellige udfordringer, og man får også mulighed for at køre i samme bil, en Kia Cee’d 2011 med 123 hestekræfter, som de kendte, der i tv-programmet forsøger at sætte de bedste tider. Dermed kan du få svar på, om du selv er i stand til at klare Hammerhead og Gambon svingene bedre end de kendte eller The Stig himself.





Grafisk har Forza-serien altid været at finde i toppen af poppen, og Forza 4 bliver ingen undtagelse. En af de ting, som Turn 10 har arbejdet meget på, er lysmodellen, som nu er blevet ændret fuldstændig i forhold til Forza 3. Førhen var det lys, som oplyste bilen, genereret udelukkende fra bilen – men i Forza 4 er bilerne lyst op af selve omgivelserne, hvilket ifølge Turn 10 giver et mere realistisk lys, og på de billeder og film, som er kommet ud fra Forza 4 indtil videre, ser det da ud som om, at de har ganske ret. Spillet er virkelig flot, både når det handler om bilerne, men også omgivelserne har fået et flot pift op af. Yderligere er der tilføjet dag/nat cyklusser, og der vil være løb, hvor man først kører på en bane i dagslys og efterfølgende skal køre en runde mere om aftenen, så man virkelig kan se forskellen i de to lysscenarier.

Derudover har alle biler fået et forbedret ”cockpit-view”, hvor man har valgt ligesom at trække hovedet lidt længere tilbage, så der er blevet bedre udsyn, og der er også blevet plads til flere detaljer ved bilens interiør end tidligere. Set i kombination med det tidligere nævnte tracking af dit hoved, så virker det ret lovende for dem, der gerne vil have det mest realistiske ud af spillet ved at se det inde fra bilen. Ifølge Turn 10 selv var cockpitdelen af Forza 3 ikke helt blevet, som de havde ønsket det, men det skulle der altså være rettet op på i Forza 4.

Under E3 har der været en Forza 4 demo, hvor det var en helt ny og original bane i de schweiziske alper, der blev brugt til at vise spillet frem. Her har man gentagne gange under præsentationer set, at repræsentanten fra Turn 10 har ladet computerens AI selv styre bilen – om dette er en feature i selve spillet eller om det udelukkende er i forbindelse med fremvisningerne, er der desværre ingen udmelding om.

Vil man have maksimal realisme ud af bilspil som Forza, så er det et must med et godt rat, og heldigvis er der kommet en udmelding om, at spillet selvfølgelig vil supportere alle de rat, som allerede er udgivet til Xbox 360 – samt en række nye, blandt andet fra MadCatz og elitemærket Fanatec. Derudover er der det nye trådløse rat, som Microsoft selv annoncerede i forbindelse med E3-messen.





Der er ingen tvivl om, at Forza Motorsport 4 er et bilspil, som alle bilelskere allerede nu bør glæde sig til at få smidt i Xboxen. Til trods for, at det er det fjerde spil i serien, så lader meget til, at Turn 10 ikke har valgt den nemme løsning med en række smårettelser, men derimod er gået til opgaven med det formål at løfte barren endnu mere i forhold til, hvad de allerede har gjort i de tidligere Forza-spil.

Den næste tid frem imod udgivelsen af Forza 4 vil uden tvivl byde på flere annonceringer i forbindelse med titlen, men alene ud fra de ting, som Turn 10 har løftet sløret for allerede nu, ser det ganske lovende ud.

Forza 4 udkommer den 11. oktober i USA og 14. oktober i Europa, spillet er selvfølgelig eksklusivt til Xbox 360.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.