Fable 2

Skrevet af: Mikkel Vinther (vinterbird) - 13. maj 2008 - kl. 00:01
Del denne artikel:
0 0
Vi tog et smut ud til Lionhead Studios for at lægge hånd på Fable 2.

Forventningerne til Fable 2 er enormt høje. Med det første spil viste Molyneux og Co., at de havde visionerne, og nu med den nye generation af hardware ser det endelig ud til, at visionerne kan realiseres.


Fable 2 lægger ikke det mindste skjul på, at det vil være storslået og episk, og det viser sig fra det første sekund af spillet, hvor man ser en spurv flyve gennem hele Albion og viser os det enorme område, man kommer til at spille i. Spurvens flyvetur gennem Albion slutter i den storslåede by, Barrowstone. Her lander fuglen på kirketårnet og for at sikre alle om, at Lionhead ikke har mistet deres humor, så skider fuglen, og lorten lander lige i hovedet på vores helt.


Annonce:



Udover at være en morsom introduktion til spillet, så understreger Peter Molyneux også, at det er en fin metafor for spilleren. Man starter nemlig som intet andet end en lille skid.

Død over minimappet!
En af de helt store ting, som Peter Molyneux ville ændre med Fable 2, var at gøre det til et godt spil. Mens han demonstrerede Fable 2, indrømmede han, at det første egentlig var et skodspil. Så han gik tilbage til tegnebordet for at gøre alting bedre.

Et af de helt store fokuspunkter har været dialogen i spillet. Denne gang bliver historien og dialogen skrevet af professionelle Hollywood-forfattere for at sikre, at Fable 2 bliver en helt fantastisk oplevelse. Men god dialog er ikke altid nok til at sikre en god historie. Godt stemmeskuespil er også en ingrediens i det, og her leverer Fable 2 i stor grad. Hvad vi hørte under demonstrationen var overbevisende og virkede som noget, der virkelig hørte til i Fables verden, og det gør, at man virkelig bliver suget ind i spillets verden.

Fable 2

At blive suget ind i spillets verden er en af de ting, Peter Molyneux og hans hold har fokuseret meget på. De har arbejdet hårdt på at gøre spillet mere lettilgængeligt, ikke kun for hardcore spilleren, men også for de mere casual spiller, som bliver introduceret til Fable 2’s verden. Dette er blevet gjort ved at dræbe Peter Molyneuxs værste fjende, minimappet.

I Fable 2 har minimappet mødt en smertefuld død ude i Peter Molyneuxs baghave, og nu er det blevet erstattet af, hvad han kalder ”brødkrummesporet”. Det er præcis, som det lyder. Hvis der er et bestemt sted, spillet gerne vil have man skal gå hen, så ligger der et gyldent spor af ”brødkrummer”, som man kan følge og dermed finde det sted, man skal hen.

Grunden til, at brødkrummerne eksisterer, er for at gøre det mere simpelt at spille spillet og ikke mindst bringe spillerens opmærksomhed hen på selve spillets grafik. Under præsentationen fortalte Peter Molyneux, at flere af designerne rent faktisk kunne spille størstedelen af det oprindelige Fable bare ved at kigge på minimappet og slet ikke kigge på spillets verden.

Thechickenkicker
Verdenen Fable 2 foregår i er ikke en statisk verden, der bare venter på dig. Alle personer i spillet er levende. De har deres helt egne rutiner og ting de skal nå i løbet af en dag. Men udover bare at leve, så reagerer de også på det, man gør. Man kan påvirke dem på alle mulige måder, og det er ikke bare når man spiller spillet, at man kan påvirke dem. Mellemsekvenserne i Fable 2 er også gjort interaktive, så man som spiller kan påvirke udfaldet af en samtale ved at lave forskellige bevægelser. Påvirkningen er ikke så stor som MassEffect eller lignende spil, men det gør, at man kan sætte sit personlige præg på samtaler og påvirke den måde, folk synes om en på.

Fable 2

Hvad folk synes om en, er en stor del af spillet. Hvis man gerne vil giftes og have børn, er det en god ide, at folk ikke husker en, som ham der pruttede mens kongen kom forbi eller lignende. Ens handlinger kommer også til at strække sig længere end blot ens kone. Handlinger man gør tidligt i spillet kan komme til at påvirke store dele af den by, man starter i. Under demonstrationen kom vi på en opgave, hvor vi skulle indsamle nogle beviser mod nogle forbrydere. Hvis man valgte ikke at give disse beviser til politiet, ville forbryderne overtage en bestemt del af byen og byen ville blive påvirket af dette, og omvendt, hvis man valgte at give beviserne til ordensmagten.

Disse påvirkninger af miljøet og Fables verden gør, at man som spiller virkelig føler sig som en del af universet. Men udover, at man har sin hovedperson i spillet, så er hunden også et vigtigt element. Den fungerer som et moralsk kompas for spilleren og som et vigtigt redskab i spillets mange kampe.

Kamp er blevet fuldkommen genopbygget i Fable 2. Al sværdkamp foregår nu udelukkende på X knappen, mens magi er på B og pistoler er på Y. Grunden til, at det skal være så simpelt, er for at få alle til at kunne spille Fable. Man kan hamre på X knappen og bare svinge en masse med sværdet, men hvis man vil lægge dybde bag kampene, så kan man gøre det ved at gøre ens sværdslag rytmiske. Man kan trykke på X knappen lige når man har gjort et angreb færdigt for at følge op på det, eller man kan holde X knappen nede og bygge op til et afsluttende ekstra angreb.

Fable 2

Peter Molyneux har gjort meget for, at kampene skal føles som om, at man kan gøre kampene så dybe eller så overfladiske, som man vil. Denne tilgang til kamp gør også, at coop bare kan spilles med en person, der vil hygge sig lidt med en, når man spiller. Under demonstrationen fik undertegnede lov til at spille coop med Peter Molyneux, og vi gik på eventyr inde i en mørk hule.

I denne hule blev vi overfaldet af en bunke fjender, og her blev det demonstreret, hvordan kampene kunne være så dybe, som man ville have dem. Peter Molyneux sendte en fjende op i luften med et sværdangreb, og mens fjenden var i luften, begyndte han at skyde på fjenden. Da fjenden landede, sendte han hunden efter den, og mens hunden var ved at gøre det af med modstanderen, var Molyneux i fuld gang med at skyde en eksplosiv tønde i stykker og sende et par fjender flyvende.

Imens prøvede undertegnede blot at overleve ved at nedlægge en fjende af gangen og henrette den med et skud i hovedet. Så det bliver muligt at lave helt præcist det gameplay og den dybde, man vil have i spillet.

Fable 2

Vores demonstration af Fable 2 varede kun tre kvarter. Men på de tre kvarter fik vi lov til at se en masse interessante ting fra spillet. Det ser ud til, at Peter Molyneux og hans hold af udviklere virkelig kan komme til at levere det spil, som det første Fable skulle have været.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.