Fable

Skrevet af: Peter Dam (Pete the Elite) - 17. januar 2004 - kl. 23:45
Del denne artikel:
0 0
Big Blue Box gik for længe siden i gang med et meget ambitiøst RPG. De kaldte det for det bedste RPG nogensinde. Deres mål er meget enkelt: Skab et liv-simlulator i en eventyr verden.

Simon Carter, Dene Carter og Ian Lovett var de tre mænd der startede BigBlueBox studios. De har så slået sig sammen med kendte mennesker som guruen Peter Molyneux, rollespils-legenden Steve Jackson og mange flere, om at lave verdens bedste RPG. Spillet blev først kendt som ”Project – Ego”, men det var blot en arbejdstitel, og senere viste det sig at der fandtes et kondom ved samme navn, så det var nok meget klogt af dem at ændre det.

Historien lyder på, at man lever sine første 15 år af sit liv ganske fredeligt, men en dag da man kommer hjem fra skole, finder man sine forældre og sin hund myrdet. Herfra er alt så op til en selv. Hvordan vil du tackle situationen? Vil du være en ærefuld ridder og prøve at finde morderen og sætte ham bag lås og slå, vil du være en neutral magiker og være ligeglad med dine forældre, eller vil du være end ond snigmorder der jagter forbryderen indtil du fanger ham?




Som du bliver ældre og kendt, vil de andre i byerne lægge mærke til dig, og du vil opdage at små børn begynder at klæde sig ligesom du gør. Få det samme hår, bære det samme tøj, opføre sig på samme måde. De andre borgere vil vise dig respekt, mere eller mindre, og hvilken slags respekt det er afhænger af hvordan du er. Som en ond satan vil de frygte dig, og give dig det du vil have, og som nobel ridder vil de beundre dig og give dig ting og sager for at kunne sige ”Jaah, jeg har hjulpet mr. X!” og lignende. Det kan selvfølgelig også ske at du dummer dig, og at folk mister respekten. For eksempel, hvis du er oppe imod en drage, og nogle ”civile” står og ser på, og du flygter fordi dragen er for stærk, så vil tilskuerne sprede nyheden i hele byen, og du vil kunne høre sange om kujonen Mr. X når du går forbi baren om aftenen. Du kan sågar finde malerier der forestiller dig.




BBB arbejder på at sørge for, at spilleren vil være i stand til at designe sin figur som han/hun ønsker. De har hundredvis af frisurer og skæg-klipninger, og tonsvis af forskelligt tøj, og det der måske svarer til hele Danmarks tatovør-butikkers udvalg af tatoveringer. De finder det utroligt vigtigt at få spilleren til at føle at mr. X ser sej/godt ud, og at det er en person de gerne vil kunne identificere sig med. Derfor har de også valgt ikke at få stemmer til hovedpersonen – alle andre personer i hele spillet har det – fordi de ikke ville ødelægge en spillers vision af en helt ved at diske op med en stemme som nok ikke kan tilfredsstille alle.

I andre RPG’er er alle ens evner baseret på et XP-system (experience points). Men BBB vil lave noget mere realistisk, så derfor vil din figur ændre sig løbende. Med andre ord, så hvis du går og løfter store sten i en dags tid, vil du dagen efter bemærke at din figurs overarme er vokset (medmindre at du valgte nogle meget små sten), hvilket jo klart er mere virkelighedstro end at du SKAL absolut dræbe før du får nogen som helst erfaring. Eller hvis du løber hele byen rundt 15 gange vil din figur efter det være i stand til at løbe hurtigere og længere. Hvis du er ude i solen meget længe vil han blive solbrun, og hvis du lusker rundt om natten vil du blive bleg. Hvis du bruger et kæmpe sværd i højre hånd og kun et skjold i venstre, vil du se at at højre arm med tiden bliver større end venstre, og når du er oppe at slås og bliver snittet, vil du nogle måneder senere se et ar i stedet for et sår, osv.





Tids-systemet er næsten hele tiden realtime. Så du kan praktisk set løbe hen til en lille dreng og skære hans øre af med din dolk, flygte fra byen, og komme tilbage et par år senere. Så vil du finde en større dreng, der måske er blevet eventyrer for at stoppe onde mennesker som dig, og han husker dit ansigt, og hans familie og venner har hørt om dig, og så har du pludselig ballade med en en-øret dreng. Det samme gælder træer. Løb ud ad en sti med træer i siderne, og fæld et af dem. Kom tilbage senere, og se at alle andre er vokset, mens det du fældede stadig er en stup. Eller plant dit eget, for den sags skyld. Sådan kører det meste i realtime, dog stadig kun i den forstand at tiden bliver ved med at gå, ikke at et minut i vor verden svarer til et minut i Fable’s. Men der er også tidspunkter hvor du for eksempel bliver fanget i en grotte, og den eneste mulighed du har for at slippe ud kommer én gang om året, hvor en bestemt gruppe mennesker har en årlig gåtur i nærheden af grotten, hvor du så kan kalde om hjælp. I mellemtiden vil det selvfølgelig ikke gå så langsomt.




Du vil også være i stand til at finde en smuk ung (eller gammel..) dame, og evt. starte med at give hende en kæmpe buket blomster, og så se hvad der sker. Du kan gifte dig og få børn, og leve et helt virtuelt liv, men BBB har valgt at prøve at få spilleren til at holde sig lidt til eventyret, så hvis du fokuserer for meget på din familie, slår BBB dem ihjel gennem spillet, for at minde dig om hvorfor det egentlig var at du blev en eventyrer. Men du kan træne dine unger til at blive eventyrere ligesom dig, og som en gammel mand kan du måske genkende lidt af din egen figur i dem. Så vidt jeg husker lovede BBB også at man kunne få kæledyr, så du kan få erstattet din trofaste hund der døde som 15-årig.




I din færd efter at finde dine forældres morder, vil du garanteret støde på andre eventyrere der har nogle mål der ligner dine – måske vil de være mægtigere end nogen anden helt. Så hvis nu der er en i byen der måske har fået stjålet en værdigenstand og du agter at finde den, kan du måske møde en anden eventyrer der har hørt om den samme genstand, og han vil også aflevere den – eller måske stjæle den til sig selv – og når i så finder den, viser den sig at være bevogtet, og han er stærkest, så han løser opgaven, og du får dig en rival.

Ligesom BBB ønskede at gøre hver figur speciel gennem tøj og ansigt, arbejder de også på et kæmpe våben-system. Praktisk set ALT i spillet skal kunne bruges som våben. I interviews er der blevet talt om at slås med stole, eller hvis man nu var kok og gerne ville blive berømt, kunne man slås med sin stegepande, og en dag få den opgraderet på magisk vis, og måske ende med en ”Flaming Fryingpan of Death” eller lignende. Dog har de ikke sluppet særligt mange detaljer om våbnene endnu, og der kommer nok heller ikke mange flere før udgivelsen af spillet.





Grafikken i spillet bliver betragtet som ekstrem. Spillet har flere gange vundet prisen som ”Game of the Show” til E3 og flere andre messer. Der er ikke så meget at sige om grafikken, den er naturtro (dvs. ikke tegneserie-agtig som i fx XIII), og den har et kæmpe arbejde, som I selv kan se på spillet officielle hjemmeside (som står skrevet til sidst af artiklen).

Magi-systemet er en del anderledes end alle de andre man ser i RPG’ere. I stedet for mana, bruger man noget som BBB har kaldt ”Will”. Det vides endnu ikke, om dette bliver noget man har i en måler, men noget andet er sikkert: Jo mere man bruger sin Will, jo hurtigere ældes man, og man mister sit hår. (Nogen tror, at dette er noget mr. Molyneux har implementeret, for at man skal se ham som klog – han har nemlig ikke selv meget hår på hovedet..)




Til sidst, vil jeg rapportere om Multiplayer-funktionerne. Folk har spekuleret på, om Live ville være en del af spillet. Jeg har læst utallige af interviews for at finde svaret, og det er desværre et nej. Dog er der en anden form for multiplayer. BBB gør det muligt at gemme sin figur som figur (og IKKE som et savegame med info om hvordan verdenen ser ud for denne person). Og så kan man gemme ham på et Memory-card, og tage ham ned til en ven, og så kan man spille to på samme xbox. Det vil foregå sådan, at man gennem menuerne kan vælge, hvem af de to der er ”hovedfiguren”, og alle menneskerne, og alle quests, vil så være ordnet efter, hvad det er for en figur der spiller. Dette kan jeg desværre ikke uddybe, da det var alt jeg kunne finde frem til, og de sagde heller ikke noget om, om det foregik via splitscreen eller om man skulle holde sig samlet, og der stod heller intet om, om dette kunne gøres via system link.

Men uanset hvor stor en del MP vil være af spillet, er dette BESTEMT en titel, der er værd at glæde sig til – uanset om man kan lide rollespil eller ej.





Spillets officielle hjemmeside: www.fable-game.com
Udviklernes hjemmeside: www.bigbluebox.com
Udgivernes hjemmeside: www.lionhead.com
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support