Evolve

Skrevet af: Jens Nørup - 2. maj 2014 - kl. 17:42
Del denne artikel:
0 0
Da jeg tjekker ind på hotel Skt. Petri i det indre København, er efterår nok noget af det sidste jeg tænker på, mens solen bager ned fra en skyfri himmel. Ikke desto mindre vil de næste par timer vise at efteråret 2014 nok ikke bliver det kedeligste, i hvert fald ikke set fra et gamer synspunkt. Jeg er blevet inviteret af 2K Games til at prøve kræfter med deres efterårssatsning; Evolve, udviklet af holdet bag Left 4 Dead.

Netop Left 4 Dead og dettes fokus på samarbejde, er et centralt tema i Evolve som i grove træk handler om en gruppe på fire jægere, der skal nedkæmpe et monster. Mens de fire jægere naturligvis styres af fire spillere, er den femte spiller nok den mest centrale figur i Evolve, da monsteret også skal styres af en virkelig person og ikke en kunstig intelligens. Dette lægger op til nogle intense ”katten efter musen” lege, hvor fokus mellem jægeren og den jagede hele tiden skifter, alt efter hvem der har overtaget. For mens monsteret i begyndelsen er forholdsvis svagt, kan det ved at nedlægge byttedyr få flere kræfter og udvikle sig i gennem tre trin, deraf titlen Evolve.



Efter en kort introduktion til gameplayet, sætter jeg mig foran skærmen sammen med mine tre medspillere. For enden af rummet sidder en femte mand, der i denne runde skal styre monsteret. Der er fire klasser af jægere og der vil altid være én af hver type på holdet; Assault, der gør meget skade, Trapper, der opsporer og indfanger monsteret, Support, der giver forskellige former for støtte til gruppen og Medic, hvis opgave er at sørge for at holdet forbliver i live så længe som muligt.

I introduktionen af spillet, lægges der stor vægt på at monsteret kun kan nedlægges ved hjælp af teamwork. Uhyret er meget stærkt og selvom de fire jægere hver især har mange talenter, vil ingen af dem kunne nedkæmpe monsteret på egen hånd. Med disse ord i baghovedet, kastes vi ned over den tætte jungle, der udgør den bane vi skal spille i dag. I midten af junglen er en slags fabriksanlæg, der huser en generator, som monsteret, når det når til det tredje trin i sin udvikling, kan ødelægge for at vinde banen.



I dette første spil, indtager jeg rollen som Support. Mine primære værktøjer er en Laser Cutter og en Shield Gun. Laser Cutteren er en form for kraftig, langtrækkende laser, der skyder en koncentreret energistråle ud der gør meget skade. Shield Gun er et effektivt værktøj, der skærmer en holdkammerat, så længe han er inden for synsvidde og ikke for langt væk. Denne skal vise sig at være meget effektiv når vi kommer i nærkamp med monsteret. På mine skulderknapper har jeg mulighed for at tilkalde et luftangreb til et udvalgt sted eller gøre mig usynlig for en kort periode.

Gennem det tykke tæppe af store træer, kan jeg se nogle høje klippeafsatser længere inde i skoven. Der løber nogle smådyr rundt ikke langt fra os, men vi er kun interesseret i at jage én ting; det store Goliath monster, som vores Trapper hurtigt kommer på sporet af.

Vi bevæger os hurtigt gennem den tætte bevoksning, spredt ud med ca. 20-30 meter i mellem os. Vi kigger opmærksomt rundt og får vi øje på et spor, eller måske endda ligefrem ser monsteret, kan et klik med højre styrepind markere stedet for de andre jægere. Efter et par minutters eftersøgning, markerer vores sensorer at monsteret har opskræmt en gruppe fugle ikke langt fra hvor vi er. Vi skynder os hurtigt i den retning, blot for at standse kortvarigt op, da systemet giver os endnu en meddelelse; monsteret har udviklet sig til 2. stadie, det vil nu blive sværere at nedlægge ham.



Pludselig får vores angriber øje på ham; Trapperen kaster sin mobile arena - en anordning der lukker nærområdet af, så monsteret, de næste par minutter ikke kan undslippe os - og så går kampen ellers i gang. Goliath er stor, vred og meget hurtig. I første omgang forsøger jeg at ramme ham med min Laser Cutter, da jeg kan se at den gør et effektivt indhug i udyrets skjold. Men hurtigt finder jeg ud af, at hvis Assault jægeren, der gør langt mere skade skal overleve kampen, må jeg bruge min Shield Gun for at skærme ham mod dyrets frådende angreb. Jeg trækker Shield Gun’en frem med et tryk på B knappen og når tids nok at skærme min kammerat, i det øjeblik Goliath spyr en flammende ildsøjle mod ham.

Jeg har reddet min makker, men samtidig har det den uheldige konsekvens at Goliath retter sin opmærksomhed mod mig, da den blå stråle fra min Shield Gun ses ganske tydeligt i den mørke jungle. Jeg forsøger at komme væk, da han kommer trampende imod mig, men jeg opdager hurtigt at han er meget hurtigere end mig. Et kraftig slag kyler mig hen ad jorden og alle advarselslamper på displayet blinker og fortæller mig at jeg ikke har meget helbred tilbage. Jeg kommer på benene og når at aktivere mine 30 sekunders usynlighed inden monsteret er over mig igen.



Kampen bølger lidt frem og tilbage, vi får gjort en masse skade på monsteret, der til sidst flygter før vi får gjort alvorlig skade på det. Den mobile arena vi brugte til at holde på monsteret holder kun i begrænset tid og har en cooldown før den bruges igen. Monsteret i Evolve har et massivt helbred og kan tåle meget før det bliver kritisk. Samtidig har det et skjold, der tager imod alle skader, indtil det er opbrugt. Mens monsteret ikke kan regenerere sit helbred, kan det genopbygge sit skjold ved at nedlægge og spise nogle af de mange små byttedyr, der løber frit rundt i skoven og samtidig samle kræfter nok til at udvikle sig til næste trin. Derfor skal spilleren, der styrer monsteret, hele tiden vægte den strategiske fordel mellem enten at afbryde kampen for at genopbygge sit skjold eller fortsætte indtil alle jægerne er nede.

Da vi igen får indhentet monsteret, har han nået at udvikle sig til 3. og sidste trin. Goliath er nu oppe i sværvægtsklassen og ligner nærmest en T-rex på steroider. Han er i gang med at ødelægge generatoren, der er placeret i et fabrikskompleks cirka midt på banen. Vi kaster os direkte ud i kampen, der er væsentligt mere besværlig nu hvor Goliath er oppe på maksimal styrke. Efter få sekunder slynges jeg døende til jorden, mine holdkammerater har en kort periode de kan nå at genoplive mig i, men de er alle travlt optagede af selv at overleve Goliaths raseri.

Da jeg er definitivt død, skifter min skærm til et overblik over de tilbageværende jægeres kamp, samtidig begynder en 2 minutters nedtælling. Kan mindst en af mine holdkammerater holde stand i den periode, vil jeg få en ny chance og endnu en gang blive kastet ind i kampen. Inden de to minutter er gået må yderligere to af jægerne bide i græsset. Den sidste jæger er nu blevet den jagede og han må flygte over hals og hoved for at holde stand indtil vi får mulighed for at slutte os til ham igen. Da vi endelig kommer ind i kampen igen, er det definitivt slut for monsteret; vi har allerede taget en del af det helbred, der var til rådighed og uden nogen chance for at kunne genopbygge sit skjold, er det kun et spørgsmål om tid før Goliath falder til jorden for ikke at rejse sig igen.



Den første kamp er slut og hele holdet, er enige om at multiplayer oplevelsen har adskilt sig væsentligt fra andre spil vi har prøvet. Følelsen af at være en del af et team er stærk og vi har hver især mærket værdien af vores egen rolle, samtidig med at vi aldrig var i tvivl om at vi aldrig ville kunne klare monsteret uden hjælp fra de andre.

Efter yderligere et par runder, får jeg mulighed for at spille monster. Jeg bliver nu separeret fra resten af gruppen, der i højt humør ikke lægger skjul på at de vil gøre alt for at nedlægge mig. I denne demonstration af Evolve er der kun Goliath monsteret til rådighed, i den endelige version vil der blive flere og anderledes monstre at vælge mellem, vi får dog ikke at vide hvilke det drejer sig om.

Ved begyndelsen af banen får jeg tildelt tre skillpoints, som jeg kan vælge at bruge i fire forskellige kategorier. For hver gang jeg udvikler mig, vil jeg få yderligere tre point og kan på denne måde vælge at specialisere mig i den kampform jeg synes bedst om. Jeg lægger mine point, så jeg kan gøre så meget skade som muligt og gør mig derefter klar til kampen. Jeg begynder i junglen, med 20 sekunders forspring og bevæger mig hastigt af sted for at komme på afstand inden jagten begynder.

Når man styrer monsteret skifter synsvinklen til 3. person og jeg styrer uden større problemer hurtigt Goliath ned mod vandet hvor jeg kan skjule mine fodspor i håb om at forvirre jægerne. Med et tryk på højre styrepind aktiverer jeg Goliaths 6. Sans, der fortæller mig nogenlunde hvor jægerne er. Da jeg er sikker på at de er langt nok væk, nedlægger jeg nogle smådyr og når hurtigt at udvikle mig til 2. stadie. Udviklingsfasen tager et par sekunder hvor jeg vil være udsat for angreb, men jægerne får først øje på mig da jeg er færdig.



Min første indskydelse er at flygte for at samle flere kræfter inden den uundgåelige konfrontation, men hey; jeg er jo et monster! Jeg bevæger mig meget hurtigere end jægerne og inden de kan nå at gøre noget, kaster jeg mig over dem i et orgie af slag, stenkast og et inferno af ild. Det er en stor fordel at kunne se tingene i 3. person og da jeg får øje på den grønne stråle som jægernes Medic skyder ud for at heale sine holdkammerater, beslutter jeg mig for at tage hende ned først. Hun er ikke lige så hårdfør som resten af holdet, og kan jeg tage hende ud af ligningen vil resten af holdet have svært ved at klare sig.

Med et hårdt slag får jeg banket hende ind i en klippeblok, hun forsøger at komme på benene, men efter to hurtige slag og en let barbecue af min ild-ånde er hun sat ud af spillet. Resten af holdet har i mellemtiden koncentreret al sin ildkraft mod mig. Det er først på nuværende tidspunkt, efter ca 1-2 minutters kamp, at mit skjold er opbrugt og de begynder at tære på mit helbred. Jægerne har dog heller ikke så meget at gøre godt med, og det lykkes mig at nedlægge to mere, men er dog til sidst så skadet at jeg vælger at flygte og genopbygge mine kræfter.

Det kan være en fordel at genopbygge sit skjold og udvikle sig videre til det 3. stadie, men samtidig giver det også jægerne muligheden for at samle et fuldt hold igen, da de der dør, som bekendt, respawner efter 2 minutter, samtidig med at de kan nå at genoprette deres helbred - noget jeg ikke kan gøre som monster. Jeg får dog hurtigt genopbygget mit skjold og når det 3. og sidste trin i Goliaths udvikling. Som jeg tonser i gennem skoven nu, er der ikke meget der kan stoppe mig og fuld af selvtillid kaster jeg mig ud i et afgørende angreb på jægerne.



De har dog luret min taktik og mens jeg gør mere skade på dem, kan jeg også mærke at de er blevet væsentligt mere forsigtige med at nærme sig. Jeg får dog nedlagt to jægere og er godt i gang med den tredje, da jeg kan se at jeg ikke slipper ud af denne kamp. Jeg slutter af med et brøl af ild i et sidste, desperat forsøg på at gøre det af med dem begge, men må til sidst bide i græsset.

Min tid med Evolve er ved at være forbi. Det har afgjort været en anderledes oplevelse, men på den gode måde. Vægten er lagt på samarbejde og når alle forstår hvor vigtig deres rolle er, fungerer holdsamarbejdet langt bedre end jeg havde forventet. For mig at se, er den afgørende hovedrolle dog monsterets. Det er sjovt at gemme sig for jægerne, samle kræfter og til sidst kaste sig ud i en altødelæggende kamp.

Evolve's multiplayer vil være begrænset til den beskrevne 4 mod 1 kamp. Hvor succesfuld denne opsætning bliver, vil i høj grad blive afgjort af antallet af baner, forskellige monstre og hvor god historien i spillet vil blive. Mit umiddelbare indtryk er, at spillet er godt afbalanceret og byder på en god oplevelse for både begyndere og veteraner indenfor genren. Jeg er også positiv overfor den alternative tilgang til et første persons skydespil, idet det handler om samarbejde for at nå et mål, fremfor bevidstløs nedskydning af alt hvad der rører sig.

Evolve udkommer til Xbox One i efteråret 2014. Vi vil gerne takke 2K Games, Turtle Rock Studios og Nordic Game Supply for invitationen.

Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support