Doom 3

Skrevet af: Anders Pedersen (Anastacio) - 20. februar 2005 - kl. 17:54
Del denne artikel:
0 0
Doom3 har været ude i et stykke tid på PC - nu er turen snart kommet til Xbox! Vicarious Vision og Activision står for henholdsvis udviklingen og udgivelsen. Ændringer er foretaget, ekstra stof er integreret og det hele kører flydene!





Doom3 var et af de mest ventede stortitler til PC i 2004 og den 8. april 2005 lander Xbox versionen. Xbox spillere har dog været nødsaget til at vente og det giver bonus. Ikke nok med at du får coop spil over Live - du får også de klassiske Ultimate Doom & Doom2 samt andet med i pakken.
En ting er sikkert - Vicarious Vision har gjort et rigtig godt stykke arbejde med at få konveteret high-end PC spillet til vores kære Xbox og så med god grafik og flydende hastighed!





Singleplayer
Doom3 er som en remake af det første Doom videospil. Du tager rollen som en rummand på Union Aerospace Corporation's forsknings laboratorium. Her har forskere eksperimenteret teleporti og kun få minutter efter din ankomst åbner dette eksperiment en port til helvede.
På denne måde går helvede løs med masser af monstre på laboratoriet.
Kampagnen tager sig ud som sin PC broder med over 20 baner sat på Mars basen og helvede. Banerne er der ikke ændret synderligt ved andet end at de er blevet en smule kortere i forhold til PC'ens levels. Farten er suværen og loadetiderne er hurtige - faktisk hurtigere end PC versionens.





Mange Xbox spillere har set frem til at boltre sig på skrækkeligt mørke baner, men Id Software har valgt en design ændring til os dagligstue spillere. Spillet er blevet meget lysere og mange gange kan du se, hvad der foregår rundt omkring dig - altså ikke det store brug af lygten som har været et stort kritik punkt hos PC gamere. Der er dog stadig mulighed for at bruge lygten til mørke områder, men det sker ikke så tit som i PC udgaven.

Kontrollen er lige til at gå til med sin Halo kontrol vil mange kunne styre spillet ordentligt fra første øjekast. Alle de originale våben er at finde; alt fra shotgun, plasma rifle, BFG til SoulCube er tilgængelige. Du kan så scrolle igennem dine våben via et tryk på en knap, men dette kan forekomme irriterende for mange gamere; derfor kan du sætte et bestemt våben til en piltast. Det resultere i, at du blot skal trykke på piltasterne for at skifte mellem fire forskellige våben du selv har udvalgt - fantastisk!





Udover dette er farten sat gevaldigt op - alle langsomme kedelige hændelser i PC udgaven er skåret væk så Xbox versionen går meget hurtigere og bliver meget mere aktion præget. Pågrund af dette kan Xbox versionen blive kortere end PC versionen der tog cirka 20 timer at gennemføre.

Doom3 byder også på en auto-aim som hjælper dig med at sigte på fjender - denne fungere dog ikke optimalt i det at, hvis du sigter på en sprængfarlig tønde og der står en fjende lige ved siden af så vil våbnet automatisk skyde efter fjenden - Frustrerende. Heldigvis er det en mulighed at slå auto-aim fra så sigtet bliver mere flydende og du selv kan sigte dig rundt på skærmen.





Coop
En eksklusiv spiltype Xbox spillere får glæde af er coop, hvor du og en ven kan spille spillet igennem sammen enten over Live eller system-link. Her er det blot muligt at spille to spillere sammen og banerne har fået en fin balance i coop mode. Coop er dog mere løb-og-skyd på alle, hvorimod du i kampagnen skal være mere på vagt. 20 baner fra singleplayer kampagnen er tilgængelige i coop med ændringer så levels egner sig til to spillere. Der er ingen historie eller mellem-sekvenser i coop. Du skal altså ikke låse op for nogle grundet alle tyve er til din rådighed fra start.
Her skal du ikke blot starte fra en bane og så gennemføre, men du kan vælge, hvilket som helst level så i princippet kan du starte i helvede. En god ting er også at du kan spille coop delen alene indtil en makker joiner din server.





Af ændringer i coop kan nævnes, at power-ups nu er fordoblet. Dette betyder at du for eksempel ikke kun finder én Chaingun, men to - du kan dog ikke tage begge op for der er kun en til hver. Denne mekanisme kan visse sig at være et dårligt valg for, hvis spiller 2 mangler ammuniation og der kun ligger en pakke ammuniation til spiller 1 kan der opstå problemer for spiller 2. Du kan dog altid skyde din makker, hvis friendly-fire er slået til. Selv, hvis friendly-fire er slået fra og du skyder på din makker vil din makker miste armor. Når du så dør taber du din pakke med alle dine våben og brugbare ting. Du skal så nå frem til din taske fra checkpoint for herefter at have alle dine våben igen. Dette bliver hurtigt kedeligt eftersom fjender ikke respawner så det ender med bare at drave fra den ene ende til den anden uden nogen former for udfordring. Din makker kan ikke stjæle din taske og du skal absolut til din taske hver gang for våben respawner ikke. Der er ikke mange checkpoint så derfor resulterer det mange gange i, at du blot starter fra starten med en enkel pistol i hånden. Udover checkpoint består coop også af choke points. Hvis der er en knap kræver dette at begge spillere skal være i aktion - formålet med dette er at spillerne så ikke ryger for langt væk fra hinanden.





Du kan frygte at banerne bliver for lette når du nu har en makker, men sagen er den, at flere af helvedes skabelser nu render rundt - dvs. flere fjender der skal slagtes og dette holder udfordringen igang. Hvor der ikke er fjender i singleplayer er der nu horder af fjender i coop - så er du advaret! Coop banerne er blevet forkortede, men I har stadig fri mulighed for at gå rundt alle steder på banen - sørg dog for ikke at blive væk. Hvis dette sker er der ingen radar eller indikator til at hjælpe dig, derfor er en mikrofon en god idé. Hvis du er for langt væk fra din spiller spawnes du heldigvis ikke tilbage til din makker som i Bungie's Halo serie.
I en mission skal din makker og dig følge efter en rumkapsel i total mørke; denne kapsel skal I bruge som lys, men hvis I ikke når den i tide eller sakker bagud er den ene spiller tvunget til at gå med lygten, hvor den anden skal skyde alverdens skabelser til døde.





Multiplayer
Både kampagnen og coop ser interessant ud, men multiplayer delen kan virke nåde tynd. Vicarious Vision har ikke ændret ved Id's oprindelige idé. Derfor får vi blot fem deathmatch baner at spille på (flere er på vej som downloadable content) og de to klassiske spilletyper kaldet Deathmatch og Team Deathmatch. Kun fire spillere er der plads til på en server over Live, splitscreen og system-link, hvorfor et deathmatch multiplayer spil som Doom3 kun skal understøtte fire spillere er Xboxlife.dk en gåde.





I multiplayer er farten sat gevaldigt op eftersom farten er sat op til det yderste - dette gælder ikke kun selve gameplayet, men også sigtet. Selv når du sætter "sensitivity" på det laveste er det svært at sigte ordentligt. Xbox versionens multiplayer skulle eftersigende være nemmere at leve sig ind i end i PC versionen højst sandsynligt grundet den konsekvense framerate. På multiplayer siden vil Doom3 ikke kunne konkurrere med store skydespil som Halo2 og RainbowSix og om Vicarious Vision's titel understøtter Live3.0 må vi kigge på til den tid. En ting er dog sikkert - Doom3 understøtter friend list, voice communication og stats, som Microsoft forlanger.

Collectors Edition
Udover den største tilføjelse coop har Vicarious Vision valgt at give os en bonus sektion. Denne sektion indeholder fulde versioner af Ultimate Doom og DoomII. Disse to klassikere kan spilles i deathmatch, coop med op til fire spillere i splitscreen og højst sandsynligt over Xbox Live og systemlink, men her er en endelig beslutning ikke truffet. Styringen i Doom1&2 fungere rigtig godt med Xbox controlleren.





Flere bonus ting vil være at finde i Xbox udgaven heriblandt video interviews med Id Software's personale. En feature kaldet "History of Doom", Doom3 concept art og og andre bonus ting er tilgængelige for os Xbox spillere.

Der skal ikke være nogen tvivl om, at Doom3 til Xbox ikke er ligeså flot som sin PC broder på en high-end PC. Men Vicarious Vision har alligevel gjort et fremragende job med konverteringen! Spillet køre flydende, hvor kun minimale grafiske ting er gået tabt. Spillet køre selvfølgelig med en lavere opløsning og det samme gælder nogle af teksturerne. Men tekniske ting som dynamisk lys, bump-mapping, specular-mapping og andre grafiske effekter er i samme klasse som PC versionen! Doom3 bliver et af de flotteste spil set på Microsoft's Xbox og understøtter 5.1 lyd.
Med god lyd, rigtig god AI, fantastisk grafik, som nærmer sig PC versionen, bonus stof og lækre modes ser Doom3 ud til at blive en seriøs kandidat til årets spil! Du vil kunne købe Doom3 på hylderne fra og med 8. April 2005.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.