Det er kort fortalt essensen af baggrunden for Vigil Games og THQs kommende actioneventyr Darksiders: Wrath of War, som vi fik en dyb indsigt i godt hjulpet af en af spillets ledende designere Haydn Dalton og projektleder Tim Bell.

Darksiders spilles som en blanding mellem God of War og Zelda. Spillet har et lettilgængeligt men alligevel dybt kampsystem og låner puslespilselementer fra actioneventyr som Zelda.
Tim Bell viste os et af spillets næsten færdige niveauer i en mørk og dyster kirke, hvor han demonstrerede kampsystemet og puslespilselementerne. Sammenligningen med God of War er ikke tilfældig, da Darksiders umiskendeligt har hentet megen inspiration herfra til sit hurtige og instinktive nærkampsystem. Dynamisk og kraftfuld minder War meget om Kratos i energi og kampstil, og da undertegnede fik mulighed for en lang spilsession selv, da imponerede spillet med sin fintunede styring og dejlige aggressive kampe.
Puslespilselementer vil hjælpe med til at give Darksiders nogle nødvendige afbræk i de aggressive og intense kampe. Timm Bell viste os et af de forskellige objekter, som War finder på sin vej en boomerang, der var meget inspireret af lignende våben fra for eksempel Zelda og Dark Sector. Boomerangen bruges både til at aktivere knapper, der er ude for normal rækkevidde, men den spiller også en central rolle i de bosskampe, vi blev vist. Bosserne var overdrevne og groteske monstre, som både krævede god brug af boomerang og Wars kæmpe sværd.

Vigil Games fortalte, at War løbende vil finde nye objekter i stil med boomerangen, og at spillets puslespilsopgaver løbende vil blive mere og mere komplicerede og bruge flere og flere af Wars muligheder.
Tegneserieskaberen Joe Madureira er en af bagmændene bag Vigil Games, og han har skabt Darksiders indbydende, mørke og dæmoniske verden. Kirkeniveauet vi så var 90 procent færdigt og var ganske imponerende realiseret og fremstod meget finpudset og lækkert.

Darksiders: Wrath of War er sat til at udkomme tidligt i 2009, og med det som Vigil Games allerede vist os, har de helt sikkert lagt kimen til, hvad der potentielt kan blive et af årets små overraskelser, når spillet udkommer på Xbox 360 og Playstation 3.