Call of Duty: Black Ops 2 multiplayer

Skrevet af: Morten Skou - 14. oktober 2012 - kl. 22:37
Del denne artikel:
0 0
I forbindelse med et event, der blev afholdt af Activision her i Danmark for kort tid siden, fik jeg mulighed for at prøve kræfter med multiplayerdelen af det kommende Call of Duty: Black Ops 2.

LÆS OGSÅ: Call of Duty: Black Ops 2 singleplayer preview

Der er vel efterhånden ingen tvivl om, at en af årsagerne til, at folk bliver ved med at købe de forskellige Call of Duty-spil er, at det er så populært at spille online. Udviklingen af de sidste mange Call of Duty-spil er skiftevis blevet udført af Infinity Ward og Treyarch - nu er det altså igen Treyarchs tur, som snart er klar med Call of Duty: Black Ops 2.




En af de ting, der umiddelbart slår mig i forbindelse med Black Ops 2 er, at Treyarch siden spillet blev annonceret har været meget åbne omkring, hvad vi kan forvente os. De har med jævne mellemrum delt informationer omkring det kommende spil, og ifølge dem selv har de også hørt på alt den feedback, som spillerne er kommet med. Senest har de under Gamescom i Køln afholdt kampe imellem nogle af de bedste hold i verden - disse kampe blev, som du måske allerede har set, livestreamet, så alle kunne følge med på nettet. Alt dette synes jeg giver en indikation af, at de har lavet et spil, som de er stolte af og derfor elsker at vise frem.

Allerede inden Treyarch og Activision ville afsløre noget som helst omkring multiplayerdelen i Black Ops 2, ville de godt fortælle os, at der ville være en masse ændringer eller forbedringer om man vil, som fans uden tvivl ville kunne lide. De lovede, at der ikke var nogen hellige køer, og at alt derfor kunne ændres, hvis det kunne forbedre spillet i forhold til de forrige udgivelser.

Endnu en ting, som er blevet ændret en hel del, er muligheden for at sammensætte klasser. I de tidligere Call of Duty-spil har det været lavet således, at man kunne vælge et primært og et sekundært våben samt tilføje attachments og forskellige perks, efterhånden som man fik låst op for det. I Call of Duty: Black Ops 2 bruges der et nyt "Pick 10"-point system, som betyder, at man har 10 point, som kan fordeles rundt på alle de forskellige muligheder. Det er muligt at have to primære våben, flere forskellige typer af granater eller slet ikke noget våben og så satse på at samle dem op, efterhånden som man kan finde dem på banen - sidstnævnte skulle der have været en spiller, der prøvede under Gamescom, men om det var en succes, fortalte historien ikke noget om.

Det bliver kun ekstra interessant af, at man har nogle såkaldte "wildcards" til rådighed. Et sådan wildcard koster flere point, men gør det så muligt eksempelvis at vælge to perks fra samme perkkategori eller to attachments til våben og så videre.




Det nye pointsystem til at lave klasserne med gør selvsagt, at multiplayeroplevelsen kan blive langt mere individuelt tilpasset end det tidligere har været muligt. Om det så er en fordel eller en ulempe, det vil jeg lade være op til den enkelte af jer at bestemme - mit indtryk, da jeg fik mulighed for at afprøve det selv, var, at det virkede ret godt, men der er ingen tvivl om, at jeg nok kommer til at bruge noget tid på at sammensætte mine klasser, så det passer bedst muligt til min spillestil. Det store spørgsmål er jo så, om det kan tilføje nogle irriterende elementer til spillet på en eller anden måde eller ødelægge balancen. Det sidste vil kun tiden vise.

De forskellige Perks, som er med i spillet, er i stort omfang dem, som vi kender fra det første Black Ops. Den store forskel på Perks i Black Ops og så i Black Ops 2 er, at perks ikke længere påvirker dine våben på nogen måde. Nu skal man i stedet bruge attachments til våbnene for eksempelvis at opnå højere præcision og så videre. Det betyder også, at man nu kan tilpasse disse ting for hvert våben og ikke kun via de perks, man har på den pågældende klasse. Samler man et våben op fra en af de andre spillere, får man også automatisk disse ting med over. Jeg synes, at det er en ret lækker ændring.

Våbnene har selvfølgelig også fået en futuristisk overhaling, men der er stadigvæk en lang række gamle kendinge fra de tidligere spil, nogle våben går åbenbart aldrig af mode. Et par af de mere interessante våbenmuligheder er, at man via attachments eksempelvis kan fjerne kikkertsigtet fra en snigskytteriffel og i stedet erstatte det med et almindeligt "ironsight" - det gør pludselig, at denne normalt ret kraftige riffel bliver langt bedre på tæt hold. Hvis man bruger et lasersight, kan man nu også se laserstrålen, når man bare løber rundt med våbnet - førhen kunne man kun se den, hvis man kiggede ned igennem lasersigtet. En anden interessant attachment til våbnene er den såkaldte "Milimeter scanner", der scanner for varme og kan finde og markere fjenderne igennem vægge på op til 25 meters afstand - antaget at de ikke har perks på, som umuliggør det selvfølgelig.




Det som hidtil har været kendt som Killstreaks, altså hvor man fik mulighed for eksempelvis at indkalde forstærkning i form af helikoptere, missiler, radar og meget andet, er også blevet ændret i Call of Duty: Black Ops 2. Nu hedder de i stedet Scorestreaks og forskellen er, at de ikke længere udelukkende er baseret på, hvor mange man dræber, men derimod bare indsamling af point helt generelt. Både før og efter at jeg fik prøvet det nye system, synes jeg, at det var en positiv forbedring. Traditionelt set har det været svært at optjene killstreaks i bestemte spiltyper, som krævede, at man "gjorde noget for holdet". Men nu når der bliver åbner op for scorestreaks udelukkende ved, at man får point, så får man pludselig mulighed for også at få dem for ting, som hjælper holdet på andre måder end bare ved at dræbe modstanderne.

Call of Duty: Black Ops 2 indeholder i alt 22 forskellige Scorestreaks, og selv om nogle af dem virker velkendte, så er der faktisk kommer ændringer på nogle af dem også. Eksempelvis får man lov til at beholde sin Death Machine (en KÆMPE stor rullekanon), også selv om man bliver dræbt. Man kan også overtage styringen af Sentry Guns som man lyster. Det er igen kun muligt at medbringe tre scorestreaks, præcis som i de tidligere spil.

Her er den fulde liste over alle Scorestreaks i spillet:
RC-XD - 325 points
UAV - 375 points
Hunter Killer - 400 points
Care Package - 450 points
Counter-UAV - 475 points
Guardian - 500 points
Hellstorm Missile - 525 points
Lightning Strike - 550 points
Death Machine - 600 points
Sentry Gun - 600 points
War Machine - 700 points
Dragonfire - 725 points
AGR - 800 points
Stealth Chopper - 850 points
Orbital VSAT - 900 points
Escort Drone - 1000 points
Warthog - 1025 points
EMP Systems - 1050 points
Lodestar - 1150 points
VTOL Warship - 1200 points
K9 Unit - 1275 points
Swarm - 1400 points

Der har været meget snak omkring, at disse scorestreaks skulle være for kraftige, primært fordi folk var bange for, at disse fremtidsvåben var lidt for avancerede. Mit indtryk er dog, at det var rimelig balanceret - men igen skal mit indtryk ses i lyset af, at jeg kun fik mulighed for at spille i et par timer og kun oplevede et lille antal af disse scorestreaks. Så vi må se med tiden, hvordan de reelt kommer til at fungere, og hvor balancerede de er.




Ranking medals er en af de andre nyheder i spillet, egentlig minder de meget om det, vi før har kendt som "Accolades", forskellen er dog rimelig stor, nu får man dem nemlig tildelt i realtime, imens man spiller, og så giver de i øvrigt XP. Der findes over 100 forskellige ting, som man kan få disse medaljer for, og helt generelt får man dem typisk, når man har lavet noget sejt. Vi har tidligere set denne form for direkte belønning og tildeling af medajler i eksempelvis Halo-spillene.

Når det kommer til indsamling af XP, er det vigtigt at forstå, at Score og XP ikke er det samme. Men med det sagt, så indeholder Black Ops 2 muligheden for at stige i rang op til niveau 55 - derefter kan man gå prestige. Dette kan man gentage op til 10 gange. Til sammenligning er det muligt at stige til level 80 og gå prestige 15 gange i Call of Duty: Modern Warfare 3. Der er ifølge Treyarch ingen planer om at tilføje ekstra prestige-niveauer, men til gengæld bliver man belønnet med, at der bliver låst op for alle ting i spillet, altså for eksempel tilbehør til diverse våben og lignende, når man når til slutningen af prestige 10.

Apropos våben og prestige, så er jeg nok ikke den eneste, der hader at gå prestige, fordi man mister XP og opgraderingerne for alle sine våben, ligeledes bliver challenges nulstillet. Dette er heldigvis ikke længere tilfældet i Black Ops 2, her får man nemlig lov til at beholde våben og XP, og ligeledes bliver challenges ikke nulstillet. Dermed er de gået væk fra mere eller mindre at straffe folk for at gå prestige, til at man kan se det som en belønning.

Treyarch har også meldt ud, at de med Black Ops 2 har lavet en masse tiltag, som er rettet imod det blomstrende eSport community. Disse tiltag inkluderer blandt andet muligheden for at spille i ligaer med sin klan. Denne feature er ret fed, eftersom det betyder, at klaner vil blive matchet imod klaner på deres eget niveau og kampene derfor, teoretisk, burde blive tættere og dermed sjovere for alle deltagerne. Derudover er der den helt nye feature med CODcasting, hvor man realtime - eller bagefter - kan kommentere på kampe, som andre så kan se. Der skulle også komme mulighed for at livestreame direkte fra spillet, men der er endnu ikke offentliggjort noget om, hvordan det reelt kommer til at fungere. Mit bud er, at det kommer til at køre over Justin.tv og ikke YouTube, men det er bare en fornemmelse jeg har.




Når det kommer til de forskellige multiplayer spiltyper, er der selvfølgelig stadigvæk alle de klassiske som Team Deathmatch, Capture the Flag, Domination, Demolition, Search & Destroy og HQ. Også et gensyn med den populære spiltype fra Modern Warfare 3, Kill Confirmed, er der blevet plads til samt den nye kaldet Hardpoint. Hardpoint kender de fleste måske bedre under navnet "King of the hill", hvor det gælder om at indtage et markeret sted på kortet for at tjene point til sit hold. Området, som skal indtages, skifter efterhånden som spillet skrider frem, så der hele tiden er nye steder, der skal indtages og forsvares.

Der er også blevet plads til forskellige partyspiltyper, nemlig Gun Game, One in the chamber, Sharpshooter og Sticks and stones, så når det er tid til hygge med vennerne og det ikke skal være alt for seriøst, er der også mulighed for det.

Combat Training, som vi for første gang så i Call of Duty: Black Ops, er også retur i Black Ops 2. Igen har Treyarch kigget på, hvordan de kunne gøre denne oplevelse endnu sjovere og resultatet er, at den nu er opdelt i tre forskellige kategorier: Bootcamp, som er en blød opstart for spillere med level 1 til 10, Objective og Botstomp. De forskellige Combat Training spiltyper er inddelt sådan, at man gradvist lærer spillet og ikke mindst banerne at kende, uden at modstanden bliver alt for hård - ideen er selvfølgelig, at man på den her måde giver nye spillere en chance for at komme igang med multiplayer og få nogle positive oplevelser, i stedet for at de kommer online og bliver lammetæsket i de første mange kampe af mere erfarne spillere.

Der er selvfølgelig også mulighed for at lave sine egne custom kampe, og her er det muligt at definere et utal af forskellige regler for, hvordan kampene skal foregå. Som eksempel kan man øge eller sænke antallet af point til "Pick-10" systemet - så man eksempelvis har så lavt som 3 point eller helt op til de maksimale 17 point. Jeg kunne godt forestille mig nogle ret sindsyge kampe, hvis man tildeler hver spiller 17 point, som de kan bruge til at lave deres klasser ud fra. Det er også muligt at tilføje bots til custom kampe, hvis man har lyst til det. Man fristes lidt til at sige, at det kun er fantasien der sætter grænsen, når det kommer til custom kampe.




I takt med, at en sportsgren bliver mere og mere populær, begynder sporten også at få sine egne berømtheder og ligeledes folk, der gerne vil længere frem i rækkerne. I stedet for, at man bare er endnu et navn på skærmen, eksempelvis i forbindelse med en CODcast eller live streaming, så har man igen i Black Ops 2 mulighed for at designe sit eget Playercard. Emblem editoren giver mulighed for at sammensætte op til 32 forskellige lag, bruge RGB-farver og anvende mere end 150 forskellige former. Dermed er der også mulighed for at individualisere sit playercard - og at dømme ud fra de mange emblems, som blev lavet tilbage i det første Black Ops, så kommer vi nok både til at se nogle flotte og kreative emblemer.

De par timer, som jeg fik sammen med multiplayerdelen af spillet, gik primært med Team Deathmatch, Free for All og Hardpoint spiltyperne. Generelt er mit indtryk rigtig positivt, og jeg synes, at de ting, som Treyarch har ændret, giver rigtig god mening. Spillet har et godt feel, men jeg har lidt svært ved at vænne mig til, at man nu skal sætte/ligge sig ned ved at trykke på højre thumbstick, det er en ændring i forhold til Modern Warfare 3. Derudover er dolphin dive tilbage, altså der, hvor man kan kaste sig hurtigt ned. På samme måde skal man nu trykke på B-knappen for at bruge kniven.

Der er mulighed for at spille multiteam multiplayer, dette betyder, at man i Black Ops 2 kan spille 4 teams af 3 spillere, eller 3 teams af 4 spillere imod hinanden på samme tid. Denne nye mulighed gør, at man pludselig skal til at se sig over skulderen lidt oftere, og det er absolut med til at øge både sværhedsgraden men også underholdningsniveauet.




Et lille problem, som jeg oplevede, var faktisk med spawn point - jeg synes ofte, at jeg spawnede lige ved siden af mine modstandere, eller at de spawnede lige bag mig. Jeg håber, at de får justeret dette lidt, men det var primært i Free for all jeg synes, at problemet var størst. En ting, som jeg også bemærkede, var, at det nu lader til, at man skal have et par skud mere før man dør, dermed er der lidt ekstra tid til at reagere - igen set i forhold til Modern Warfare 3. Om sidstnævnte er en positiv eller negativ ting, er nok op til den enkelte spiller, men jeg synes, at det virkede ganske udmærket.

Der er endnu ikke blevet annonceret noget præcis antal baner til multiplayerdelen, men jeg fik mulighed for at prøve et par forskellige af dem, og der lader til at være en pæn variation imellem både størrelse og de forskellige omgivelser i banerne. Banerne, som jeg fik mulighed for at prøve, var:

Turbine en ret stor bane, som skulle foregå i Yemen i et bjergområde. Der er mange forskellige områder på banen, og fra nogle af dem er der fin udsigt udover en stor del af banen, som dermed er oplagt til snigskytter. Flere steder er der også fastmonterede maskingeværer.




Express banen er, hvad jeg vil kalde for en mellemstor bane, hvor omgivelserne er en togterminal. Der er mange smalle gange, og jeg havde stor succes med min Death Machine. Render man rundt på togskinnerne, så skal man lige huske at kigge den rigtige retning ellers kan man risikere at blive kørt over af et af de toge, der ofte kører forbi.

Hijacked er en meget intensiv bane, der til trods for, at den ikke virker så stor, faktisk indeholder mange områder ikke mindst fordi den er i flere niveauer. Hijacket banen foregår på et krydstogtskib. Banen indbyder mest til nærkampe.

Cargo banen var en af de baner, der blev spillet på i forbindelse med livestreamingen fra Gamescom. Denne bane giver mulighed for medium til tætte kampe, og eftersom containerne, der befinder sig på banen, bliver flyttet rundt af en kran, så skifter omgivelserne en gang imellem. Der er også flere niveauer i banen, da man kan klatre op på containerne.

Yemen, igen en bane, som foregår i Yemen. Denne gang foregår det på en mediumstor bane, som består af meget små og smalle veje. Her er der mulighed for både snigskytte og medium til tætte kampe, faktisk virkede det som om, at det var en meget god allaround bane.

Ud over de 5 kort, som jeg har prøvet, er der blevet annonceret en række andre, nemlig Aftermath, Carrier, Drone, Meltdown, Overflow, Raid, Plaza, Promenade, Standoff og Nuketown 2025. Sidstnævnte får man med, hvis man forudbestiller spillet.




Som tidligere nævnt har Treyarch gjort meget ud af, at Black Ops 2 skal kunne fungere bedre i eSport-sammenhæng. Men ligesom med alle andre sportsgrene, er det vigtigt, at det også skal være sjovt at se på for tilskuere, før det bliver rigtig godt. I computerspil handler det i høj grad om, at man skal kunne optage og senere fremvise de gode kampe, som man spiller - og Treyarch har derfor lavet en lang række justeringer på deres Theater-mode, altså der, hvor man kan se og sammenklippe forskellige montager.

En af forbedringerne er, at man nu kan bookmarke en god kamp direkte i lobbyen, efter man har spillet den. Det er altså ikke længere nødvendigt at forlade den pågældende lobby for at gemme kampen. Alle der har spillet Call of Duty kender uden tvivl dilemmaet med, at man gerne vil gemme en kamp, men det er så irriterende at skulle forlade lobbyen - omvendt er der en chance for, at man glemmer hvilken kamp det var, med mindre man skriver navnet på banen og tidspunktet ned. Dette er der altså rådet bod på nu. En anden ting er, at der er kommet en lang række nye sociale features, og der kommer langt mere meta-data omkring filmene med ud. Eksempler på dette meta-data kan være ting som scoren i spillet, navnet på de andre spillere, som var med i kampen og meget andet. Det er også muligt for andre folk at se din video og lave up/down votes på den, hvis de kan lide den.

Når man vil klippe sine film til, før man deler dem med sine venner, er der nu mulighed for at have op til 20 clips samlet i en enkelt film. Der er også mulighed for at merge dem sammen, så der nu bliver plads til endnu mere.

Det var egentlig hvad jeg havde i tankerne til jer efter et par timer i selskab med Call of Duty: Black Ops 2s multiplayerdel. Jeg var rigtig godt underholdt, og jeg synes umiddelbart, at balancen i spillet virkede til at være rigtig god. Selvfølgelig ville jeg gerne have haft muligheden for at bruge endnu mere tid på spillet, men sådan er det jo altid, når man får mulighed for at prøve noget nyt.




Personligt synes jeg, at den retning, som Treyarch forsøger at tage Call of Duty-serien i, ikke mindst i forhold til eSport mulighederne, er rigtig positiv. Jeg synes, at det er rigtig lækkert, at de har turdet tage spillet i helt nye retninger og ikke mindst, at de har taget det store spring og lavet nye og meget omfattende tilføjelser i stedet for bare at tilføje småting, som man i forvejen har set i andre spil. Sammen med den futuristiske historiedel af spillet, og hvad der skulle være en ny og banebrydende zombie-mode, så er det jo lige før, at man får 3 spil i 1 - der burde i alle tilfælde været noget for enhver smag.

I videoerne herunder, kan du se en hel masse forskellige multiplayerkampe, optaget under Gamescom 2012 i Køln.


Call of Duty: Black Ops 2 - Multiplayer Live from Gamescom dag 1



Call of Duty: Black Ops 2 - Multiplayer Live from Gamescom dag 2



Call of Duty: Black Ops 2 - Multiplayer Live from Gamescom dag 3


Call of Duty: Black Ops 2 udkommer den 13. november og kan købes i flere forskellige udgaver: den normale, en hardened edition og så den helt store, der kaldes for en carepackage, hvor man blandt andet får en lille fjernstyret helikopter med.

LÆS OGSÅ: Call of Duty: Black Ops 2 singleplayer preview
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.