Brothers in Arms

Skrevet af: Anders Pedersen (Anastacio) - 29. april 2004 - kl. 13:14
Del denne artikel:
0 0
For nogle dage siden annoncerede UbiSoft en lang række spil. Heriblandt var der endnu en WWII shooter, som ved første øjekast måske ikke så så spændende ud. Men ved nærmere eftersyn er dette måske en titel der er værd at holde øje med. UbiSoft lover nemlig en masse mye tiltag, og nogle fede features.

Bemærk at dette kun er et førstehånds preview, og derfor er previewet meget kort. Der vil selvfølgelig komme et dybere, og mere fyldigt preview når vi nærmer os spillets release!




Brothers In Arms er endnu en WWII shooter. Men UbiSoft lover at det ikke bare vil blive endnu et WWII spil som det er set så mange gange før, men derimod en shooter der er baseret på virkelige hændelser, realistisk AI, taktiske elementer og meget andet.

Udviklerne har researchet i 3½ år, og det indebærer blandt andet research af over 100 tremmekasser i det nationale historiske arkiv, hvilket ikke siger så lidt om de ambitioner uviklerne lægger for dagen. De har også interviewet veteraner, studeret luft rekognoscerings billeder, og de har besøgt Normandiet og Frankrig. Alt dette for at få bedst mulig kendskab og viden om WWII, til at gå i gang med udviklingen af et superrealistisk og historisk korrekt spil, nemlig Brothers in Arms.




Historien
Brothers in Arms er baseret på virkelige hændelser, hvor de amerikanske tropper befrier Frankrig i 1944. Brothers in Arms løber over 8 dage, hvor man i skoene på en soldat fra third platoon 502, planlægger amerikanernes invasion på Normandiet. Du er Sgt. Baker, militærmanden der prøver at løse nogle konflikter med sin far. Den deling du tilhører er faret vild, og Baker og hans mænd er blevet spredt fra deres oprindelige mål fra D-Dag, men som man kommer længere og længere ind i spillet begynder man, at finde sine mænd igen.





Gameplay
Du er Sgt. Baker i hele 21 singleplayer missioner. Inden alle dine 12 kammerater kommer under din kommando, får du chancen for at lære nogle hold baserede taktikker. En af Brothers in Arms missioner hedder Crack of Dawn, og finder sted halvvejs inde i spillet. Et par menige soldater står taler med hinanden, og når man går over til dem behøver man ikke at trykke på en knap, for at kunne tale med dem. Det sker nemlig helt automatisk at de stopper med at snakke med hinanden, for til gengæld at rette deres ompærksomhed mod dig, eftersom du er sergent og dermed deres overordnede. Når du så går væk fra dem igen snakker de videre. Det er sådan nogel ting der er med til at gøre hele oplevelse mere realistisk. Gruppen er stor, men du har max. kontrol over 6 af dine holdkammerater i hver mission. Disse soldater er delt ind i 2 grupper, som igen er delt ind i 2 kategorier. Henholdsvis Suppression Element og the Movement eller Assault Element. Du kan skifte mellem enhederne ved bare at trykke på en knap. Når du har valgt en af dine 2 enheder vil der automatisk dukke en blå markør op på jorden, denne kan du flytte via aimen, trykker man derefter på action knappen vil enheden gå til det sted du placerede markøren. Hvis du peger på en fjende og trykker på action knappen, vil dine holdkammerater skyde efter fjenden. Hvis du peger på en maskinkanon, og trykker, vil en fra dit hold gå over og bruge den. Dette fungerer godt og enkelt. Hvis du siger til dit Movement Element hold, at de skal krydse en gade for derefter at tage dækning bag en stald, løber de ikke bare derover ligesom i de fleste andre taktiske shooters. Nej, de arbejder sig langsomt frem, og vil kravle, knæle og tage dækninger andre steder først, hvis det skulle være nødvendigt for ikke at blive ramt. Det siger noget om den fantastiske AI der er at finde hos ens holdkammerater. Fjenderne i spillet har ligeledes en god AI. Du styrer dine 2 hold på samme enkle måde.


Dit Movement Element hold har svagere våben, men har til gengæld massere af granater, så det er en god ide at bruge dem til direkte kampe. Du skal mere bruge dit Suppression hold til at storme huse og til alt andet. Dog er det ikke altid disse strategier der virker, fordi fjendens AI som sagt er lige så klog og opmærksom som dem du selv kommanderer over. Fjenderne vil prøve at flankere dig og dit hold, eller også vil de forsøge at lave et bagholdsangreb på jer. Når du eller en af dine holdkammerater ser en fjende, vil et rundt ikon dukke op. Hvis ikonet er rødt, betyder dette at fjenden ingen dækning har. Dette er en stor del af gameplayet. Dine holdkammerater bruger endda virkelige militær taktikker. Hvis du vil tjekke området lidt ud, kan du trykke på en pause knap, for derefter nemt og overskueligt at kunne bevæge dig rundt på et stort 3D kort, hvorpå dine fjender og venner er tegnet ind. Du kan dog ikke give nogle ordrer, eller flytte dine holdkammerater på dette kort, hvilket må siges at være veltænkt, da man ellers ville have alt for meget overblik i forhold til modstanderen. Spillets styring er næsten den samme som i alle andre FPS spil til Xbox. Der vil være køretøjer som for eks. tanks i spillet. Desværre har man ingen mulighed for at styre disse køretøjer, men man kan dog bruge kanonen, hvis der altså er sådan en på den bestemte tank. Du kan dog give kommandoer til tanksene om hvor de skal køre hen. Der vil være en endelig kamp mod en Panzer tank, som er meget lig den vi så i filmen Saving Private Ryan. Spillet bliver uden tvivl for den taktiske /strategiske spiller og ikke for dem der bare vil have rå og tankeløs action.




Grafikken
Spillets HUD er brugervenligt, og fylder minimalt på skærmen, hvilket giver spilleren et størrere overblik. I øverste venstre hjørne er der et kompas, som viser dig hvor du skal gå hen. HUD’en indeholder en soldat, som viser om du står eller er på knæ. Denne soldat på HUD’en viser ligeledes også hvor meget liv du har tilbage. På kompasset er der 2 kanter, som viser hvor dine 2 enheder der er under din kommando befinder sig henne. Den franske del af Brothers in Arms skulle allerede nu være fantastisk flot. Det er farvefyldt, vibrerende og levende. Græsset flyver af i totter når det bliver beskudt, det bevæger sig i vinden, og man kan tælle hver enkelt blad på træerne. Områderne er genskabt ned til mindste detalje, og de ligner virkelighedens slagmarker virkelig godt, allerede på dette tidlige stadie. Eksplosionerne er flotte, og skaber nogle virkelig effektfulde snavs og røg partikler, virkelig guf for øjet. Personerne har ragdoll teknologi, som også ses i RS3 og i mange andre spil. Du kan endda blive ved med, at skyde på dem når de er døde og se dem blive flyttet ved hjælp af patronerne. Når du zoomer ind vil der endda være en blur effekt i kanten af skærmen. Spillet er i sit tidlige stadie, så det medvirkede lidt popup fra træerne og lidt slowdown i en af kampene. Dette bliver naturligvis rettet til den endelige udgave. Du kan se frem til et af de flotteste Xbox spil hidtil!

Lyd
Der er endnu ikke meget om lyden, men indtil videre ved man at man selv kan bestemme hvornår man vil tale med forskellige personer, hvilket gør det hele endnu mere realistisk. Man ved intet om lydsiden, men forvent fantastiske lydeffekter, god voiceacting, og stemningsfuld musik.





XboxLive
Brother of Arms kommer til at indeholde en stærk multiplayer del på nogle punkter. Spillet understøtter Live, system link og splitscreen. En af de måder man kan spille over Live på, er et objektiv baseret mode, lidt ligesom Splinter Cell, for op til 4 spillere. Her har man hver 3 AI styrede soldater under sin kommando. Skidt er det at det er AI styrede soldater over Live, og at man kun kan lave 4 mands servere. Dette er noget af en underlig beslutning fra UbiSofts side. Dog tænker UbiSoft stadig over at lade mere end 4 spillere være tilladt på en server i PC versionen. Det gode ved Live delen er, at man kan spille 2 på samme xbox over Live. Dvs. man spiller i splitscreen over Live. Der er kun 2 hold man kan vælge imellem, ligegyldigt hvilket gamemode det er. Disse hold er amerikanerne og tyskerne. Det ene hold skal så klare et bestemt mål, hvor det andet hold skal forhindre dem i det - som nævnt - ligesom Pandora Tomorrow, og det er endda tid på for at gøre spillerne stressede. Der vil være 12 multiplayer missioner, nogle af dem med tanks. Desværre har man som tidligere nænvt ingen mulighed for at styre køretøjerne. Brothers in Arms understøtter også downloadable content (DLC), og allerede nu er det sikkert at der vil være 3 singleplayer missioner til rådighed på LIVE. Desværre skal man højst sandsynligt betale for disse baner, hvilket må siges at være en skidt udvikling da udgangspunktet for DLC burde være at det er en ekstra gratis service for dem der spiller LIVE. UbiSoft er nu i gang med at planlægge andet DLC til spillet.





Konklusion
Med en fantastisk grafik, LIVE understøttelse, DLC, splitscreen over Live, historie baseret på virkeligheden, god kontrol, taktisk gameplay og en masse andet godt ser det ud til at Brothers of Arms kan blive det hidtil bedste WWII spil på Xbox. Det har endda en chance for at kunne slå det kommende Call of Duty, som også er på vej til Xbox. Brothers in Arms udkommer i Oktober måned til PC og Xbox, en PS2 udgivelse følger senere.


Udviklerens hjemmeside: www.ubisoft.com

Udgiverens hjemmeside: www.ubisoft.com
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.