Bioshock 2 – preview del 1

Skrevet af: Morten Skou - 21. december 2009 - kl. 18:00
Del denne artikel:
0 0
{LIMIT:200921122000}
Xboxlife har som det eneste danske onlinemedie fået fingrene i en tidlig preview-udgave af 2K Games kommende stortitel Bioshock 2. Selve previewet er underlagt en række begrænsninger, som betyder, at selv om vi gerne ville fortælle jer en masse om spillet, så er der alligevel en række ting, som vi bliver nødt til at undlade at nævne. Dette preview er desuden blevet opdelt i to dele, dette er første del – anden del kommer den 12. januar 2010. Denne del af previewet tager udgangspunkt i de tre første baner i spillet, nemlig ”10 years after”, ”Atlantic Express” og ”Ryan Amusements”.






For dem, som ikke er bekendt med den fantastiske forgænger til Bioshock 2, skal det nævnes, at Bioshock er et førstepersonsskydespil (FPS), der foregår i en undervandsverden kaldet Rapture. I det første Bioshock antager man rollen som Jack, der på grund af et flystyrt midt i Atlanterhavet, havner i Rapture. Spillene indeholder udover skydedelen også visse elementer fra rollespilsgenren, og det første spil var en af de absolut største og mest kritikerroste titler til Xbox 360 i 2007.

Bioshock 2 starter 10 år efter det første Bioshock slutter, og man vågner op som et af monstrene fra det oprindelige Bioshock, nemlig en BigDaddy kaldet ”Subject Delta”. Til at starte med er det hele lidt overraskende i og med, at man pludselig er en BigDaddy frem for et normalt menneske – ganske hurtigt indfinder man sig som spiller dog med sin nye form og begiver sig ud i Rapture. Rapture ligner sig selv rigtig meget, men der er selvfølgelig spor af, at der er gået ti år. Fra starten bruger man en hel del tid på at samle diverse ting, inklusive mad, penge og våben op på sin vej.






Styringen af Rapture har ændret sig en del i de forgangne 10 år, og byen styres nu af Sofia Lamb, som har opbygget en hel hær af BigSisters for at opretholde kontrol med Rapture. Subject Delta kan se, at det, der er ved at ske, meget vel kan resultere i Raptures undergang, og man indgår i et partnerskab med Doktor Tenenbaum og Augustus Sinclair i et forsøg på at vinde over Sofia og hendes mange BigSisters.

Med hver BigDaddy hører der en LittleSister, en lille pige, som ved hjælp af en stor sprøjte kan hive stoffet ADAM ud af døde mennesker. Er BigDaddyen og LittleSisteren adskilt for længe, vil BigDaddyens systemer stille og roligt begynde at lukke ned. Derfor er det kritisk for Subject Delta at finde den LittleSister, som han oprindeligt var sat til at passe på. Ganske tidligt får man at vide, at den LittleSister, som man leder efter, sjovt nok er Sofia Lambs datter, Eleanor Lamb.






Stemningen i Rapture er stadigvæk mindst lige så dyster som den var i det første Bioshock, det tager dog umiddelbart lidt af effekten, at man nu selv er en BigDaddy, som jo ellers netop var en af de fjender, der uden tvivl forårsagede flest problemer i forgængeren. Det bliver der selvfølgelig rodet bod på i og med, at der bliver introduceret nogle nye modstandere i spillet.

En af de nye modstandere, som Bioshock byder på, er som sagt BigSister, en slags arveart af BigDaddy men langt mere agil og langt hurtigere. Man møder den første BigSister allerede tidligt i spillet, og der er ingen tvivl om, at man her får rigeligt med modstand. Ud over BigSister løber man hele tiden ind i ”Splicers”; nogle menneske/zombielignende fætre, som angriber dig lige så snart, de har fået øje på dig. Helt generelt så er spillet rimelig hurtigt pacet, man bliver ret ofte angrebet og får nærmest fornemmelsen af, at der gemmer sig noget uhyggeligt bag hvert eneste hjørne.

Lige fra starten i spillet er der fyldt godt op med action, man bliver ganske enkelt kastet ud i det og lærer dermed hurtigt at bruge sit nye primære våben, som består af en enorm boremaskine, der er monteret på BigDaddys højre arm. Stille og roligt finder man nye våben og får fat i nogle nye evner, der f.eks. gør, at man kan skyde med strøm – en ting der lammer modstanderen i et kort øjeblik, hvor man så kan slå eller skyde løs på dem, uden at de gør modstand.






Meget lig det første spil er et af spændingsmomenterne det, at man ikke har uendelig meget ammunition til sine våben. Man render ganske enkelt hele tiden rundt og prøver at finde nye forsyninger i et forsøg på at være klar til det næste angreb, som venter lige rundt om hjørnet. Rundt omkring finder man også små butikker i form af maskiner, hvor man kan købe diverse forsyninger for de penge, som man løbende samler op. Lyden er også helt sindssyg vigtig i dette spil, baggrundsmusikken er helt genial og er med til at skabe den helt rigtige stemning, som perfekt bistår de dystre omgivelser - der skal heller ikke være nogen tvivl om, at undertegnede hoppede op af sofaen et par gange under gennemspilningen af de første par baner.

Puzzles er der også en del af i de baner, som dette preview er skrevet ud fra, de er dog stadigvæk rimelig simple. Eksempelvis kan man hacke de forskellige ”butikker” og overvågningskameraer. Måden man hacker dem på er ganske enkelt ved, at der kommer en skala op, hvor der er markeret nogle områder med hvid, grøn og blå. Det gælder nu om at trykke på ”A-knappen” i det øjeblik en pil kører forbi de grønne eller blå områder. Dette gentages et par gange, og så har man hacket maskinen.

Den grafiske stil ligner selvsagt sig selv, men eftersom den udgave undertegnede har haft i maskinen ikke er en færdig udgave, så vil jeg undlade at gå yderligere i dybden med detaljerne. Det betyder dog ikke at spillet i dets nuværende fase ikke er flot, men der er helt klart ting som udviklerne uden tvivl vil arbejde på før det endelige spil havner i butikkerne.






En af de absolut mest ventede nyheder i Bioshock 2 er muligheden for at spille multiplayer. For at øge spændingen lidt, vil vi først fortælle om multiplayerdelen af Bioshock 2 i næste del af vores preview. Det er dog interessant, at udviklerne har valgt at tage denne feature med i spillet, da det netop var en af de ting som de mange fans savnede ved det oprindelige spil.

Hvorvidt Bioshock 2, ligesom sin forgænger, også går hen og bliver et kritikerrost spil som alle snakker om det næste lange stykke tid, vil jeg helst først udtale mig om når jeg har spillet det i længere tid. Sikkert er det dog, at alt det som folk kunne lide ved Bioshock, stadigvæk er at finde i Bioshock 2.






Du kan selv få fingrene i Bioshock 2, når det bliver udgivet den 9. februar 2010 – men allerede den 12. januar 2010 kan du læse anden del af vores Bioshock 2 preview, der tager dig endnu dybere med ind i Raptures forunderlige verden.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.