Microsofts interne spilstudie Rare ser store muligheder i NXEs avatar-system.
Mark Betteridge, der er chef hos Microsofts interne spilstudie Rare, har i et interview udtalt, at de forventer sig meget af NXEs avatarer, og at Rare agter at gøre sig gældende med produkter til Xbox 360s nye påklædningsdukker.
Betteridge berettede også om, at Rare oprindeligt betragtede en personlig avatar som en mulighed for, at opbløde opfattelsen af Xbox produktserien:
Avatar-ideen var noget vi fandt på for omkring fire år siden. Vi tænkte på, hvor hardcore og kantet den første Xbox var, og alle var den gang enige om, at den nye Xbox skulle være mere blød og venlig.
Så vi foreslog, at avatar-systemet skulle være standard. Det skulle indeholde et interface til at bygge din egen personlige figur, spille små spil med denne og lignende; alt sammen på Xbox Live - udtalte Betteridge yderligere.
Mark Betteridge kommenterede også, at han forventer NXEs avatarer vil favne bredt kulturelt og blive modtaget godt af det japanske marked.