Microsoft har annonceret cloud-streaming tjeneste

Skrevet af: Morten Skou - 9. oktober 2018 - kl. 18:23
Del denne artikel:
4 6

For alle dem som måske ikke lige er interesseret i at have en konsol stående under fjernsynet, så er Microsoft nu på vej med en cloudtjeneste hvor man kan streame spil til en lang række forskellige platforme.

I et længere blogindlæg beskriver Vice præsidenten for Microsofts Gaming Cloud, Kareem Choudhry, hvordan Microsoft mener at fremtiden inden for gaming handler om at kunne spille de spil man gerne vil, præcis når man vil det og på hvilken platform man måtte have lyst til at spille på.

For at muliggøre dette, har Microsoft kastet sig ud på området for online streaming af spil, altså hvor man ikke behøves en kraftig PC eller en konsol for at kunne afvikle spillene, fordi alt processeringen og dermed forbruget af dyre ressourcer foregår i skyen. Deres nye cloud gaming platform går under navnet Project xCloud.
Today, the games you play are very much dictated by the device you are using. Project xCloud’s state-of-the-art global game-streaming technology will offer you the freedom to play on the device you want without being locked to a particular device, empowering YOU, the gamers, to be at the center of your gaming experience.


Rent teknisk beskriver Microsoft, at afviklingen af spillene vil foregå på nogle specielt byggede servere, som kommer til at være en del af deres egen Azure cloud-platform. Det mest essentielle er selvfølgelig, at der rent faktisk bliver udviklet spil der supportere den nye xCloud platform, men det mener Microsoft også at have styr på, da det ikke vil kræve noget som helst ekstra af udviklerne at gøre deres Xbox One spil tilgængelige på xCloud. Dermed bliver over 3000 Xbox One spil pludselig nemt tilgængelige for en masse potientielle kunder, som ikke engang behøves at købe en Xbox eller en kraftig PC for at spille dem.

Ultimately, Project xCloud is about providing gamers — whether they prefer console or PC — new choices in when and where they play, while giving mobile-only players access to worlds, characters and immersive stories they haven’t been able to experience before.


Selv om denne slags spilstreamingstjenester gør, at man ikke har brug for en kraftig enhed at køre spillene på, så er der dog typisk andre forhindringer som skal klares - eksempelvis et krav om hvor hurtigt internet man skal have og hvor lavt latenstid der er. Der er selvsagt ikke noget ved at spille et spil via streaming, hvis man oplever at der går halve eller hele sekunder fra man trykker på en knap, til spillet reagerer.

Developers and researchers at Microsoft Research are creating ways to combat latency through advances in networking topology, and video encoding and decoding. Project xCloud will have the capability to make game streaming possible on 4G networks and will dynamically scale to push against the outer limits of what’s possible on 5G networks as they roll out globally. Currently, the test experience is running at 10 megabits per second. Our goal is to deliver high-quality experiences at the lowest possible bitrate that work across the widest possible networks, taking into consideration the uniqueness of every device and network.


Du kan læse det fulde blogindlæg om Project xCloud her.
Log ind og stem
6
Der er 6 brugere som med til at gøre Xboxlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.