Microsoft annoncerer nyt achievement-system

Skrevet af: Andreas Gajda Kristensen - 1. april 2011 - kl. 17:29
Del denne artikel:
41 0

Microsoft mener, at det er blevet tid til en revision af det nuværende achievement-system, og har nu annonceret et nyt revideret system.

Tilbage i 2005 indførte Microsoft med Xbox 360 achievement-konceptet, og mens mange i starten mente, at konceptet var ubrugeligt, har det på mange områder ændret den måde, hvorpå de fleste af os spiller. Idag har stort set alle spilplatforme achievements i en eller anden form, og mange Xbox 360-spillere ser prestige i at have flest achievements eller den højeste gamerscore.

Achievement-systemet er ofte - af seriøse Xbox-spillere - blevet kritiseret for at være ubalanceret, da der er stor forskel på, hvor svære achievements er at unlocke i forskellige spil. Eksempelvis er det oftest meget lettere at anskaffe sig alle achievements i et børnespil såsom Cars end i mere hardcore spil såsom Gears of War. Denne ubalance har mange Xbox 360-spillere længe udnyttet til at ”booste” eller pumpe deres gamerscore.

Microsoft har meddelt, at de ser en ubalance i achievement-systemet, hvortil de tilføjer, at det ikke længere dækker dets oprindelige formål. Microsoft mener, at gamerscores ikke længere er sammenlignelige, da det simpelhen er blevet for let at pumpe sin samlede gamerscore vha. "lette" spil".

Af den grund har Microsoft valgt at introducere et nyt og revideret achievement-system, som skal skabe balance og gøre den traditionelle gamerscore mere sammenlignelig. Således skal det blive lettere at se, hvem af to spillere, der rent faktisk har klaret sig bedst. Ifølge Microsoft vil det nye reviderede system, udover den almindelige gamerscore også indeholde en såkaldt ”casualscore”. Formålet med den nye casualscore er, at den skal skal repræsentere de point, som man har opnået i såkaldte ”lette" spil. Med det nye system vil alle achievements, som er blevet anskaffet i disse spil automatisk blive overført til ens casualscore. Microsoft har endnu ikke offenligtgjort hvilke spil der vil blive overført til casualscoren, men de kan allerede nu afsløre, at der er tale om mere end 100 titler og at en række Kinect-titler vil være nogle af de første, som vil indeholde casualscoren.

Ifølge Microsoft er det meningen, at fremtidige spil skal indeholde achievements, der enten kan gå ind på gamerscoren eller casualscoren, så det er ikke kun nuværende titler på markedet, det vil kunne tilføre point til casualscoren.

Microsoft vil i samme forbindelse præsentere et nyt gamercard. Det nye gamercard kommer til at ligne det allerede eksisterende, men det vil blive ændret således, at det både viser ens gamerscore og casualscore.

Det nye achievement-system lanceres den 23. april, hvor dashboardopdateringen gerne skulle være klar til Xbox 360.

Opdatering 2. april 2011
Der var, som nogen af jer helt sikkert vidste, tale om en aprilsnar.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne nyhed..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support