Kummerlige forhold for Metro: Last Light udviklere

Skrevet af: Palle Havshøi-Jensen - 18. maj 2013 - kl. 09:08
Del denne artikel:
16 0

Metro: Last Light er udviklet af Ukrainske 4A Games og deres arbejdsforhold er langt fra optimale, i forhold til andre udviklere. Tidligere THQ boss afslører.

Tidligere THQ boss Jason Rubin har i en artikel afsløret, hvilket primitive forhold ukrainske 4A Games har arbejdet under, under udviklingen af Metro: Last Light – både fysisk, men også økonomisk.

Budgettet på Metro: Last Light, har været mindre end hvad nogle af konkurrenterne bruger på at lave mellemsekvenser, faktisk har det kun været omkring 10% af hvad andre bruger på at lave et tilsvarende spil.

Budgettet var så stramt, at det gik ud over kontor-faciliteterne. Udviklerne sad side om side på klapstole, i noget der lignede en skole-kantine, mere end et spilstudie, fortæller Rubin. Han prøvede at skaffe dem Aeron stole, men lokalerne var ganske enkelt for små til, at det antal stole der var påkrævet, kunne være der. Derudover var det også svært at få denne slags luksus til Kiev, da ingen solgte dem i området, så eneste mulighed ville have været, at fylde en lastbil fra Europa og køre dem til Kiev, og håbe på at man ikke blev stoppet at korrupte toldere.

Det samme gjorde sig gældende, når 4A skulle have udviklerkits eller en kraftig PC, så måtte en medarbejder rejse til USA og smugle hardwaren ind i Ukraine i en rygsæk – igen med fare for at få det hele taget i tolden af toldere med lange fingre. Oven i alt dette, gik strømmen ofte i flere timer ad gangen og det lagde et yderligere pres på udviklerne, for bare en enkelt dags forsinkelse, kunne betyde flere ugers forsinkelse af spillet i butikkerne. Ofte måtte medarbejderne tage transportable generatorer med på arbejde, så der var strøm hele dagen.

Med disse arbejdsforhold i mente, er Jason Rubin virkelig imponeret over, hvad 4A Games har præsteret på Metro: Last Light og han kan ikke lade være med at tænke på, hvad udviklerne kunne havde skabt, hvis de havde fået et normalt budget og bare nogenlunde normale arbejdsforhold.

Efter Jason Rubins artikel, har 4A Games’ kreative direktør, Andrew Prokhorov, udtalt, at han er glad for, at Rubin sætter lidt fokus på de budgetter de østeuropæiske udviklere får – og de arbejdsforhold de arbejder under. Jason Rubin har faktisk været den eneste chef for de udgivere som Prokhorov har arbejdet sammen med i hans 10 år hos både 4A Games og hos S.T.A.L.K.E.R.-udvikleren GSC, der har givet sig til at komme til Ukraine og besøge udviklerne.

Så hvis du spiller Metro: Last Light, så tænk lige over, at det spil altså er skabt med et budget, der kun er 10% af andre lignende spil og af folk, der sad på klapstole i nogle meget primitive omgivelser.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne nyhed..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support