Xboxlife forum

Racerfølelsen mangler!

Spil med fart på

Racerfølelsen mangler!

Indlægaf KongKurs » 22. jan 2010 16:35

Hey alle I racerglade gamere!

Jeg er træt af at høre den generelle holdning, at Forza og Gran Turismo er de eneste "racersimulatorer", og at GRiD og Shift er urealistiske arkadespil..

Jeg bryder nok lige folks opfattelser af realisme i bilspil med denne tråd, men jeg håber I vil være med... Lad os lige prøve at vende koen på hovedet hér..

Shift leverer i den grad, meget i stil med GRiD, en rigtig racerstemning og racerfølelse, som i mine øjne er direkte sammenlignelig med virkeligheden... Det er muligt, at bilerne har mere greb og er lettere at køre end hvad de ville være i virkeligheden, men jeg er træt af den opfattelse, at realisme KUN er lig med hvad der på papiret ser rigtigt ud...

For jeg mener IKKE at diverse "pæne" bilspil som Forza og Gran Turismo føles realistiske overhovedet. Enhver der har prøvat at køre nogenlunde hurtigt i en bil, eller været til et racerløb ved, hvad racerstemning betyder..

Her snakker jeg om fartfornemmelse og følelsen af at man har bunkevis af kræfter der ligger og buldrer under speederen! Jeg spiller altid med cockpitview, og hvis man sammenligner de to typer spil oplever man følgende:

Spiller man Shift fornemmer man virkelig farten, ved hvert gearskifte eller berøring af bremse eller speeder bevæger kameraet sig voldsomt frem og tilbage, præcis som éns hoved gør det i en bil. Synet sløres jo hurtigere man kører, og man får nærmest hjertebanken hver gang man nærmer sig et sving en aaaanelse for hurtigt..

Spiller man Forza eller GT føles det hele unaturligt stift og kedeligt. Alting er skarpt og overskueligt, og det føles nærmere som om man kører 50 km/t når man kører 200km/t..

Jeg siger ikke at Forza eller GT er nemme! Det kan også godt være at bilerne er lidt FOR vilde i Shift.. Men hvis du leder efter den rigtige fartfornemmelse og følelse af at køre ræs, ja så er Forza eller GT altså i mine øjne milevidt fra den rigtige racerfølelse som der er i Shift og GRiD...

I mine øjne er Forza og GT bilsimulatorer - spil hvor man kører i en bil. De ville være gode i en byudgave, så folk kunne øve sig derhjemme inden den praktiske køreprøve. Der mangler bare blinklys og nogle cyklister at tage hensyn til.

Shift og GRiD er racersimulatorer - spil hvor man kører race! Her oplever man dækrøg, fart, brølende motorer, dæk der eksploderer og virkelig kamp om placeringerne!
KongKurs
Niveau 0
 
Indlæg: 29


Indlægaf zuMzArr » 22. jan 2010 16:42

Enig. Derfor ved jeg heller ikke om jeg vil have Forza. :(
Billede
zuMzArr
Niveau 5
 
Indlæg: 883


Indlægaf JohnH » 22. jan 2010 16:43

Vil til dels give dig ret, jeg kan også bedre lide fartfølelsen i Shift, dvs det var indtil jeg købte en Nissan Datsun 510 i Forza 3 og begyndte at voldtune den... nu synes jeg faktisk det er fed at køre ræs i Forza 3 :-)

Men jeg synes at begge spillene har deres fordele og ulemper, og lige nu kan jeg ikke rigtig beslutte mig til hvilket jeg hælder mest til.
JohnH
Niveau 7
 
Indlæg: 5121
By: Eastcoast , Køge


Indlægaf DanishDove » 22. jan 2010 16:51

"Spiller man Forza eller GT føles det hele unaturligt stift og kedeligt. Alting er skarpt og overskueligt, og det føles nærmere som om man kører 50 km/t når man kører 200km/t.."

Det er jo netop det, som gør Forza og GT realistisk og fedt, IMO. ;) Jeg kan sagtens fornemme god racerstemning i Forza, men det er vel smag og behag.

Nu har jeg kun prøvet Shift-demoen, men mit indtryk er, at spillet fungerer dårligt. Jeg kan dog godt lide GRID (mit første bilspil til Xbox 360).
Billede
DanishDove
Niveau 5
 
Indlæg: 1195


Indlægaf carlmlr » 22. jan 2010 17:49

Hvis du vil have power så prøv en vold tunet bil med rwd uden assists.
Og der kommer heller ikke røg bare man trækker hånd bremser i virkeligheden....
Billede
carlmlr
Niveau 5
 
Indlæg: 1277


Indlægaf Firephreakk » 22. jan 2010 18:01

Lollerblades. Jeg overvejede så sent som i går at anskaffe mig et rat, så jeg kunne sætte kæresten foran tv'et med Forza 3 i maskinen, så hun kunne lære at køre. Det minder nemlig også mig om en køre-simulator med alm biler. Der mangler bare, som trådstarter også skriver, trafik, kryds og cyklister.
Billede
Firephreakk
Niveau 6
 
Indlæg: 1331


Indlægaf Rusten » 22. jan 2010 18:11

@KongKurs

Intressant synspunkt. Heldigvis er der mange som deler samme synspunkt som dig. Derved får vi alle dejlig variation af spil fra forskellige spilproducenterne, istedet for kun spil i den ene lejr.

Dog vil jeg også gerne tage diskussionen op med dig, da jeg ikke er helt enige med dig i hvad der er realisme.
Fartfornemmelsen er utrolig svært at få ind i en bilsimulator, da der netop mangler en af de vigtigste faktorer - nemlig G-påvirkningen. Den betyder utrolig meget for virkelighedens fartfornemmelse og er umiddelbart ret svær at simulere. Shift har gjort et godt forsøg på at simulere dette ved at hovedet farer frem og tilbage imens man kører, hvilket faktisk virker ret godt.
Du nævner så også at førerens syn bliver sløret, hvilket jeg absolut synes er en af de meget uheldige ting netop ved netop Shift, da det på INGEN måde er realistisk. Grunden til at ens syn KAN blive sløret i virkeligheden skyldes G-påvirkninger som simpelthen trækker blodet væk fra øjnene, men der skal faktisk ret store G-påvirkninger til. Hvis vi taler biler, så vil du KUN opleve dette fænomen i virkeligheden under acceleration og for at opleve en acceleration som bare giver en lille smule sløring af synet på en gennemsnits person, så snakker vi biler som er nede omkring 3-4 sekunder fra 0-100 km/t.
Sløringen i Shift bliver vildere jo hurtigere du kører, uafhængig af G-påvirkning. Det vil sige når du kører 250 km/t i Shift så kan man slet ikke fokusere på hvad der står på ens instrumentbord. Dette er absolut urealistisk og hvis du nogensinde har prøvet at køre og holde en konstant fart på 250 km/t i virkeligheden, så ved du også at du sagtens kan se klokkeklart hvad der foregår. Det eneste du bemærker er at ting suser hurtigere forbi dig end hvis du kørte med en konstant fart på 80 km/t, da G-påvirkningen er den samme og der ikke er nogen kræft som umiddelbart påvirker dig. Det er simpel fysik.

Faktisk er simulatorer ren fysik og de følger naturens love så vidt muligt.
Uden at gå i detaljer med fysik og lignende ting, så vil jeg faktisk foreslå at du prøver at youtube nogle "hjemme"-videoer fra en bane som Nürburgring. Der findes et hav af dem hvor folk (bla. mig) har taget deres egne nogenlunde hurtige standard biler og filmet indefra imens de kører rundt. Selvom de kører rimelig hurtigt 8-9 minutter (bridge-to-gate) så tror jeg du vil opleve at det ser UTROLIG tamt ud, lige som bilsimulatorene, da man netop også mangler g-påvirkningerne. I bund og grund kan det vel ikke blive mere realistisk end rigtige videoer?

Nu ved jeg heller ikke hvor svær en sværhedsgrad du normalt kører på i de forskellige spil, men hvornår man får hjertebanken er jo forskelligt fra person til person. Der er nogen som får det allerede når de kun skal bruge 2 pedaler, skifte gear 4-5 gange og køre små 402m og så er der andre som først får det når de lægger med hvinende dæk rundt i et sving, på grænsen mellem success og hård beton og så pludselig bagenden beslutter sig for at vil foran forenden af bilen. Det handler sku nok mest om risici og konsekvens om hvorvidt man får hjertebanken. Så er det bare af med handikap-hjælpemidler og udødelighed, hvis du ikke får hjertebanken. :)

En anden ting du kan tænke lidt over er, at nogle køreinstruktører bruger faktisk GranTurismo/Forza til at forklare de forskellige "finurligheder" man kan havne ude i når man kører på bane, udover selvfølgelig at vise og forklare selve banen også.

Jeg vil til hver en tid sige at bilsimulatorer som GranTurismo og Forza er mest realistiske og er klart best til at simulere biler og race mest korrekt.

Shift og GRiD er bare computer spil som indeholder bil-objekter, men de lægger sig ikke særlig meget op af naturens love og kunne sagtens skiftes ud med små rumfly-objekter istedet og så kalde spillet for WipeOut eller lignende. :P
Rusten
Niveau 0
 
Indlæg: 11


Indlægaf URC Fightdogg » 25. jan 2010 08:53

Og super indlæg fra Rusten der, kan vidst ikke forklares/fortælles meget bedre :)

Må indrømme når jeg læser folk som skriver at Shift er realistisk og forza overhovedet intet har med virkligheden at gøre, tænker jeg med det samme, gad vide hvor gamle de er dem der spiller de 2 spil og skriver sådan som de gør...

Og er ikke for at svine nogen er bare jeg tænker om de nogensinde har prøvet at køre bil før..

Men synes Rusten forklare det her super så vil ikke begynde at kaste mig ud i noget han har skrevet :)
Tuner/Painter / Press Sig For Sales Thread
Billede
-=AUTOART - DEFINING THE ART OF SPEED=-
URC Fightdogg
Niveau 4
 
Indlæg: 597


Indlægaf runekc » 25. jan 2010 09:01

Rusten: Enig, godt skrevet :)
runekc
Niveau 4
 
Indlæg: 353
By: Fredericia


Indlægaf bitfreakrus » 25. jan 2010 09:24

Jeg går ud fra alle i tråden spiller med rat og pedaler?
bitfreakrus
Niveau 4
 
Indlæg: 481


Indlægaf runekc » 25. jan 2010 09:25

bitfreakrus skrev:Jeg går ud fra alle i tråden spiller med rat og pedaler?

Jeg gør ihvertfald, Porsche rat fra Fanatec :)
runekc
Niveau 4
 
Indlæg: 353
By: Fredericia


Indlægaf Kossefar » 25. jan 2010 09:32

runekc skrev:
bitfreakrus skrev:Jeg går ud fra alle i tråden spiller med rat og pedaler?

Jeg gør ihvertfald, Porsche rat fra Fanatec :)


Er det så godt som folk siger det er??? Kører du også med gearshift og 3xpedal? :D Overvejer meget om jeg skal anskaffe det istedet for microsoft wheel nemlig. Savner lidt en kobling og en rigtig gearstang. xD

Sry for offtopic.
/Kossefar
Kossefar
Niveau 4
 
Indlæg: 767


Indlægaf URC Fightdogg » 25. jan 2010 11:17

Ja jeg bruger også rat og pedaler, dog fra MS ;) ikke lige penge til Fanatec.... endnu :)
Tuner/Painter / Press Sig For Sales Thread
Billede
-=AUTOART - DEFINING THE ART OF SPEED=-
URC Fightdogg
Niveau 4
 
Indlæg: 597


Indlægaf carlmlr » 25. jan 2010 11:25

hmgwtfbbq shift er bare så realistisk når man spiller med controller og automat gear og forza er total urealistisk fordi der ikke kommer røg nok
Billede
carlmlr
Niveau 5
 
Indlæg: 1277


Re: Racerfølelsen mangler!

Indlægaf URC Fightdogg » 25. jan 2010 14:52

^^^^ :lol: :lol: ^^^^
Tuner/Painter / Press Sig For Sales Thread
Billede
-=AUTOART - DEFINING THE ART OF SPEED=-
URC Fightdogg
Niveau 4
 
Indlæg: 597


Næste

Tilbage til Racing

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron