Xboxlife forum

Mobilt bredbånd med fast ip

Generelt snak om Xbox & Xbox360 hardware og services.

Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf TigerJax007 » 22. jan 2018 14:54

Hej kære Lifere,

Jeg ender om en måneds tid med formentlig at skulle til at spille via mobilt bredbånd, da jeg flytter ud, hvor der kun tilbydes hastigheder på omkring 5/1, hvilket absolut ikke er brugbart når man samtidig gerne vil streame Netflix med videre i 4K.

Jeg har rigtig svært ved at se om der findes udbydere af mobilt bredbånd, som tilbyder fast ip og derved mulighed for åbning af porte. Kender I til nogen? Jeg vil helst på TDC's net, da deres mast ligger 200 meter væk og kun med en mark imellem mast og mig.

Og inden flere af jer begynder at skrive vidt og bredt om, at mobilt bredbånd ikke er optimalt til gaming og lignende kommentarer, så kan I lige så godt spare skrivetiden. Jeg er fuldt ud klar over det - men alternativet er ingen gaming. Så jeg har ikke meget af et valg. Jeg SKAL have mobilt bredbånd - jeg skal bare have det bedste :D
TigerJax007
Skribent
 
Indlæg: 724

+3

Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf Morten Skou » 22. jan 2018 17:57

Det ser lidt ud til, at 3 og Telia i alle tilfælde tilbyder fast IP-adresse, prøv at ring og spørg dem (jeg ville nok selv vælge 3 - har kun dårlige erfaringer med Telia og deres dækning) - det er dog muligvis kun hvis man har en af deres erhvervsløsninger. Den største pakke til private hos 3, er på 350GB data.. de ryger nok relativt hurtigt, hvis du både vil streame 4K og hente spil til din Xbox.

4G data vil ifølge 3 give dig:
4G/LTE upload 4-24 Mbit/s Mbit/s upload
4G/LTE download 8-35 Mbit/s Mbit/s download

Normalt med data/internet fra mobil, så er det jo bygget op på den måde at alle faktisk er bag NAT, så der er mange der deler samme offentlige IP-adresse.

Jeg går ud fra, at du allerede har søgt nettet tyndt efter udbydere som kan levere hurtigere end 5/1 hos dig, ellers er her et par bud:
https://www.hiper.dk/bredbaand
https://www.waoo.dk/fibernet

.. og man kan jo altid få TDC til at grave en fiber ned, hvis bare man vil betale for det :mrgreen: :mrgreen:
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750

+1

Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf BulletEyeDk » 22. jan 2018 18:59

I den forbindelse kan det måske være meget rart lige at dobbeltchecke det enkelte selskabs mobile dækning i det område du skal bo...

F.eks har 3 en mildelst talt ringe dækning her hvor jeg bor...

http://mobil-daekning.dk/
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum


Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf Morten Skou » 23. jan 2018 21:39

BulletEyeDk skrev:I den forbindelse kan det måske være meget rart lige at dobbeltchecke det enkelte selskabs mobile dækning i det område du skal bo...

F.eks har 3 en mildelst talt ringe dækning her hvor jeg bor...

http://mobil-daekning.dk/


Du bor jo også på Bøhlandet :mrgreen:
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750

+1

Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf BECH DK » 25. jan 2018 07:25

https://www.net1.dk/mobilt-bredbaand/
Tilbyder ubegrænset mobilt bredbånd
LIVETAG: II BechDK II


[url=http://www.xboxlife.dk/gamerpoints][img]http://gamercard.xboxlife.dk/bech+dk.jpg[/img][/url]
BECH DK
Niveau 2
 
Indlæg: 180


Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf Kehaan » 25. jan 2018 15:14

Jeg har den bedste erfaring med Telia. Hurtig kundeservice, og så har de en double data service, hvor man betaler 49,- ekstra om måneden og så får double data. Jeg har deres 399 mobiltbredbånd hvor der er 500GB data, og så får de 49,- ekstra har jeg 1TB i alt. Med Telia har jeg fået den bedste dækning med over de 100mbit forbindelse, hvor jeg ikke havde lige så høj ved TDC.
Ring eventuelt til selvskaberne og hør hvor høj forbindelse de regner med måske at kunne leverer på din adresse.
Kehaan
Niveau 5
 
Indlæg: 1182
By: Skælskør


Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf ShumwayDK » 25. jan 2018 16:17

uha den er svær.

Men jeg havde nok valgt at gå med den faste forbindelse på 5/1, hvis den vel at mærke er stabil 5/1.
Tænker er en lang og gammel kobberforbindelse, så det er jo ikke engang sikkert.

Men hvis det er, så er det lige nok til at streame e.g. Netflix i HD, og der er normalt lav latency så online gaming burde heller ikke noget problem, og du ved hvad du har at gøre godt med, og du har ikke forbrugsbegrænsning.

Med mobilt bredbånd ved du reelt ikke hvilken hastighed du har. Hvad hjælper det, at de lover op til e.g. 30 mbit, men når du så skal bruge det samtidigt med alle andre, så er der høj belastning på den mast du er på, så du kun har 2 mbit.
Derudover er der normalt højere latency på mobil bredbånd, og jo mere belastning der er på masten jo højere er latency også, og det er bare ikke godt ved online gaming.

Min praktiske erfaring med lignende brugsmønster ligger godt nok et par år tilbage, så det kan naturligvis være det er bedre i dag.
ShumwayDK
Niveau 5
 
Indlæg: 1093
By: København

+2

Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf BulletEyeDk » 25. jan 2018 16:53

ShumwayDK skrev:uha den er svær.

Men jeg havde nok valgt at gå med den faste forbindelse på 5/1, hvis den vel at mærke er stabil 5/1.
Tænker er en lang og gammel kobberforbindelse, så det er jo ikke engang sikkert.

Men hvis det er, så er det lige nok til at streame e.g. Netflix i HD, og der er normalt lav latency så online gaming burde heller ikke noget problem, og du ved hvad du har at gøre godt med, og du har ikke forbrugsbegrænsning.

Med mobilt bredbånd ved du reelt ikke hvilken hastighed du har. Hvad hjælper det, at de lover op til e.g. 30 mbit, men når du så skal bruge det samtidigt med alle andre, så er der høj belastning på den mast du er på, så du kun har 2 mbit.
Derudover er der normalt højere latency på mobil bredbånd, og jo mere belastning der er på masten jo højere er latency også, og det er bare ikke godt ved online gaming.

Min praktiske erfaring med lignende brugsmønster ligger godt nok et par år tilbage, så det kan naturligvis være det er bedre i dag.


Enig 5/1 burde være rigeligt til xbox gaming, herunder bla. Siege og pCARS2 og ja det vil blive presset med streaming på den linje, men mon ikke det kan gå ?

jeg tror under alle omstændigheder, at en fast kobber forbindelse alt andet lige vil give dig bedre ping tider vs. en mobil forbindelse med svingende belastning... men igen, det er ren gisning...
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum


Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf Theis Jensen » 26. jan 2018 12:39

BulletEyeDk skrev:
ShumwayDK skrev:uha den er svær.

Men jeg havde nok valgt at gå med den faste forbindelse på 5/1, hvis den vel at mærke er stabil 5/1.
Tænker er en lang og gammel kobberforbindelse, så det er jo ikke engang sikkert.

Men hvis det er, så er det lige nok til at streame e.g. Netflix i HD, og der er normalt lav latency så online gaming burde heller ikke noget problem, og du ved hvad du har at gøre godt med, og du har ikke forbrugsbegrænsning.

Med mobilt bredbånd ved du reelt ikke hvilken hastighed du har. Hvad hjælper det, at de lover op til e.g. 30 mbit, men når du så skal bruge det samtidigt med alle andre, så er der høj belastning på den mast du er på, så du kun har 2 mbit.
Derudover er der normalt højere latency på mobil bredbånd, og jo mere belastning der er på masten jo højere er latency også, og det er bare ikke godt ved online gaming.

Min praktiske erfaring med lignende brugsmønster ligger godt nok et par år tilbage, så det kan naturligvis være det er bedre i dag.


Enig 5/1 burde være rigeligt til xbox gaming, herunder bla. Siege og pCARS2 og ja det vil blive presset med streaming på den linje, men mon ikke det kan gå ?

jeg tror under alle omstændigheder, at en fast kobber forbindelse alt andet lige vil give dig bedre ping tider vs. en mobil forbindelse med svingende belastning... men igen, det er ren gisning...


Selvfølgeligt er en fast linje mere stabil, men der er sket meget med mobiltbredbånd. For flere år siden spillede jeg på et 3G modem, og det fungere ofte ok, men heller ikke mere end det. Jeg vil så sige, at hvis du kan få 4G fra den mast der ikke skulle være alt for langt væk, så er ping langt bedre i udgangspunktet end 3G. Min telefon der kører på 4G rammer aldrig over 20 i ping, hvilket jeg mener begynder at være på et acceptabelt niveau, og bedre end hvad jeg har oplevet på gammel kobbernet.
Skærm: LG OLED 55" B7
Lyd: Audio Pro T14 & Bower & Wilkins PX
Konsol: Xbox Series X, PS4 Pro, Switch
Theis Jensen
Niveau 4
 
Indlæg: 505
By: Roskilde


Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf BulletEyeDk » 26. jan 2018 13:16

20 ms ping på et 4G netværk, det er noget bedre end jeg havde forestillet mig... 8)

Hvad med din NAT ?
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum


Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf Theis Jensen » 27. jan 2018 14:32

BulletEyeDk skrev:20 ms ping på et 4G netværk, det er noget bedre end jeg havde forestillet mig... 8)

Hvad med din NAT ?


Nu kører jeg selv med fast linje til min xbox one x i dag, så ved ikke med nat, hvis jeg deler fra min telefon til min xbox, men jeg kan da prøve senere. :)
Skærm: LG OLED 55" B7
Lyd: Audio Pro T14 & Bower & Wilkins PX
Konsol: Xbox Series X, PS4 Pro, Switch
Theis Jensen
Niveau 4
 
Indlæg: 505
By: Roskilde

+1

Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf TigerJax007 » 29. jan 2018 13:03

Tak for alle de gode inputs - jeg må se hvad jeg lander på.
For at svare på nogle af de ting, jeg spurgte om, og som I har berørt:

Telia tilbyder ikke fast ip længere. Kun til firmaer.
Alle firmaers dækningskort påstår at tilbyde høje hastigheder netop der hvor jeg bor jf. dækningskortene.
Net1 tilbyder godt nok net alle de steder, hvor andre ikke kan nå. Men til gengæld meget langsomt.
Det er GAMMELT kobber, så 5/1 er formentlig også ustabil. I øvrigt kræves der min. 20 mbit for 4K streaming.
Jeg er ikke så bange for ping. Værste fald er måske 80, hvilket jeg kan leve med.
Jeg er mere bekymret for hvordan det går med strict eller moderate NAT.

Jeg undersøger vider og skal nok skrive, hvad jeg ender med, og hvordan det så fungerer / ikke fungerer :)

PS: @TheisJensen: Jeg vil da også gerne lige høre, hvordan din NAT ser ud når du får testet :)
TigerJax007
Skribent
 
Indlæg: 724

+2

Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf ShumwayDK » 29. jan 2018 18:15

Jeg prøvede lige at smide min xbox på 4G ved at dele internet på min telefon, og det virkr lovende.
Når jeg tester multiplayer og nat type, så er den for det meste open, men engang imellem melder den dog strict.

Men dette er bare med mobiltelefon uden mulighed for at styre noget som helst. Med en rigtig 4G router hvor du kan styre portforwarding og upnp, så virker det ikke umuligt.

For mig er latency 70-80ms iflg xboxens netværkstest og ca. 30 iflg speedtest.net, men selvom 3 lover op til 30 mbit hos mig, så vil jeg ikke kunne streame 4K, da jeg kun har mellem 5-15 mbit lige nu.

EDIT: Men ikke desto mindre, så melder Amazon Prime app’en at den kører Ultra HD, og billedet ser også sådan ud :)
ShumwayDK
Niveau 5
 
Indlæg: 1093
By: København

+1

Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf BECH DK » 1. feb 2018 11:58

Mener ellers at net1 påstår de levere 4g dækning nu. Jeg har konstant moderate connection når jeg spiller og har ikke oplevet nogen problemer med det.
LIVETAG: II BechDK II


[url=http://www.xboxlife.dk/gamerpoints][img]http://gamercard.xboxlife.dk/bech+dk.jpg[/img][/url]
BECH DK
Niveau 2
 
Indlæg: 180


Re: Mobilt bredbånd med fast ip

Indlægaf TigerJax007 » 1. feb 2018 17:10

BECH DK skrev:Mener ellers at net1 påstår de levere 4g dækning nu. Jeg har konstant moderate connection når jeg spiller og har ikke oplevet nogen problemer med det.


De kører på et særligt net, som kan levere til den seriøse udkant. Bl.a. 40 km ud på havet. Det virker men opnår ikke de samme hastigheder.

Tror jeg prøver TELMORE. TDC har en mast meget tæt på, og der er fuld skrue på 4G. Selv fra en telefon. Så bliver det vel endnu stærkere med en 4G router. Så er spørgsmålet bare det med NAT. Men det må tiden vise :)
TigerJax007
Skribent
 
Indlæg: 724


Næste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster