Xboxlife forum

pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Forum dedikeret til al snak vedr. pCARS, herunder bla. planlægning af løb osv.

Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf Benja190782 » 20. jan 2018 14:21

Jeg vil give dig delvis ret, Brian.
Det er ekstremt afgørende at man griber svingene rigtigt an og dermed undgår små udskridninger, som koster tid.

-men hvis ikke man har det “rigtige” setup til sin bil, så kan du heller ikke altid finde det nødvendige greb og det er alt andet lige grebet der gør dig hurtig. Uden greb er dine talenter som racerkører næsten ligegyldige.

Det er og bliver vigtigt med et setup på bilen der passer til en selv.
Der er jo kæmpe forskel på om du f.eks. skal kæmpe med en bil der understyre ind i svingene frem for en bil der er i perfekt balance og dermed har optimalt greb både ud og ind i svingene.

Der er ingen tvivl om at netop dit talent kan redde mange sekunder selv i den mest uduelige bil. -men prøv at tænk hvor meget ekstra du kunne hive ud af bilen, hvis den var sat perfekt op til din kørestil.

Men det svare lidt til at sætte Michael Schumacher i en Ferrari og så bagefter bede ham gøre det ligeså godt i en Mercedes.

Jeg vil våge at påstå at jeg kan hive mellem 1,0-1,5 sekund ekstra ud af et perfekt setup.
Spiller lige nu: Project CARS 2, DiRT 4, Need for Speed 2015, GTA V, Assetto Corsa og FIFA 18
Benja190782
Niveau 7
 
Indlæg: 2020
By: Frederikshavn

+4

Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf Morten Skou » 20. jan 2018 19:00

Min bedste tid på Long Beach indtil videre, er 1.23.166 ... (lavede 1.22.300 tror jeg i practice), så der er lidt ned ;-)
... men jeg er gået fra 1.30 eller sådan noget i løbet af min træning i dag.
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750

+3

Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf normann » 20. jan 2018 19:21

Jeg har prøvet det setup du har brugt Brian og det passer ikke til min kørestil selv om det setup mæssigt ikke ligger langt fra det jeg selv bruger lige pt. Men jeg piller også ved det og starter forfra 20 gange og køre sjældent mere end 1 til 2 omgange før jeg ændre lidt her og der
Så det er mere rodet , men jeg har ikke tålmodighed til at køre 10 omgange og så ændre en ting desværre
normann
Niveau 4
 
Indlæg: 633


Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf Smolle » 20. jan 2018 19:30

Mit problem er, at jeg ikke forstår alle de ting man kan pille ved. Det kunne man selvfølgelig prøve, at lære, men det er ret overvældende når man er amatør som mig :)

Forud for vores løb på Fuji kørte jeg langt over 50 omgange (tror faktisk jeg var nærmere 100) på banen under samme forhold som vi kørte løbet under i onsdags. Trods det kan man jo tydeligt se på resultatet fra i onsdags, at det ikke gav mig den store fordel ;) Måske det reddede mig fra sidstepladsen, men jeg ved simpelthen ikke hvad det er jeg skal gøre anderledes for, at opnå bedre tider. Det er lidt samme sted jeg er nu på Long Beach. Tror jeg har kørt 30-40 omgange i alt i dag og min bedste tid er nu lige under 1:21. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre anderledes for, at få bedre tider.

Det er ikke fordi, at det her skal lyde som 'tuderi' eller noget. Jeg er bare oprigtig nysgerrig. Man vil jo altid gerne forbedre sig. Måske bremser jeg for sent, eller for tidligt? Måske giver jeg gas for hurtigt ud af svingene eller er for langsom på gassen? Hvordan finder I andre jeres grænser? Er det bare, at prøve at satse helt vildt og hvis det så går galt - så bilen smadrer - så starter I forfra? Det irriterende ved Long Beach er, at hvis du laver bare den mindste fejl, så fører det næsten altid til, at du hamrer ind i en dæk- eller betonmur og smadrer bilen...
Smolle
Niveau 3
 
Indlæg: 296

+3

Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf BoblereN » 20. jan 2018 19:35

Selvfølgelig har setup noget at sige, for mit vedkommende gør justeringer i setup'et mig konsistent. Når jeg træner kører jeg omgang efter omgang på et sted mellem 80-90% for ikke at overkøre bilen, men få alt op i drift temperatur og så leder jeg efter små indikationer på hvor bilen er nervøs eller jeg oplever risiko for at miste bilen... Somregel er det 1-2 steder på en bane der er noget der driller, hvor det er tydeligt at hvis man kan forbedre den situation så kan man komme væsentlig hurtigere og sikkert igennem den del af banen... Jeg mener bare, at har man en bil man egentlig ikke kan pege fingre af kører dårligt (voldsom understyring / overstyring), så henter man altså ikke sekunder ved at smide et nyt setup på bilen, så er det kørerens egenskaber og måden at gribe banen an på der skal forbedres..

Jeg lagde eksempelvis ud med at køre 1.19 / 1.18 på long beach, så pillede jeg lidt ved bremser, dæktryk og lidt for at gøre det hele lidt mere stabilt og kom ned i den lave ende af 1.17... Efterfølgende loader jeg default setup og kan med mere besvær godt komme ned i de lave 1.17... Ergo var det ikke setup justeringer der fik mig derned over en omgang men tværtimod de omgange jeg fik kørt på banen... Justeringer gjorde mig blot i stand til at gøre det stort set omgang efter omgang... :) Men ja, det er jo noget der kan diskuteres til uendelighed...

Jeg ønsker blot at alle får den rigtige oplevelse af project cars... Det er an avanceret simulator hvor justering på en parameter kan have stor indflydelse på bilens performance, og hiver man et nyt setup ned i håb om at køre hurtigere er det som ren lodtrækning for du justerer på så mange variable og måske var du heldig, måske ikke.. En ting er sikkert, du lærer aldrig hvad du med fordel kan skrue på i den situation hvor du har problemer.. Skal du det, skal du kunne se hvor du har udfordringer og hvor du med fordel kan se hvis bilen gjorde sådan kunne du faktisk køre hurtigere... :)

At sætte en racerbil op er jo noget teams har flere ingeniører om der kender hver enkelt komponent helt ned i detaljen..

Jeg er ingen ekspert i at sætte en bil op, men jeg vil aldrig hente et setup og smide ned over min bil... Jeg tror nogle fælles træningssessioner er givet godt ud, og en snak om hvad man evt. kan gøre ved sit problem er givet godt ud :)
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg

+5

Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf BoblereN » 20. jan 2018 19:37

Smolle skrev:Det er ikke fordi, at det her skal lyde som 'tuderi' eller noget. Jeg er bare oprigtig nysgerrig. Man vil jo altid gerne forbedre sig. Måske bremser jeg for sent, eller for tidligt? Måske giver jeg gas for hurtigt ud af svingene eller er for langsom på gassen? Hvordan finder I andre jeres grænser? Er det bare, at prøve at satse helt vildt og hvis det så går galt - så bilen smadrer - så starter I forfra? Det irriterende ved Long Beach er, at hvis du laver bare den mindste fejl, så fører det næsten altid til, at du hamrer ind i en dæk- eller betonmur og smadrer bilen...


Langsomt ind, hurtigt ud... Det er meget simpelt... Og når du prøver at finde grænserne så aldrig overkør bilen... Flyt dit bremsepunkt få meter af gangen og fokuser ikke på mere end 1-2 sving af gangen... Du skal perfektionere hvert enkelt sving og udpege det sving du synes volder dig problemer... Det sving der volder dig problemer skal du arbejde med..

Den typiske fejl jeg ser, at folk der bremser ALT for sent... Jo, de når at bremse så de kan dreje ind i et sving, men de har ingen fart, ingen balance i bilen eller mulighed for at komme godt ud af svinget..
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg

+2

Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf Niki Lauda DK » 20. jan 2018 19:42

SMOLLE:

Du skal først og fremmest glemme alt om at konkurrere med de hurtigste herinde og heller ikke sammenligne dig med dem. Istedet skal du beslutte dig for et emne* til at starte med. Det kan f.eks. være kørelinjer - og så ellers gå på youtube og indtaste ord som 'raceline' 'driving techniques' osv. Men også bruge google og læse om emnet på forskellige racingsider. Der er RIGTIG meget at tage hul på og ingen kan overskue det hele til at starte med. Jeg vil dog anbefale at få nogenlunde styr på de forskellige køreteknikker, for bedre at kunne forstå tuningen, når du når til den del.

Husk også at spørge løs herinde. Der kommer helt sikkert en masse viden på bordet, som vi alle kan drage nytte af når emnerne løbende tages op.


*Forslag til emner:

Ideallinje
Bremseteknik
Hvordan holder man på rattet (emnet er lidt dybere end man tror)
brug af pedaler, (skift imellem gas og bremse - coasting)
overhaling
gearskift

Man kan så kombinere et emne som gearskifte, med justering af gear ratio og på den måde få begge dele ind samme tid. Men spørg løs og så hjælper vi alle sammen til. Jeg fattede intet da jeg startede ud og er nået rigtig langt ved at gøre det jeg har beskrevet her indlægget :-)
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus

+4

Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf Smolle » 20. jan 2018 21:56

Tak for de meget detaljerede indlæg! :) Jeg har netop prøvet, at bremse senere med den formodning, at det ville give mig hurtigere omgangstider hvis jeg kunne bruge mere tid med speederen i bund, men der sker bare præcis det som BoblereN beskriver. Man mister kontrollen og bilen ryger alt for langt ned i fart. Jeg er ret sikker på, at jeg ville kunne forbedre mig væsentligt, hvis jeg blev bedre til, at finde ud af at bremse rigtigt. Det er kun godt halvanden uge siden, at jeg slog 'break line assist' fra, på opfordring af BoblereN, så jeg er stadig i indlæringsfasen hvor jeg prøver, at finde ud hvornår det er optimalt at bremse. Jeg ved ikke om jeg er blevet hurtigere af det endnu, men jeg er helt sikkert blevet meget mere opmærksom, hvilket næppe er en dårlig ting :)

Tror også, at det er meget rigtigt det med, at finde de sving hvor man ikke kommer rigtigt igennem. Jeg har selv prøvet, at skære et sekund af min bedste tid, alene ved at finde ud af, at tage et sving mere optimalt end jeg ellers havde gjort. Det svære er bare, at finde de sving og finde ud af hvordan man tager dem bedre.

Det er ikke fordi jeg forventer, at kunne køre fra de bedste af jer på onsdag, men kan jeg skære et halvt eller et helt sekund mere af min nuværende bedste tid, så vil jeg være kommet langt. Fandt en video på Youtube med en der kørte Long Beach i BMW'en, så jeg så hvordan han kørte den og hvilke gear han kørte i hvornår og synes også det hjalp. Optog også min egen kørsel i dag for, at kunne studere min bedste omgang og se hvad det er jeg bør gør mere af. Ret interessant at se sin egen kørsel igen, når man ikke længere er bag rattet.

Hvis der er nogen af jer, der vil dele jeres kørsel rundt på banen kunne det også være fedt. Jeg er godt klar over, at det måske er "forretningshemmeligheder", så forstår godt hvis I vil holde det hemmeligt ;) Og det med, at optage ens kørsel er også virkelig besværligt! Jeg endte med, at streame til mixer.com og downloade det, men kvaliteten er ret skuffende...
Smolle
Niveau 3
 
Indlæg: 296

+3

Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf Niki Lauda DK » 20. jan 2018 22:19

Benja kom engang med et godt tip:

Kør et offlineløb imod computeren på høj sværhedsgrad og læg mærke til de andres kørelinjer og bremsetidspunkt. Så finder man hurtigt ud af hvordan man kan forbedre sin omgangstid.
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus

+2

Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf normann » 20. jan 2018 22:27

Jeg plejer at kalibrere mine pedaler hver gang jeg starter spillet op ellers blokere bremserne bare jeg næste tænker på at røre bremsen men jeg synes heller ikke det er let at justere sig frem til noget man har tillid til
normann
Niveau 4
 
Indlæg: 633


Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf normann » 20. jan 2018 23:01

Jeg vil da gerne dele men jeg kan ikke finde ud af at ligge det op men får du styr på bremsen og dæk temperatur så er du nået langt, alle dem du ser på Youtube der køre hurtigt bremser også noget senere næsten 100 m. senere end jeg gør
normann
Niveau 4
 
Indlæg: 633


Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf Benja190782 » 20. jan 2018 23:08

Jeg oplever at hvis jeg blot træder bremse-pedalen cirka 60-70% ned, så bremser jeg bedre end hvis jeg bremser 100%.
-og så har jeg en mani med lige at “tappe” speederen lidt under en hård nedbremsning, for at stabilisere bagenden.

Det hjælper ret godt.

Der er så mange teknikker og så mange justeringsmuligheder, at man kan blive helt rundtosset, men synes generelt at PCARS er ret god til, at simulere de ting det handler om i virkeligheden.

Den hurtigste bil er jo som regel den med det bedste vejgreb - og så er det selvfølgelig om til føreren at udnytte det bedst muligt.

Har lige set den video igennem med Yorkie og Baseline Setups, som BoblereN postede.
Der er virkelig nogle gode forklaringer på det hele.
Spiller lige nu: Project CARS 2, DiRT 4, Need for Speed 2015, GTA V, Assetto Corsa og FIFA 18
Benja190782
Niveau 7
 
Indlæg: 2020
By: Frederikshavn

+1

Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf Smolle » 21. jan 2018 09:43

Fandt et sted hvor de skrev, at med G920 rattet (som jeg har), skulle man kalibrere bremsen til, at "full brake" skulle være omkring 40-50, i stedet for, at træde den helt i bund, og så sætte break sensitivity til 35. Dét, kombineret med at slå ABS fra, hjalp mig en del. Blev ikke markant hurtigere på min bedste omgang, men jeg kunne ligge ret stabilt nede omkring 1:21-1:22, hvor jeg uden denne kalibrering lå omkring et sekund langsommere i gennemsnit. Så til dem med G920, som også har problemer, kunne det måske være en ide.

Mit problem er nu, at bilen efter ca. 6-7 omgange bliver markant dårligere til, at bremse. Fra omgang 2-4 kører jeg de suverænt bedste tider, men efter 5. omgang, så begynder bremserne, at blokere og dækkene begynder, at miste greb, hvilket betyder dårligere tider og - værre endnu - at jeg tit ender i væggen. Lagde mærke til, at mine dæk på dette tidspunkt var kommet godt over 100 grader og bremserne lå på 600+ grader. Nu har jeg justeret dæktryk og brake ducts lidt, så mine dæk (efter nogle omgange på fuld styrke) ligger omkring 90 grader og bremserne ligger et sted mellem 400 og 500 grader. Det gør, at de forskellige HUD feedbacks ligger i det grønne område, men synes stadig bilen lider under mistet vejgreb efter de her ca. 5 omgange. Hvor ligger temperaturen for jeres bremser og dæk sådan ca.?
Smolle
Niveau 3
 
Indlæg: 296


Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf BoblereN » 21. jan 2018 10:34

Hvis ikke du allerede kører på hard dæk, så få dem på.. banetemperaturen er jo langt over 40 grader.. dine soft dæk fungerer slet ikke i den varme :)
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg

+1

Re: pCARS 2 - Sæson 1 GTE

Indlægaf Benja190782 » 21. jan 2018 11:11

Ja der skal være en banetemperatur på mellem 20-30 grader før Soft dæk bliver gode.

Er netop kommet ned i de gyldne 1:16 tider på Long Beach nu.

Billede
Spiller lige nu: Project CARS 2, DiRT 4, Need for Speed 2015, GTA V, Assetto Corsa og FIFA 18
Benja190782
Niveau 7
 
Indlæg: 2020
By: Frederikshavn

+2

ForegåendeNæste

Tilbage til pCARS Community

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron