Xboxlife forum

Brændstofberegner

Forum dedikeret til al snak vedr. pCARS, herunder bla. planlægning af løb osv.

Brændstofberegner

Indlægaf Niki Lauda DK » 12. jan 2018 13:51

Eftersom den kommende løbsserie byder på løb, som strækker sig over en bestemt tidsperiode, frem for antal omgange, har jeg lavet to formler til at udregne det samlede brændstofforbrug for et helt løb.

Først og fremmest skal man finde ud af sin gennemsnitlige omgangstid og antal brugte liter pr. omgang, ved at træne på banen og aflæse spillets data !

Når man er nået frem til den omgangstid og brændstofmængde pr. omgang man regner med at kunne køre i gennemsnit hele løbet igennem, kan man bruge formlerne herunder til at fastslå det samlede estimerede brændstofforbrug.

Da man ikke kan gange minutter og sekunder samlet er man nødt til at omregne sekunderne så de kan få en værdi ud fra 1 i stedet for 0.6 (1 minut = 60 sek.)

Hvis vi antager at den gennemsnitlige omgangstid er 1:45,123 piller vi først de hele minutter ud
Dvs. 1 'lægges til side' så der kun er 45,123 tilbage. Sekunder omregnes i formlen herunder:



FORMEL #1

Sekunder x 100 / 60

45,123 x 100 / 60 (45,123 gange 100 divideret med 60) = 75,205

Tallet lægges herefter sammen med antallet af minutter, hvilket vil sige 1+75,205 = 1,75205



Den endelige udregning kommer herunder og vi antager at løbet varer i alt 40 minutter og at brændstofforbruget er 2,3 liter pr. omgang:

FORMEL #2

løbslængde (tid) x Brændstofforbrug pr. omgang / Facit fra formel #1

40 x 2,3 / 1,75205 = 52,509


Så man vil altså bruge 52,5 Liter ud fra beregningerne. Man kan så tilføre lidt mere for en sikkerheds skyld, så man ikke kører tør på sidste omgang. Der kan jo være omstændigheder der gør at man bruger mere i løbet end da man trænede, så jeg ville nok vælge at have 60 Liter fra start. Men det er op til hver enkelt at afgøre.


NB. Hvis nogen spotter en fejl, så sig endeligt til :)
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus

+3

Re: Brændstofberegner

Indlægaf normann » 13. jan 2018 09:18

Super
normann
Niveau 4
 
Indlæg: 633

+1

Re: Brændstofberegner

Indlægaf Niki Lauda DK » 15. jan 2018 19:56

Jeg vil lige tilføje, at hvis man kører hurtigere omgangstider, så stiger brændstofforbruget også, fordi man kører en længere distance på de 40 minutter.

Desuden skal man huske at det er estimerede tal man putter ind i formlen OG at jeg derfor ikke vil holdes ansvarlig for hvad folk fylder i tanken !

NB: hvis nogen vil træne sammen, er jeg på nu og nogle timer frem.
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus

+1

Re: Brændstofberegner

Indlægaf BulletEyeDk » 15. jan 2018 20:58

Niki Lauda DK skrev:Jeg vil lige tilføje, at hvis man kører hurtigere omgangstider, så stiger brændstofforbruget også, fordi man kører en længere distance på de 40 minutter.

Desuden skal man huske at det er estimerede tal man putter ind i formlen OG at jeg derfor ikke vil holdes ansvarlig for hvad folk fylder i tanken !

NB: hvis nogen vil træne sammen, er jeg på nu og nogle timer frem.


Virker beregneren kun med "almindelige" benzinslugere, eller har du en specielt til f.eks hybridbiler, hvis man ka' li' en tur i sådan en engang imellem :lol: :lol:
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum

+2

Re: Brændstofberegner

Indlægaf Niki Lauda DK » 15. jan 2018 21:36

Så skal du muligvis bruge en usb elmåler istedet for. Men det tænker jeg du har meget mere erfaring med end jeg har :mrgreen:
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus

+1

Re: Brændstofberegner

Indlægaf Chokofanten » 16. jan 2018 13:09

BulletEyeDk skrev:
Niki Lauda DK skrev:Jeg vil lige tilføje, at hvis man kører hurtigere omgangstider, så stiger brændstofforbruget også, fordi man kører en længere distance på de 40 minutter.

Desuden skal man huske at det er estimerede tal man putter ind i formlen OG at jeg derfor ikke vil holdes ansvarlig for hvad folk fylder i tanken !

NB: hvis nogen vil træne sammen, er jeg på nu og nogle timer frem.


Virker beregneren kun med "almindelige" benzinslugere, eller har du en specielt til f.eks hybridbiler, hvis man ka' li' en tur i sådan en engang imellem :lol: :lol:


Du kører bare en tur i din elbil. :wink:
Chokofanten
Niveau 4
 
Indlæg: 414
By: Randers

+1

Re: Brændstofberegner

Indlægaf ShumwayDK » 16. jan 2018 18:52

Og så var det lige at det gik op for mig at vi kører på tid i den kommende sæson :lol:

Jeg har regnet dit eksempel efter, på den måde jeg ville beregne det, og vi kommer da frem til samme resultat, så enten er dine formler rigtige eller også er vi begge ikke gode til regning. :D

Måden jeg regner brændstof ud på, når det er på tid er (synes jeg) simplere.
(Løbstid i sek) / (omgangstid i sek) * (brændstofforbrug pr omgang)
Så med udgangpunkt i dit eksempel:
De første 2 er hurtig hovedregning: 40 minutter er 2400 sekunder og 1:45.123 er 105,123 sekunder

Og så ser regnestykket således ud:
2400/105,123*2,3 = 52,509 L
ShumwayDK
Niveau 5
 
Indlæg: 1093
By: København

+5

Re: Brændstofberegner

Indlægaf Niki Lauda DK » 17. jan 2018 23:33

Ja din metode er da noget nemmere. Jeg har nu heller aldrig pralet af mine matematiske kundskaber og tænkte nok der var en, som var kvikkere end mig der kunne forsimple udregningen. Men fedt, så kan vi da om ikke andet dobbelttjekke om resultaterne er ens, hvis der skulle være tvivl :-)
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus


Re: Brændstofberegner

Indlægaf BoblereN » 18. jan 2018 08:22

ShumwayDK skrev:Og så ser regnestykket således ud:
2400/105,123*2,3 = 52,509 L


Sådan regner jeg det også ud :) Du er meget stabil i dine omgangstider 105,123 sekunder!
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg



Tilbage til pCARS Community

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster

cron