Xboxlife forum

MOD: Thrustmaster TX Køling

Forum dedikeret til al snak vedr. pCARS, herunder bla. planlægning af løb osv.

MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf BoblereN » 23. jan 2017 22:09

Jeg kan simpelthen ikke få nok FFB ud af mit thrustmaster tx, og har i den forbindelse gået i kast med at optimere kølingen af FFB motoren.

Første etape i dag, adskillelse og klargøring af ny blæser.

Jeg har efterfølgende søgt info på den eksisterende blæser, og det viser sig den kører med 3000 rpm og leverer et luftflow på ca. 20 m3/h.
Blæseren jeg vil erstatte den med kører med 2000 rpm og leverer i omegnen af 50 m3/h, så forhåbentlig kan jeg fjerne noget mere varme fra motoren.
TX motoren fungerer således at den er udstyret med en intern thermostat der sikrer den ikke overopheder... Så kører du med høj styrke i FFB, kan du godt risikere og den automatisk justere FFB styrken ned når motoren bliver varm, og stille kommer igen for senere og aftage pga. varme...

Første skridt er selvfølgelig at sikre en god hjælper, det blev sønnike i denne omgang :)
Billede

Der skal fjernes lidt skruer og derefter kan coveret vippes af.. Der sidder et par modhager man lige skal presse lidt på før det "klikker" af... Jeg tager lidt billeder af det når jeg samler det igen.
Her ses TX basen uden cover, med den fabriksmonterede køler på 60x60x15mm:
Billede

Køleren er monteret med 2x skruer der let fjernes og 12V forsyningen er via et 2-polet molex stik på printkortet. Nem adgang med en lille tang.
Billede

Af med køleren og så ser basen således ud, længere nåede jeg ikke for den nye blæser kommer først med posten i morgen :)
Billede
Billede

Der skal modificeres lidt for at montere den nye blæser, da den er større. 80x80x25 og leveres med 3pin molex.
Blæseren virker fint til 2 pins, den eneste forskel fra 2 til 3 pins er den sidste ledning er tilbagemelding med omdrejningerne, og det er ikke nødvendigt.
Jeg vil forsøge at få plads til den uden at skulle ødelægge eller modificere noget intern i basen, så man nemt kan smide den gamle køler i såfremt basen måske skal til service :)

Mit valg er faldet på en Noctura NF A8 FLX http://noctua.at/en/products/fan/nf-a8-flx
Til dem der ønsker en mindre modificering kan NF A6 FLX anbefales, den er kun lidt "tykkere" end den eksisterende, og passer derfor direkte på det eksisterende beslag.. Du skal blot have lavet konverteringen fra 3pin molex til 2 pins, og her findes der adaptere..

NF A6 FLX Airflow 29,2 m3/h... En forøgelse på 50% i forhold til original.
NF A8 FLX Airflow 50,4 m3/h... En forøgelse på ca. 150% i forhold til original. Udfordringen bliver at få "guided" luften hen omkring FFB motoren optimalt med denne, kva den større byggestørrelse.
Senest rettet af BoblereN 23. jan 2017 22:16, rettet i alt 1 gang.
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg

+5

Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf mnygaard89 » 23. jan 2017 22:14

Spændende projekt, og tillykke med den lille ny, det fik jeg vidst aldrig sagt :D
mnygaard89
Niveau 2
 
Indlæg: 175
By: Ørsted


Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf BoblereN » 23. jan 2017 22:22

Tak for det :)
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg


Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf Cena » 24. jan 2017 09:35

Syntes det er sjovt at læse om når folk modder. Jeg har ikke selv mod på det, for ved jeg får ødelagt noget :p
Men det bliver spændende at se hvor stor effekten bliver og om det er en "game changer". Det ville være fedt hvis det gjorde den aldrig ville skrue ned.

Hvad er dine egne forventninger? :)

Ja og tillykke med knægten :)
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 5325
By: You can't see me!


Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf BoblereN » 24. jan 2017 10:40

Tak for det :)

Jeg forventer selvfølgelig at jeg kan fravige thrustmasters anbefalinger om at skrue ned for FFB styrken i project cars og assetto corsa. Således at alt kan komme op på 100% og jeg efter et endurance løb på et par timer ikke længere kan mærke mine arme :lol:
Ej lad os se... Forhåbentlig kan jeg komme til at køre med den styrke jeg foretrækker uden at skulle blive påvirket af den interne regulator der nedjustere styrken pga. temperatur :)

Jeg oplever specielt på Spa Francorchamps at motoren bliver hårdt belastet, så det bliver testbanen... Den sidste del af banen byder på mange lange sving, hvor motoren kommer på arbejde uden pauser...
I det øjeblik min base skruer ned fra styrken føles det som om jeg mister kontakten mellem asfalten, og jeg kan ikke længere mærke om jeg er på kanten af hvad dækkene kan klare, om jeg overstyrer eller understyrer.. Det føles som om forankørende har tabt bundkarret og der er olie udover hele banen :) styrtøjet bliver let som bare pokker..
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg


Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf normann » 24. jan 2017 16:52

Spændende og tillykke med den lille ny ,men jeg synes ikke jeg kunne få øje på køredraten eller den er måske til vask
normann
Niveau 4
 
Indlæg: 633


Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf normann » 24. jan 2017 16:53

Blæser den på motoren eller suger den ud
normann
Niveau 4
 
Indlæg: 633


Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf BoblereN » 24. jan 2017 17:41

Den blæser frisk luft på motoren, men i princippet kunne den ligeså godt suge.. da den så ville suge frisk luft ind fra modsatte side... Hvilket måske gav bedre mening så flowet ville komme omkring større dele af motoren.. Hvad tænker du? I stedet for at skabe en turbulens ved at blæse ind i motoren...

Edit: Jeg tror dog, hvis den skal "suge" at det kræver en form for guide til at sikre luften bliver suget forbi motoren.
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg


Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf normann » 24. jan 2017 20:06

Jeg ved det ikke helt rigtigt ,men som det sidder var det nok bedre at den blæste luft ud ,da der ikke rigtig er noget
Styring på luften.
Hvor langt sidder blæseren fra
normann
Niveau 4
 
Indlæg: 633


Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf normann » 24. jan 2017 20:20

Er der mulighed for og plads til at sætte den på den anden side af motoren, på bilderne ser det ud som om du sætte
et beslag der hvor motoren er skruet på den store plade så kunne du få blæseren noget tættere på motoren og så bibeholde den på den anden side til at blæse ud af siden
normann
Niveau 4
 
Indlæg: 633


Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf JohnH » 24. jan 2017 20:49

Det vigtigste er nok at få luft ind og ud af kabinettet og hen over motorens køleribber. Jeg har rodet meget med tunede rc-elbiler, der skal man være lidt kreativ for at få køling nok, især på varme dage.
JohnH
Niveau 7
 
Indlæg: 5121
By: Eastcoast , Køge


Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf normann » 26. jan 2017 22:45

Hej hvordan går det med udluftningen , jeg tænkte på om du kan nå at se ,ratstammen sidder i lejer eller plastik bøs
Mvh teddy
normann
Niveau 4
 
Indlæg: 633


Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf BoblereN » 27. jan 2017 10:34

Det går stille og roligt :) Jeg har den nye blæser i, men pga. pladsmangel sidder den i min optik på en ikke optimal måde. Jeg har testet i sammenhængende 10 minutter på Spa med 100% feedback i Asetto Corsa uden nogen derating af FFB styrken. Efter testen, da coveret ikke var monteret fast med skruer, vippede jeg det hurtigt af og mærkede at motoren faktisk er brænd varm. Så varm at hvis man holder fingeren på den i mere end et par sekunder så brænder man sig.
Det underlige er, at jeg på intet tidspunkt synes at kunne mærke varm luft ud af basen. Jeg mistænker lidt luften står lidt turbulent inde i basen og ikke rigtig blive udskiftet.

Næste step er at jeg låner et måleudstyr med 10 temperatur-sensorer, som jeg placerer hele vejen rundt om motoren.. Så monterer jeg den eksisterende motor og logger en trend over 30 minutter.. Bagefter monterer jeg den nye og laver samme analyse og trend og til sidst ligger jeg dem oveni hinanden for at se om der reelt er en temperaturforbedring omkring motoren.. Ellers overvejer jeg at lave nogle stag så selve coveret bliver løftet, og der kommer en større åbning til at suge luft ind af, og dermed et mindre tryktab... har også overvejet en løsning med to 60x60 blæsere, så der bliver blæst mest mulig luft direkte på motorens køleribbe.

Jeg kan tjekke ratstammen senere i dag, umiddelbart kan jeg kun se den går inde i et plastik hus, om der inde i huset er lejer eller plastikbøsninger ved jeg ikke lige pt.
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg


Re: MOD: Thrustmaster TX Køling

Indlægaf normann » 27. jan 2017 11:55

Ja der er nok ikke nok udskifning af luften og det er slet ikke styret ,det skulle nok være lidt ala en laptop
normann
Niveau 4
 
Indlæg: 633



Tilbage til pCARS Community

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster