Xboxlife forum

GT3 Opsætning af biler

Forum dedikeret til al snak vedr. pCARS, herunder bla. planlægning af løb osv.

GT3 Opsætning af biler

Indlægaf BoblereN » 6. maj 2016 12:38

Hej alle medkørere :)

Jeg har fået den tossede idé at starte denne tråd, hvor vi forhåbentlig kan få bilerne tættere på hinanden igennem ændring af setups og vi måske vil kunne komme frem til at bredere felt af forskellige biler i GT3 serier/løb.

Formålet er, at den der ønsker at gøre en bil konkurrencedygtig eller blot forbedre dens setup kan have data at sammenligne med.

For at gøre det muligt at sammenligne bliver vi nødt til at træne under samme forhold såsom: Bane, vejr, tidspunkt, tire wear, fuel consumption.

Derfor foreslår jeg at vi i fællesskab udvælger en bane til optimering af basic setups.
Jeg har selv brugt Catalunya GP udgaven, ulempen er banens længde da det godt kan kræve nogle omgange at ramme en fornuftig omgang, men jeg synes den byder på de mest gængse udfordringer der kan vise en bils svagheder:

- Sving 1-2: kombination hvor indgangen til sving 1 er altafgørende for hastigheden igennem sving 2 og hen mod sving 3. (Her kan også testes fast bump + fast rebound hvis man er til at køre helt oppe på kerben.
- Sving 3: Et hurtigt langt højresving med svag negativ hældning. God til at teste balancen i bilen i højhastighedssving. Downforce kan justere meget på bilens egenskaber igennem et sådan sving.
- Sving 4: Et bredt 180 graders sving opadgående hvor understyring mærkes tydeligt da vægten ligger bag i bilen, overstyring ved acceleration ud af apex kan også hurtigt mærkes her. God til justering af weight balance
- Sving 5: Balancen i bilens nedbremsning afprøves, da banen har en svag negativ hældning og man har tendens til at bremse mens man drejer... God til justering af brake balance og pressure og det mekaniske vejgreb da svinget tages ved lav hastighed..
- Sving 6: Ikke meget man kan afprøve her
- Sving 7-8: Mellemhastigheds svingkombination hvor det meste afhænger af balancen i bilen og ikke downforce
- Sving 9: Hurtigt sving hvor downforce kan betyde en del og vægten flyttes i bilen da svinget er op over en bakketop.
- Sving 10: Hård nedbremsning ud af lige vej, her kan eksperimenteres med at track-brake også god til justering af brake bias, pressure og brake mapping...
- Sving 11: God til justering af bilens egenskaber over kerbs
- Sving 12: Langt 180 graders sving hvor man også nemt udsætter balancen i bilen ved for meget throttle.
- Sving 13-14-15: hænger lidt sammen, og her kommer selvfølgelig en velkendt god chikane :)
- Sving 16: Endnu et højhastighedssving hvor man har mange kræfter til rådighed, balancen udsættes igen med stor sandsynlighed for overstyring ved et ikke balanceret setup


Nå.. Men jeg tænkte vi så kunne poste tider og så kan man vel bare prikke hinanden på skulderen hvis man ønsker at prøve setup... eller spørge ind til de problemer man måske kunne have og som man gerne vil justere sig selv ud af :)

Jeg tænker vi kan opdatere øverste tråd med de tider og setups der bliver kastet ind med lidt få kommentarer... Jeg har forsøgt mig med Chevrolet Corvetten C7.R GT3
Vi kunne også bare bruge pcars siden og smide tiderne derind :)

CAR: Chevrolet Corvette C7.R
FASTEST LAP: 01.44.815
SETUP OWNER: BoblereN
COMMENTS: Bilen kræver en virkelig god balance mellem forende og bagende.. Lidt for meget greb foran og du smider bagenden af fordi du vil styre bilen for hårdt ind i svingene... Omvendt får bilen meget svært ved at styre ind i svingene... Mener at være kommet frem til en fornuftig balance..
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg

+2

Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf BoblereN » 6. maj 2016 12:41

Til sammenligning kan jeg se min bedste tid under sidste løbsserie i Z4'eren var 1.43.9... Corvetten er ca. 1 sekund bagefter.. Mener godt at kunne hente 0.5 sekunder ved at begynde at blive meget specific i setup til banen... Men tænker idéen var at få lavet et godt basis setup

Ovenstående svarer til at corvetten er 0,8% langsommere på banen
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg

+1

Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf Chokofanten » 7. maj 2016 08:18

Jeg har brugt den samme bane til at teste gt3 bilerne.
Jeg tænkte, at når de bruger den i formel 1, så kan jeg også.
Jeg har kørt fornuftige tider i BMW og Aston Martin.
Mercedes kan jeg ikke få helt derned, om det er pga. deres vægt, for jeg synes de er lang tid om at komme i fart efter de sving, hvor hastigheden sættes markant ned.
Ruf'en havde jeg svært ved at styre bagenden på, men efter nogle justeringer kan jeg godt køre den uden udskridninger, men det koster så på tiden.
Jeg har stort set kun brugt standard setup, undtagen Rufen.
Audi har jeg ikke prøvet endnu.
Corvetten heller ikke, men det er nok fordi jeg ikke har købt pakken endnu.
Ser frem til næste sæson.

Mvh.
Kim

PS. De tider som BoblereN kommer med, kan jeg ikke sammenligne mig med, men BMW fik jeg ned i 1.46.xxx
Chokofanten
Niveau 4
 
Indlæg: 414
By: Randers


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf Niki Lauda DK » 7. maj 2016 08:49

Tænker du at vi poster de specifikke indstillinger som f.eks dæktryk, radiator, downforce front/rear osv. Eller er det ment som en slags guide til hvordan folk hver især kan opnå en balanceret bil i forhold tilegen kørestil ?
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf dalingo » 17. jun 2016 22:05

Jeg synes generelt jeg har har problemer med at Z4'eren overstyrrer når jeg accellererer kraftigt ud af meget langsomme sving (hårdnål). Hvad er det første i ville pille ved for at kurrere det?
dalingo
Niveau 4
 
Indlæg: 411


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf Nygaard » 17. jun 2016 22:10

dalingo skrev:Jeg synes generelt jeg har har problemer med at Z4'eren overstyrrer når jeg accellererer kraftigt ud af meget langsomme sving (hårdnål). Hvad er det første i ville pille ved for at kurrere det?


Prøv at kør din accelerations diff mod venstre, evt en værdi på 10, og så juster op/ned derfra.
Nygaard
Niveau 6
 
Indlæg: 1944

+1

Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf BoblereN » 18. jun 2016 07:13

Jeg ville nok vente lidt med at bruge differentialet lidt endnu da den vil overføre kraft til det hjul der ikke er effektivt i svinget.

Jeg ville hellere forsøge at komme problemet til livs med indstillingerne i suspension såfremt du allerede har fået styr på dæktryk :)

Du kan løfte forenden lidt, eller modsat sænke bagenden... Sørg dog for at forenden er lavere end bagenden.. Baserer på mm.
Derudover vil jeg kigge på bagerste spring rate. Gør den blødere eller modsat forreste fjedre hårdere
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf dalingo » 19. jun 2016 13:16

Løftede forenden og gjorde fjedrene bagpå blødere. Det hjalp! Tak
dalingo
Niveau 4
 
Indlæg: 411

+1

Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf BulletEyeDk » 20. jun 2016 07:39

Så lige den her guide, helt tilfældigt postet på Project Cars DK gruppen på facebook, den giver et godt overblik over hvilke problemer man kan løse rent setupmæssigt og i hvilken rækkefølge man kan prøve sig frem:

Billede
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum

+1

Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf mrnybroe » 20. jun 2016 07:51

dalingo skrev:Løftede forenden og gjorde fjedrene bagpå blødere. Det hjalp! Tak

Det med at gøre de blød bagpå, det hjælper faktisk en del.
Havde problemer med Cadillac og Corvette og efter denne lille ændring, så oplevede jeg at bilen var nemmere at kontrollere
mrnybroe
Niveau 4
 
Indlæg: 439
By: vejle


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf BoblereN » 20. jun 2016 08:19

Det er en fin guide.. Den mangler bare corner entry oversteer :)
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf BulletEyeDk » 20. jun 2016 08:36

ikke noget jeg aner noget om, jeg har bare tyvstjålet den fra Project Cars DK gruppen på facebook :mrgreen:
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf KemmeR89 » 20. jun 2016 18:28

Hold da op hvor jeg synes jeg er lost i alt det opsætning
KemmeR89
Niveau 1
 
Indlæg: 59
By: Ørsted


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf Niki Lauda DK » 20. jun 2016 18:29

Jeg fandt BulletEye's skema i en højere opløsning: http://forum.projectcarsgame.com/attach ... 80&thumb=1

- Og tak i øvrigt. Det gjorde det lige meget lettere at finde ud af hvordan man justerer ind :mrgreen:
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus


Re: GT3 Opsætning af biler

Indlægaf Niki Lauda DK » 20. jun 2016 18:34

BoblereN skrev:Det er en fin guide.. Den mangler bare corner entry oversteer :)


Har lige kigget lidt efter noget og det jeg umiddelbart kunne finde angående Corner Entry Oversteer er bare at flytte vægten på bilen. Men du har sikkert en smartere løsning hvis jeg kender dig ret :)
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus


Næste

Tilbage til pCARS Community

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron