Xboxlife forum

Valg af TV - 50 eller 100hz?

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Valg af TV - 50 eller 100hz?

Indlægaf ComputedKM » 9. mar 2015 09:25

Hej!

Jeg er i skrivende stund på jagt efter et nyt TV, og jeg har nu fundet 2 fladskærme fra SONY, men jeg er i tvivl om hvilket, der er bedst til prisen.

SONY 50" 3D SMART TV, 5.999 kr: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... kdl50w805b

SONY 48" SMART TV, 3.799 kr: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... kdl48w605b

Forskellen på de to er, at det dyre til 5.999 kr er 2 tommer større, har 3D og 100 hz i stedet for 50. Personligt er jeg ligeglad med 3D funktionen, men jeg er i tvivl om hvor meget forskel man kan se på billedet med 100 hz og om det er de ekstra penge værd?

TV'et skal bruges til gaming, film og fodbold - til sidstnævnte har jeg hørt, at 100 hz skulle være ekstra godt, da det gør bevægelse mere flydende. Derudover kunne jeg også læse ved et tidligere indlæg herinde, at man skal se efter input lag, når man ønsker at bruge TV'et til gaming, men jeg kan ikke finde dette punkt under specifikationer for de to skærme. Er der en herinde, der ved hvor dette kan findes?

Hvis man foreslag til andre skærme på samme niveau, er man også mere end velkommen til at skrive. :-)
ComputedKM
Niveau 1
 
Indlæg: 60
By: Silkeborg


Re: Valg af TV - 50 eller 100hz?

Indlægaf Mike JezZ » 9. mar 2015 10:29

Mit TV er vidst selv under 100 hz, men hvis det er et ordentligt TV - hvilket det formentligt er, er der vidst en funktion der kan lave noget billedoptimering, så den laver en slags falsk hz eller hvad man skal kalde det. Mit eget TV i stuen har det, da TV med høj hz er utroligt dyre. Jeg har et 32 tommer højt hz fjernsyn i soveværelset, og jeg kan ærlig talt ikke se forskel på de to mht hertz.

De fleste TV har også "Spiltilstand", der neutralisere input lag m.m. Det skal man dog selv huske at slå til de fleste tilfælde :)
Billede
Mike JezZ
Niveau 7
 
Indlæg: 2870
By: Jægerspris


Re: Valg af TV - 50 eller 100hz?

Indlægaf BHFanatic » 9. mar 2015 11:06

Det er jo ligemeget da en konsol er begrænset til de 60hz.
Hvis du spiller pc så vil du gerne spille på en 144hz skærm istedet for den 60hz.Så det er mere input lag du skal holde øje med nå du køber tv.Jeg har sådan en leo bodnar tester til input lag, hvis du bor i nærheden er du velkommen til at låne den.
Xbox 360 Slim 250GB|Xbox One 500GB + 4TB HDD|Xbox One Elite 1TB
BHFanatic
Niveau 4
 
Indlæg: 552
By: Næstved


Re: Valg af TV - 50 eller 100hz?

Indlægaf JohnH » 9. mar 2015 13:12

ComputedKM skrev:Hej!

Jeg er i skrivende stund på jagt efter et nyt TV, og jeg har nu fundet 2 fladskærme fra SONY, men jeg er i tvivl om hvilket, der er bedst til prisen.

SONY 50" 3D SMART TV, 5.999 kr: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... kdl50w805b

SONY 48" SMART TV, 3.799 kr: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... kdl48w605b

Forskellen på de to er, at det dyre til 5.999 kr er 2 tommer større, har 3D og 100 hz i stedet for 50. Personligt er jeg ligeglad med 3D funktionen, men jeg er i tvivl om hvor meget forskel man kan se på billedet med 100 hz og om det er de ekstra penge værd?

TV'et skal bruges til gaming, film og fodbold - til sidstnævnte har jeg hørt, at 100 hz skulle være ekstra godt, da det gør bevægelse mere flydende. Derudover kunne jeg også læse ved et tidligere indlæg herinde, at man skal se efter input lag, når man ønsker at bruge TV'et til gaming, men jeg kan ikke finde dette punkt under specifikationer for de to skærme. Er der en herinde, der ved hvor dette kan findes?

Hvis man foreslag til andre skærme på samme niveau, er man også mere end velkommen til at skrive. :-)


Jeg har det første du linker til og det har noget af det laveste inputlag på noget tv. Bruger det til spil, film og alm tvkigning, og har kun været supertilfreds med det, ingen lag i bevægelse overhovedet, uanset hvad der bliver smidt på det og billedet står super godt, næsten så godt som på mit sidste Panasonic Plastma tv.
JohnH
Niveau 7
 
Indlæg: 5121
By: Eastcoast , Køge


Re: Valg af TV - 50 eller 100hz?

Indlægaf palnatoke » 9. mar 2015 17:21

Jeg har også det første tv du linker, og er enig med JohnH. Jeg kan overhovedet ikke mærke input lag på det.

Billedkvaliteten er også lækker, hvis man ser blu ray på sin Xbox one.

Til gengæld er lydkvaliteten noget nær ubrugelig i de indbyggede højtalere, men så købte jeg en Yamaha Yas-101 soundbar, hvilket fungere super skønt :)

Jeg ved godt det ikke svarer på om det kan betale sig at give de ekstra penge, kontra det billigere tv, men jeg garantere dig i hvert fald for at du bliver glad for 50" tv'et :)
palnatoke
Niveau 6
 
Indlæg: 1756
By: Odder


Re: Valg af TV - 50 eller 100hz?

Indlægaf ComputedKM » 9. mar 2015 20:44

Tak for svar! :-)

Efter at have været en tur nede i butikken, og læst jeres kommentarer, er jeg blevet enig med mig selv om, at det er 50 tommer TV'et, der passer bedst til mine behov. Så den vil jeg glæde mig til at gå ned og hente i morgen! :D

Endnu engang tak for deling af viden og erfaring - det har været med til at gøre beslutningen nemmere!
ComputedKM
Niveau 1
 
Indlæg: 60
By: Silkeborg


Re: Valg af TV - 50 eller 100hz?

Indlægaf palnatoke » 9. mar 2015 22:01

Jeg håber du bliver tilfreds :)
palnatoke
Niveau 6
 
Indlæg: 1756
By: Odder


Re: Valg af TV - 50 eller 100hz?

Indlægaf JohnH » 9. mar 2015 22:08

palnatoke skrev:Jeg har også det første tv du linker, og er enig med JohnH. Jeg kan overhovedet ikke mærke input lag på det.

Billedkvaliteten er også lækker, hvis man ser blu ray på sin Xbox one.

Til gengæld er lydkvaliteten noget nær ubrugelig i de indbyggede højtalere, men så købte jeg en Yamaha Yas-101 soundbar, hvilket fungere super skønt :)

Jeg ved godt det ikke svarer på om det kan betale sig at give de ekstra penge, kontra det billigere tv, men jeg garantere dig i hvert fald for at du bliver glad for 50" tv'et :)


Ja jeg glemte også lige det med lyden, kan man dog sagtens leve med, har også et lille surroundanlæg til film og spil.

Smarttv virker forresten også godt på det, man kan let vise billeder, video og linke youtube m.m. op på det.

Det eneste negative jeg kan komme på, er at det er lidt langsomt til at starte op når det har stået i 'dvale' , men der går kun et par minutter så kører det , det vænner man sig til og sparer en masse strøm :D
JohnH
Niveau 7
 
Indlæg: 5121
By: Eastcoast , Køge


Re: Valg af TV - 50 eller 100hz?

Indlægaf Theis Jensen » 9. mar 2015 23:02

Min lillebror har w605, jeg selv har w805. Til de priser ville jeg dog tage w605 altså 48 tommeren.
Skærm: LG OLED 55" B7
Lyd: Audio Pro T14 & Bower & Wilkins PX
Konsol: Xbox Series X, PS4 Pro, Switch
Theis Jensen
Niveau 4
 
Indlæg: 505
By: Roskilde


Re: Valg af TV - 50 eller 100hz?

Indlægaf Krisgebis » 9. mar 2015 23:26

Du kan få storebroderen (W805B) for samme pris som W705B i Elgiganten og Sony Store (Sony Store giver 4års garanti på nogle modeller, måske er TVet iblandt) og ellers har Vupti det til 5699.
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2965138/ ... 805&sort=4
Krisgebis
Niveau 7
 
Indlæg: 2034



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron