Xboxlife forum

Xbox One Hardware - more than meets the eye

Generelt snak om Xbox & Xbox360 hardware og services.

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf Theis Jensen » 13. feb 2015 15:58

cigi silk skrev:Hvordan kommer vi så til at se Avatar lignende grafik, herunder 4K - der dog er det der betyder mindst i forhold til den oplevede grafik efter min mening og i øvigt Brad Wardell der taler om lyskilder!

Der er to afgørende punkter som vil gøre det muligt. DX12 og HSA!
O så naturligvis de hardware elementer som DX12 kræver og som er i Xbox one = FULL DX12!

HSA
Er nøglen til effektivt at integrere offloading chips. Har jeg nævnt de 50 CU som MS tidligere har sagt de har integreret i Xbox One. HSA i sig selv viser i test en 2.3 gange forbedring med en 2.4 gange lavere energi forbrug.

Heterogen System Architecture er et sæt af funktioner, der definerer et system arkitektur, som har til hensigt at lette udbredelsen heterogene computing, dvs. drift af systemer, som indeholder en række behandlingsenheder (CU), CPU'er, GPU'er, DSPs og / eller enhver anden form for ASICs. Hvor har vi før hørt om DSP (Tensilica) og FPGU. Gå om til starten af tråden så vil du kunne se hvad der menes hermed.

Her er situationen uden HSA
Billede
Og her er det ved brug af HSA
Billede

En anden vigtig funktioner i HSA definerer et samlet virtuelt adresse rum, hvor GPU'er traditionelt har deres egen hukommelse, adskilt fra de vigtigste (CPU) hukommelse, kræver disse enheder til at dele sidetabeller så enheder kan udveksle data ved at dele pointere. Dette skal understøttes af brugerdefinerede hukommelse forvaltningsenheder Hele formålet med HSA er at sikre at der ikke opstår nogen Bottlenecks og at der kan laves ægte multitasking, og at flere Compute units kan regne på de samme data bare ved at flytte pointeres og ikke memory.


DX12
Vi har allerede set hvad DX12 gør ved DRAW CALLS som er afgørende for fornuftige framerates, men med de nye muligheder for graphic rendering, som Ray Tracing bliver lige så afgørende for GPU'en. Men for lige at tage det lidt ad gangen.

Mindre punkter som viser dybden i det som MS har været i gang med og hvor mange områder som berøres[/b]


Vi har nu med DX12 og en CPU'en optimering som fjerner CPU som værende den begrænsende faktor til, hvad GPU / andre processorer kan fodres med. Husk MS har sagt at der er 50 CU i XBOX One.

Vi har GPU optimeringer / nye "render modes", som indføres med Dx12 herunder Ray Tracing og Mega textures. Og ja de kunne laves før, men her taler vi om at det vil være hardware understøttet og fokus på Draw calls og low latncy er essentiel for at få effektivitet her.

Vi har set, at selv ligesom Anantech fandt ud af i deres test, at Command-processorer er nu flaskehalsen i gamle Gen GPU. Vi ved, at xbox har en tilpassede og forstærkede Command processorer, kan hver håndtere 16 arbejdsopgaver hver 4x16 = 64 arbejdsopgaver, i modsætning til PS4 er 1 CP med de 8 ACE = 9 arbejdsopgaver)
[b]

Vi mangler at se spil med Tiled Ressourcer i denne generation. Vi har set mange demoer hvor i stedet for at skulle 6gb GB s af data, de kan nu producere en 1920x1080 gør at bruge mindre end 32MB er. Prøv at regne performance på den og samtidig tage reduktionen af båndbredden med i betragtning.

Vi mangler stadig at se hvordan MS vil sætte offloding processorene i spil. 50 CU er nævnt at MS selv, og vi ved at dere LYD Tensila chip har monster performance kraft til offloading.

Vi har 4 MOVE engines i Xbox One, der er der aflaster GPU'en fra at skulle gøre disse opgaver. MS har sagt at det at flytte data i dag tager større ressoucer end at lave selve beregningerne.

Så alt id alt - Dx12 + tiled ressources + lavere Båndbredde Krav + anvendelsen af komprimerede data LZ77 og LZ78 lossless compression og decompression ligger i Xbox one (kommer først nu i AMD chips) + Offloading til de andre CU herunder Tensilica + CLOUD + monster on chip hukommelse og eSram = 4k SPIL og en kvalitet vi ikke har set tidligere.

** Det er alt sammen bare mine personlige påstande, baseret udelukkende på gæt og grimasser. Så tag det ikke alvorligt - men heldigvis kommer AMD, NVIDA og MS ud med noget af det største der er sket de seneste 5 år på GDC. Så mon ikke hatten løftes så meget at alt sammen bliver lidt mere officiel så alle kan være med. ***


Fedt, at du interessere dig så meget for tingene. Selvom jeg ikke ved, om det i praksis vil give den ønskede effekt f.eks. en faktor 2,3 med HSA, så må det vel utvivlsomt siges, at mange ting bliver bedre med forenklede processor som ses med HSA. Jeg synes faktisk, at det er sindsygt, at vi først ser DX12 nu eller lign. som udnytter de mange CPU kerner. Det kan vel sammenlignes med en dagligvare butik, hvor der kun er en kasse (cpu med en kerne), men så opgradere butikken med yderlig 7 kasser, så vi har 8 i alt, men der kan kun laves en en ekspedition af gangen, så derfor venter de forskellige kasser (cpu kerner) på hinanden. Med DX12 svarer det til, at butikken opgradere, så alle kasser virker uafhængig af hinanden på samme tid hvis det ønskes (de 8 cpu kerner). Er min sammenlign. en rigtgt forstået ang. DX12?
Hvor længe har vi haft multicore cpu'er, 10 år?
Skærm: LG OLED 55" B7
Lyd: Audio Pro T14 & Bower & Wilkins PX
Konsol: Xbox Series X, PS4 Pro, Switch
Theis Jensen
Niveau 4
 
Indlæg: 505
By: Roskilde

+1

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf IkkNico » 13. feb 2015 17:08

Theis Jensen skrev:Med DX12 svarer det til, at butikken opgradere, så alle kasser virker uafhængig af hinanden på samme tid hvis det ønskes (de 8 cpu kerner). Er min sammenlign. en rigtgt forstået ang. DX12?
Hvor længe har vi haft multicore cpu'er, 10 år?

Det er meget simplificeret, men ja.
Prøv evt. at læse min McD sammenligning på side 15; viewtopic.php?f=1&t=89929&p=1291840#p1291840

Jeg var også selv forbløffet over, at spil i så mange ikke har udnyttet flere kerner samtidig, men bare har sat i kø i en enkelt tråd, som man altid har gjort. Der var så bare plads til en meget længere kø ;)
det er huskat det er en skildpadde den er sort
IkkNico
Niveau 8
 
Indlæg: 6447

Brugeravatar

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf cigi silk » 13. feb 2015 18:15

@Blauwy Tak for de pæne ord. Selvom der stadig ligger lidt i det at det jo altsammen er min skyld, hvis jeg nu bare havde lavet en Google translate, så var der slet ikke opstået alt den modstand mod mig. Undskyld men det lyder altså ikke helt ok i mine øre.

Men jeg er altså nød til at kommentere på, at i har været efter mig i lang tid, fordi jeg linker til refferencer på engelsk og jeg har fået på puklen for ikke at skrive det på forståelig dansk. Og så viser det sig at i begge visiterer den side som i selv nedgør. Men hvis det er så svært med engelske termer og gloser, hvad laver i så begge på misterxmedia? Det må sku' da være totalt spild af tid? Og hvad var problemet med mine links så?

Herudover bare for en ordens skyld, så har jeg uddraget elementer tilføjet andre og udeladt tredie ting. For at samle det jeg synes var mest interessant. Og redman jeg har hele tiden fortalt at jeg finder inspiration og holdningsfæller på misterxmedia. Der diskuteres tingene og ting udfordres i en god stemning, da præmissen er at man er nysgerrige og ikke har troet på at alt var fortalt om elementerne i Xbox one.

Og indtil videre så har de været SPOT ON, hvis noget mere end man kan sige om nogen andre medier.

Men Blauwy som sagt tak for tilkendegivelsen.
cigi silk
Niveau 5
 
Indlæg: 815
By: Silkeborg

+1

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf Blauwy » 13. feb 2015 19:05

Jeg besøger ikke hans blog da jeg mener det er fuldstændigt søgt efter "en dybere mening", med antagelser og dragen til konklusioner.

Jeg gik blot derind da Redman mente du bare havde kopiret hvad han havde skrevet derinde. Og det var så 2. gang i hele mit liv jeg har været derinde :)
Jeg vil sgu ikke have skyld for at frekventere den side :lol:

Jeg nægter at tro på han var været SPOT ON med alt, for han har dælme skrevet meget bs. Men jeg vil ikke læse op på alt han har skrevet og modregne alt der er sket så vi leger bare at du har ret.

cigi silk skrev:Men Blauwy som sagt tak for tilkendegivelsen.

Billede
Blauwy
Niveau 7
 
Indlæg: 3402


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf cigi silk » 13. feb 2015 21:09

@Blauwy undskyld mig men nu modsiger du igen dig selv. Du har en klar holdning til et site, og synes det er overfladisk og søger noget med antagelser. Men samtidig så siger du at du kun har været derinde 2 gange overfladisk. Hvad er det du baserer din klare holdning på?

Bare for en ordens skyld så er sitet altså ikke defineret udfra ham som har startet sitet, ligesom xboxlife ikke er defineret af Schou. Men det er folk som geforce81, misterC, parasite og en række andre. Når der kommer insider kommentarer bliver de udfordret og kommenteret og man undersøger tingene for at finde andre ting der kan bekræfte en vinkel. Det er ikke det samme som at alt er 100 pct. korrekt, det kan vist ikke lade sig gøre. Men der findes ikke noget site som er kommet i nærheden af at ramme rigtigt på alt det som indtil videre er bekræftet.
cigi silk
Niveau 5
 
Indlæg: 815
By: Silkeborg


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf cigi silk » 13. feb 2015 21:31

Theis Jensen skrev: Fedt, at du interessere dig så meget for tingene. Selvom jeg ikke ved, om det i praksis vil give den ønskede effekt f.eks. en faktor 2,3 med HSA, så må det vel utvivlsomt siges, at mange ting bliver bedre med forenklede processor som ses med HSA. Jeg synes faktisk, at det er sindsygt, at vi først ser DX12 nu eller lign. som udnytter de mange CPU kerner. Det kan vel sammenlignes med en dagligvare butik, hvor der kun er en kasse (cpu med en kerne), men så opgradere butikken med yderlig 7 kasser, så vi har 8 i alt, men der kan kun laves en en ekspedition af gangen, så derfor venter de forskellige kasser (cpu kerner) på hinanden. Med DX12 svarer det til, at butikken opgradere, så alle kasser virker uafhængig af hinanden på samme tid hvis det ønskes (de 8 cpu kerner). Er min sammenlign. en rigtgt forstået ang. DX12?
Hvor længe har vi haft multicore cpu'er, 10 år?


Thies, ja det er sindssygt, men en af hemmelighederne ved DX12 sammen med HSA er også udnyttelsen af det man kalder for acceleratorer der kan bruges til offloading af beregninger. Derfor vil dx12 også aktivere de ekstra ting i Xbox one som er totalt underspillet. Og dom Brad Wardell, er det også en forudsætning for udnyttelsen af "the cloud", da dx12 sådan set er ligeglad med om det er local compute eller the cloud som bruges.
cigi silk
Niveau 5
 
Indlæg: 815
By: Silkeborg


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf Niculla » 14. feb 2015 01:05

Det er sq fint at du har prøvet at sætte tingene sammen Cigi på en overskuelig måde. Dit engagement kan ingen tage fra dig :)

Vi er enige om at der sker ting og sager indenfor det her, og vi alle glæder os til at se resultatet - om det så bliver 10%, 40% eller 400% vil tiden vise. Lad os for vores alles skyld HÅBE på det sidste :)
Niculla
Niveau 3
 
Indlæg: 267
By: Roskilde

+3

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf hackNICE1112@ » 14. feb 2015 08:28

hackNICE1112@
Niveau 5
 
Indlæg: 1258

+1

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf IkkNico » 14. feb 2015 11:27

Så fik vi nogle Star Swarm tal fra Anandtech, på hardware, der ligger tæt på XBO. Fra 13 til 39 fps på 'extreme setting', hvilket svarer til en 200% performance forbedring.
På 'Mid quality' hedder tallene 20fps og 48fps, altså en 140% forøgelse og for 'Low settings' 31fps og 49fps, eller ca. 58%.

Batch submission falder fra omkring 30ms til 6ms, en imponerende 400% forbedring. Dette skyldes sandsynligvis at DX12 rent faktisk udnytter HSA setuppet (der er blevet kortere fra cpu til gpu, og der kan afleveres flere "ordrer" af gangen).

Anandtechs konklusion på denne test:
Ligesom med vores første test, skal man på nuværende tidspunkt ikke udlede for meget af disse resultater. Star Swarm er først og fremmest et solskinsscenarie og en demonstration af DX12s batch levering håndtering. Selvom spil vil blive forbedret via DX12, så vil de sandsynligvis ikke drage helt så stor forøgelsesam man ser her. dette skyldes til dels at CPUen vil have en noget større andel af ikke-renderingsopgaver i et rigtigt spil (simulation, AI, lyd, mm.).


Kilder:
https://twitter.com/draginol/status/566355231089631232
http://www.anandtech.com/show/8968/star ... erformance
det er huskat det er en skildpadde den er sort
IkkNico
Niveau 8
 
Indlæg: 6447

Brugeravatar
+2

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf cigi silk » 14. feb 2015 13:25

IkkNico skrev:Så fik vi nogle Star Swarm tal fra Anandtech, på hardware, der ligger tæt på XBO. Fra 13 til 39 fps på 'extreme setting', hvilket svarer til en 200% performance forbedring.
På 'Mid quality' hedder tallene 20fps og 48fps, altså en 140% forøgelse og for 'Low settings' 31fps og 49fps, eller ca. 58%.

Batch submission falder fra omkring 30ms til 6ms, en imponerende 400% forbedring. Dette skyldes sandsynligvis at DX12 rent faktisk udnytter HSA setuppet (der er blevet kortere fra cpu til gpu, og der kan afleveres flere "ordrer


Ikke for noget ikknico, men det svarer til en 3 dobling af performance måske er det også det du mener.

Herudover så har det setup ikke 4 command processor som på Xbox one. Og Anantech har netop vist at det er her de næste bottlenecks findes. Så er der alle de andre forskelle, så alt i alt er det ikke en Xbox one de har bygget. Men interessant alligevel.
cigi silk
Niveau 5
 
Indlæg: 815
By: Silkeborg

+2

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf Theis Jensen » 14. feb 2015 13:44

cigi silk skrev:
IkkNico skrev:Så fik vi nogle Star Swarm tal fra Anandtech, på hardware, der ligger tæt på XBO. Fra 13 til 39 fps på 'extreme setting', hvilket svarer til en 200% performance forbedring.
På 'Mid quality' hedder tallene 20fps og 48fps, altså en 140% forøgelse og for 'Low settings' 31fps og 49fps, eller ca. 58%.

Batch submission falder fra omkring 30ms til 6ms, en imponerende 400% forbedring. Dette skyldes sandsynligvis at DX12 rent faktisk udnytter HSA setuppet (der er blevet kortere fra cpu til gpu, og der kan afleveres flere "ordrer


Ikke for noget ikknico, men det svarer til en 3 dobling af performance måske er det også det du mener.

Herudover så har det setup ikke 4 command processor som på Xbox one. Og Anantech har netop vist at det er her de næste bottlenecks findes. Så er der alle de andre forskelle, så alt i alt er det ikke en Xbox one de har bygget. Men interessant alligevel.


Det er vel også 200%? Hvis der havde været en 100% forbedring havde det været 26, men 200% da det ender på 39fps. Lige meget hvad, så mener i vidst det samme. ;)
Skærm: LG OLED 55" B7
Lyd: Audio Pro T14 & Bower & Wilkins PX
Konsol: Xbox Series X, PS4 Pro, Switch
Theis Jensen
Niveau 4
 
Indlæg: 505
By: Roskilde


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf IkkNico » 14. feb 2015 13:53

cigi silk skrev:Ikke for noget ikknico, men det svarer til en 3 dobling af performance måske er det også det du mener.

Nej, jeg mener skam 200%.
Matematikken holder med mig i dette tilfælde.

39 - 13 = 26 (find forskellen mellem de 2 tal)
26 / 13 = 2 (divider forskellen med udgangspunktet)
2 x 100 = 200 (%) (gang dette nye tal med 100)

Det er i hvert fald sådan jeg har lært at udregne procentforskelle.


cigi silk skrev:Herudover så har det setup ikke 4 command processor som på Xbox one. Og Anantech har netop vist at det er her de næste bottlenecks findes. Så er der alle de andre forskelle, så alt i alt er det ikke en Xbox one de har bygget. Men interessant alligevel.

Som tidligere nævnt er jeg ikke sikker på hvilken GPU Xboxens ditto modsvarer (hvis jeg husker korrekt omtaler MS den selv som specialbygget), så i dette tilfælde er jeg gået efter Brad Wardells tweet; Using XBO-like HW, :)

Men jo, vældig interessant. Selv uden støttesystemer, eller dine offload muligheder, er en performanceforbedring i denne kaliber jo imponerende nok i sig selv.
Selv med disse tal tvivler jeg dog stadig på 4K gaming, men forventer helt klar en grafisk forbedring af alle DX12 spil. Jeg håber dog at al den CPU kraft de får "til overs" i dette setup, bliver brugt til at forbedre gameplay, og ikke bare eye-candy.


*edit*
Studieportalen og Reneregler holder også med mig .mrgreen:
http://www.studieportalen.dk/Forums/Thr ... ?id=906809
https://www.regneregler.dk/procentregning
det er huskat det er en skildpadde den er sort
IkkNico
Niveau 8
 
Indlæg: 6447

Brugeravatar

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf enfen » 14. feb 2015 14:08

Du har ret i din udregning, men det var da en speciel måde - alt er selvfølgelig relativt :)

Ellers kan man også gøre sådan:

39 / 13 = 3
3 - 1 = 200 %
enfen
Niveau 7
 
Indlæg: 2154


Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf Blauwy » 14. feb 2015 14:23

enfen skrev:Du har ret i din udregning, men det var da en speciel måde - alt er selvfølgelig relativt :)

Ellers kan man også gøre sådan:

39 / 13 = 3
3 - 1 = 200 %


Du skal tænke på at Nico er en gammel mand.

Det er sikkert sådan man lærte at udregne procenter i 1922 :mrgreen:
Blauwy
Niveau 7
 
Indlæg: 3402

+1

Re: Xbox One Hardware - more than meets the eye

Indlægaf IkkNico » 14. feb 2015 14:30

Blauwy skrev:
enfen skrev:Du har ret i din udregning, men det var da en speciel måde - alt er selvfølgelig relativt :)

Ellers kan man også gøre sådan:

39 / 13 = 3
3 - 1 = 200 %


Du skal tænke på at Nico er en gammel mand.

Det er sikkert sådan man lærte at udregne procenter i 1922 :mrgreen:

1923 om jeg må be'

Jeg har aldrig set procentforskelle udregnet på den måde som enfen gør, og jeg er ikke engang sikker på, at jeg fatter det regnestykke (hvor kommer 1 tallet fx fra?) :?
det er huskat det er en skildpadde den er sort
IkkNico
Niveau 8
 
Indlæg: 6447

Brugeravatar

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster

cron